آغاز مجدد فعالیت ماینر ها در ایران

پس از 3 ماه ممنوعیت، آغاز به کار مجدد صنعت ماینینگ در ایران

گرمای طاقت فرسای تابستان به پایان رسیده است و استخراج کریپتو توانسته است چراغ سبز مقامات را دریافت کند، چراکه مقوله مصرف انرژی بالای آن چندان مورد سرزنش قرار نمی گیرد.

دولت ایران به ماینرهای دارای مجوز، اجازه خواهد داد که از امروز، آغاز عملیات ماینینگ خود را از سر گیرند. عملیاتی که ممنوعیت آن توسط رئیس جمهور سابق ایران، آقای حسن روحانی در بهار 1400 اعلام شده بود.

این ممنوعیت در مرحله اول به این دلیل اعمال شده بود که مصرف برق در ایران، در فصول گرم سال، بالا رفته بود و به دلیل کمبود نیرو، تجهیزات ماینینگ اجازه ادامه عملیات خود را نداشتند. گرمای هوا در داغ ترین روزهای سال در ایران، تا 49 درجه سلسیوس هم بالا رفته بود که بسیار بالا به شمار می آید.

تحت تاثیر کمبود نیرو برق و آب، آقای روحانی دستور داد تا عملیات ماینینگ متوقف گردد تا شهروندان در این دوران، بتوانند استفاده بیشتری از این منابع داشته باشند. البته در برخی از نقاط، شک و شبهه هایی مبنی بر میزان واقعی برق مصرفی در زمینه ماینینگ، وجود داشته است.

با پایان فصل گرما و آغاز ریاست جمهوری آقای ابراهیم رئیسی، ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال هم برداشته شد و ماینر های مجاز می توانند دوباره آغاز به کار کنند.

تخمین زده می شود حدود 4.5 تا 7 درصد استخراج رمز ارزهای جهان، در ایران انجام می گیرد. الیته شاید جای تعجب داشته باشد که کشور ایران، به دلیل منابع فراوان سوخت فسیلی مانند گاز طبیعی، از جمله کشورهایی با ارزان ترین قیمت برق در جهان می باشد.

برخی معتقدند شاید یکی از دلایل تمرکز ایران بر روی استخراج بیت کوین (BTC)، مقابله با تحریم هایی باشد که از سوی ایالات متحده آمریکا اعمال گردیده است. تحلیلگر Elliptic در گزارش خود که توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده است، اعلام کرد در سطح فعلی ماینینگ در ایران، درآمد این ساعت تا 1 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

علیرغم ممنوعیت ها، استخراج های زیرزمینی هم موردی بود ه اخبار آن به گوش می رسید. طبق اخبار منتشر شده در روز 4 شنبه، علی صحرایی، مدیر عامل بورس و اوراق بهادار تهران، پس از آن که رسانه های دولتی از فعالیت ماینینگ این سازمان در زمان ممنوعیت ها خبر دادند، استعفای خود را اعلام کرد.

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments