ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد؟ | اشاره 3 معیار کلیدی به کف BTC

ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد؟ | اشاره 3 معیار کلیدی به کف BTC

این بازار نزولی طولانی و دردناک بوده است، اما در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهنده پایان آن باشد.
بازار خرسی کریپتو فعلی باعث ایجاد وحشت، ترس و عدم اطمینان در سرمایه گذاران شده است. وضعیت وخیم زمانی آغاز شد که ارزش بازار جهانی کریپتو در ژانویه 2022 به زیر مرز 2 تریلیون دلار رسید. از آن زمان، قیمت بیت کوین بیش از 70 درصد از بالاترین رکورد خود یعنی 69044.77 دلار که در 10 نوامبر 2021 رسیده بود، کاهش یافته است. به طور مشابه، ارزش سایر ارزهای دیجیتال اصلی مانند اتریوم، سولانا، آوالانچ و دوج کوین حدود 90 درصد کاهش یافته است.

⁉️بنابراین، آیا تاریخ چیزی در مورد اینکه ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد، چیزی به ما می گوید یا خیر؟ بیایید با بررسی علل بازار نزولی 2022 شروع کنیم.

محرک های بازار نزولی 2022

عوامل متعددی وجود دارد که باعث تسلط خرس ها شده است. اول از همه، ایجاد بازار نزولی در سال 2021 آغاز شد. در این دوره، بسیاری از مقامات نظارتی تهدید کردند که قوانین سختگیرانه‌ای را در مورد ارزهای دیجیتال وضع خواهند کرد. این امر باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در بازار شد. به عنوان مثال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شکایتی علیه ریپل (XRP) صادر کرد. علاوه بر این، چین استخراج بیت کوین را ممنوع کرد و در نتیجه اکثر ماینرهای بیت کوین آن مجبور به نقل مکان به کشورهای دیگر شدند.

افزایش جهانی تورم و افزایش نرخ بهره باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در بازار شد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در کریپتو کمتر از حد انتظار بود. اگرچه تبلیغات زیادی در مورد تورم و نرخ بهره ایالات متحده وجود دارد، کشورهای دیگری مانند هند نیز چالش های مشابهی را تجربه کرده اند.

شایان ذکر است، در اوایل سال جاری، فدرال رزرو اعلام کرد که در حال اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای “تسریع کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه” است. به عبارت دیگر، ایالات متحده قصد داشت برای کنترل نرخ تورم در کشور، اقداماتی را ارائه کند که باعث کندی اقتصاد این کشور شود. نمودار زیر روند تورم را از سال 2016 تا 2022 نشان می دهد.

شاخص قیمت مصرف کننده FRED

در واقع، برای کاهش نرخ تورم، فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را دو بار در طول سال افزایش داد. این امر باعث کاهش درآمد قابل تصرف ساکنان ایالات متحده شد و در نتیجه تلاش‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسکی مانند ارزهای دیجیتال را کاهش داد.

نرخ بهره ایالات متحده

تحلیلگران کریپتو معتقدند که اهرم یکی دیگر از دلایل اصلی بازار نزولی فعلی است. اهرم مستلزم تعهد مقدار کمی پول به عنوان وثیقه برای وام گرفتن مقدار زیادی برای سرمایه گذاری است. در این حالت، سرمایه گذاران برای تامین مالی سرمایه گذاری های خود در بازار از صرافی ها وام می گیرند.

جنبه منفی اهرم در قراردادهای آتی این است که وقتی قیمت یک دارایی شروع به کاهش می کند، موقعیت های معاملاتی منحل می شوند و منجر به سقوط آبشاری قیمت ارزهای دیجیتال می شود. این امر اعتماد سرمایه گذاران را کاهش می دهد و تمایل به تزریق ترس و عدم اطمینان به بازار دارد.

در حالی که بازارهای سنتی دارای مدار شکن و محافظ هستند، این امر در مورد بازار کریپتو صادق نیست. به عنوان مثال، سقوط اخیر Terra، توکن LUNA آن – که اکنون با نام لونا کلاسیک شناخته می شود – و استیبل کوین ترا یو اس دی (UST) را در نظر بگیرید. در همان دوره، چندین شرکت رمزنگاری دیگر مانند Celsius، Three Arrows Capital و Voyager Capital اعلام ورشکستگی کردند.

بررسی نشانه های نزدیک شدن به پایان بازار خرسی

تحلیلگران چرخه های بازار را مطالعه می کنند تا پیش بینی کنند که چه زمانی یک بازار نزولی به پایان می رسد. به طور کلی، چرخه های بازار شامل چهار مرحله است: انباشت، نشانه گذاری، توزیع و کاهش قیمت. برای بیت کوین، چرخه بازار در طول چهار سال یا 1275 روز رخ می دهد. مرحله آخر معمولاً مربوط به بازار نزولی است.

چرخه های بازار بیت کوین

به گفته Grayscale، بازار نزولی کریپتو زمانی آغاز می شود که قیمت واقعی بیت کوین از قیمت بازار آن فراتر رود. Grayscale قیمت تحقق یافته را به صورت زیر تعریف می کند:

مجموع تمام دارایی ها ضربدر قیمت خرید یا مارکت کپ در زمان خرید تقسیم بر مارکت کپ فعلی نشون میده که چه تعداد پوزیشن در سود هستن و چه تعداد در ضرر.

قیمت واقعی بیت کوین در 13 ژوئن 2022 از قیمت بازار پیشی گرفت. جدول زیر قیمت های بیت کوین را در زمانی که قیمت آن در بازار بیشتر از قیمت واقعی بود نشان می دهد.

قیمت واقعی BTC در مقابل قیمت بازار

جالب است بدانید که تا 12 جولای، این چرخه 1198 روز کامل شده بود. از آنجایی که کل چرخه 1725 روز طول می کشد، تا آن تاریخ چهار ماه باقی مانده بود تا قیمت واقعی از قیمت بازار BTC عبور کند.

با این حال، در پایان چهار ماه، قیمت بیت کوین به ۲۲۲ روز دیگر نیاز دارد تا به بالاترین رکورد قبلی خود برسد. این بدان معناست که از ماه جولای، در مجموع پنج تا شش ماه طول می کشد تا بازار نزولی به پایان برسد. این نمودار مسیر مورد انتظار چرخه رمز ارز فعلی را خلاصه می کند.

اگر چرخه بازار فعلی ساختاری مشابه چرخه‌های 2012 و 2016 داشته باشد، و اگر یافته‌های Grayscale دقیق باشد، بازار نزولی می‌تواند بین نوامبر 2022 و دسامبر 2022 به پایان برسد.

چرخه بازار خرسی و گاوی 2020.

به نظر معامله گران ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

تحلیلگران بدبینی که به روند نرولی بیت کوین تمایل دارند به نصف شدن پاداش btc یا هاوینگ به عنوان شاخصی برای پیش بینی روند صعودی بعدی نگاه کنند. با بررسی تاریخچه، بیت کوین در عرض 18 ماه از نصف شدن پاداش هر بلاک بیت کوین به اوج خود رسیده است.

تاریخچه نصف شدن بیت کوین

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، در گذشته، نصف شدن بیت کوین قبل از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال بوده است. بنابراین، حداکثر BTC که برنامه نصف شدن را مدعی است مستقیماً بر ماهیت صعودی یا نزولی بیت کوین تأثیر می گذارد، ممکن است درست باشد.

نمودار همبستگی بیت کوین و S&P 500 در 20 اکتبر 2022

بازار خرسی 2022 به دلایل مختلف منحصر به فرد است. اول، متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان مانند نرخ بهره بالا و تورم فزاینده تاثیر آن را افزایش دادند. همچنین، سقوط ترا و اهرم بالا در کل اکوسیستم کریپتو به شروع رکود کمک کرد.

🔺شایان ذکر است، طبق داده‌های Coin Metrics، این اولین بازار نزولی است که در آن بین بازار سهام و بیت کوین همبستگی وجود دارد، با نرخ همبستگی بیش از 0.6 در جولای 2022. 

همچنین این اولین باری است که ارزش بیت کوین به زیر پیک چرخه قبلی کاهش می یابد و ارزش بیت کوین به زیر 17600 دلار می رسد.

نرخ همبستگی BTC و S&P 500

موقعیت های متضاد بین دوره صعودی کریپتو در سال 2021 و بازار نزولی سال 2022، سرمایه گذاران کریپتو را گیج کرده است. تحلیلگران بر این باورند که بازار نزولی کنونی بین نوامبر 2022 و دسامبر 2022 به پایان خواهد رسید و احتمال افزایش روند صعودی بین پایان سال 2024 تا اوایل سال 2025 خواهد بود.

⁉️حال قصد داریم 3 معیار کلیدی را بررسی کنیم و دریابیم که چرا معامله گران می گویند به کف قیمت بیت کوین رسیده ایم و ریزش BTC رو به پایان است!

حفظ قیمت 18 هزار دلار از ژوئن

قابل ذکر است، قیمت بیت کوین از زمانی که برای اولین بار سطح پشتیبانی را در ژوئن 2022 آزمایش کرد، نتوانسته است به زیر 18000 دلار سقوط کند. در نتیجه، برخی از تحلیلگران معتقدند که ارز دیجیتال در حال پایین آمدن است، زیرا قبلاً بیش از 70 درصد از بالاترین رکورد خود اصلاح شده است. منظور 69000 دلار است که اوج قیمت تاریخی بود و تقریبا یک سال به ثبت رسید.

نمودار قیمت روزانه BTC/USD.

Arcane Research در گزارش هفتگی بازار کریپتو خاطرنشان کرد: در طول بازار نزولی 2018، بیت کوین شاهد حداکثر کاهش 84 درصدی از اوج قیمت بود که 364 روز طول کشید، در حالی که چرخه سال 2014 طولانی تر شد و پس از 407 روز به پایان رسید.

هر دو بازار نزولی با نوسان غیرمعمول دنبال شدند.

افت تاریخی بیت کوین

علاوه بر این، انبوهی از شاخص‌های زنجیره‌ای بیت‌کوین که به‌طور گسترده مشاهده می‌شوند، نشان‌دهنده بازگشت احتمالی صعودی آینده است. بیایید به برخی از مهم ترین معیارهای تاریخی نگاه کنیم.

معیار MVRV-Z بیت کوین

معیار MVRV-Z وضعیت منطقه اشباع خرید یا فروش بیت کوین را بر اساس بازار و ارزش منصفانه آن ارزیابی می کند.

از لحاظ تاریخی، زمانی که ارزش بازار بیت کوین از ارزش منصفانه عبور می کند، نشان دهنده بالای بازار (منطقه قرمز) است. برعکس، زمانی که ارزش بازار از زیر ارزش منصفانه عبور می کند، پایین بازار (منطقه سبز) را نشان می دهد.

معیار MVRV-Z بیت کوین

معیار MVRV-Z از اواخر ژوئن در منطقه سبز قرار داشته است که نشان می دهد بیت کوین در حال سقوط است.

شاخص Reserve Risk

شاخص Reserve Risk بیت کوین، اطمینان دارندگان بلندمدت توکن را نسبت به قیمت آن در لحظه ارزیابی می کند. از لحاظ تاریخی، ریسک ذخیره بالاتر (منطقه قرمز) با بالاترین سطح بازار مصادف شده است که نشان دهنده اعتماد سرمایه گذاری پایین تر در قیمت های بی سابقه بیت کوین است.

برعکس، اطمینان بیشتر و قیمت پایین بیت کوین به معنای ریسک ذخیره کمتر (منطقه سبز) یا ریسک برای کسب سود بیشتر برای سرمایه گذاری است.

شاخص Reserve Risk

شاخص Reserve Risk بیت کوین در اواخر ژوئن به منطقه سبز سقوط کرد، که نشان می دهد بیت کوین ممکن است دیر یا زود دچار یک معکوس صعودی قوی شود.

شاخص پوئل بیت کوین (Puell Multiple)

شاخص Puell Multiple منعکس کننده نسبت انتشار روزانه بیت کوین (به دلار آمریکا) و میانگین متحرک 365 روزه است.

داده های تاریخی نشان می دهد که بازار نزولی بیت کوین زمانی که Puell Multiple به منطقه سبز میرسد و به محدوده 0.3-0.5 سقوط می کند، به پایان می رسد. برعکس، زمانی که این نسبت به منطقه قرمز 4-8 برسد، بازار به اوج خود می رسد.

شاخص پوئل بیت کوین (Puell Multiple)

از ماه اکتبر، Puell Multiple بیت کوین در داخل منطقه سبز قرار دارد، که نشان دهنده بازگشت احتمالی قیمت به سمت صعود است.

همانطور که کوین تلگراف گزارش داد، موجودی بیت کوین در صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز با سریع‌ ترین سرعت از ژوئن به پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر سقوط کرده است، که نشان می‌دهد سطح قیمت‌های فعلی در حال تبدیل شدن به یک منطقه مهم انباشتگی است.

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

3.3 4 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments