پایان "زمستان کریپتو" یا "طوفان خرسی" دیگر | بررسی سناریوهای احتمالی بیت کوین براساس برخی داده ها

پایان “زمستان کریپتو” یا “طوفان خرسی” دیگر | بررسی سناریوهای احتمالی بیت کوین

حتی با ادامه وضعیت بازار نزولی در چرخه فعلی، جامعه در تلاش است تا بداند که زمستان 2022 کریپتو چه زمانی به پایان می رسد. زمستان جاری ارزهای دیجیتال در حال حاضر با یک رکود اقتصاد کلان همراه است که اکنون با بیت کوین (BTC) همبستگی مستقیم دارد. در همین حال، چندین نفر در جامعه کریپتو منتظر پایان فضای بازار نزولی هستند. اما باید دید که آیا گاوها قبل از پایان ماه دسامبر، که به طور کلی ماه خوبی برای ارزهای دیجیتال بوده است، تسلیم می شوند یا خیر؟!
طی چند ماه گذشته، یک سری نتایج منفی از رویدادهای کلان به دست آمده است. به لطف همبستگی بیت کوین با S&P 500، قیمت آن به دلایل مختلف متحمل ضرر شد. با توجه به اینکه بیت کوین همچنان بازارهای سهام را دنبال می کند، باید دید چه زمانی بازار ارز دیجیتال از وضعیت نزولی خارج می شود. در سپتامبر 2022، کارشناسان پیش بینی کردند که اگر BTC به دنبال کردن همبستگی خود با S&P 500 ادامه دهد، حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت.

نزدیک به “پایان زمستان رمزنگاری”

در شرایط فعلی، پیش‌بینی عملکرد بازار در سال 2023 بسیار مهم است. Rayne Steinberg، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال Arca، احساس می‌کند که بازار “به پایان رکود نزدیک‌ تر است.” او در گفتگو با فورچون کریپتو ابراز خوش بینی کرد و گفت که وضعیت فعلی به نظر می رسد به پایین ترین سطح خود رسیده است. با این حال، او هشدار داد که با توجه به رکود اقتصادی کلان فعلی، گفتن اینکه چه زمانی اوضاع بهتر می شود دشوار است.

حدود یک ماه و نیم پیش، ما واقعاً شروع به مشاهده همبستگی‌های بازار کریپتو کردیم که به طبقه‌های دارایی گسترده‌تر تقسیم می‌شود، اگرچه ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تا حد زیادی با سهام حرکت کرده‌اند.

خرید و فروش عظیم BTC توسط حساب های سازمانی

اخیراً داده های درون زنجیره ای نشان می دهد که سرمایه گذاران نهادی، بیت کوین را در مقادیر زیادی از Coinbase Pro انتقال داده اند. داده ها نشان داد که سرمایه داران بزرگ 48000 دلار بیت کوین به ارزش حدود 940 میلیون دلار را خارج کردند. جالب اینجاست که بخش عمده ای از آن مربوط به طولانی مدت بود. داده ها نشان می دهد که 32000 بیت کوین برای حدود سه تا پنج سال نگهداری شده بود. همچنین نهنگ های BTC کمترین میزان عرضه را در حدود سه سال اخیر دارند. به گفته Santiment، آدرس‌های کوچک و متوسط در همان بازه زمانی ذخایر بیت‌کوین خود را افزایش داده‌اند. در حال حاضر، آدرس‌های دارای 0.1 تا 10 بیت‌کوین اکنون 15.9 درصد از کل عرضه موجود این رمز ارز را تشکیل می‌دهند.

با تلاش بیت کوین برای حفظ محدوده 20000 دلاری، این سوال اصلی که زمستان کریپتوها چه زمانی به پایان می رسد مهم می شود. با توجه به پلتفرم ردیابی قیمت کوین مارکت کپ، در زمان نگارش، قیمت بیت کوین به 19118 دلار رسیده است که در 24 ساعت گذشته 0.40 درصد کاهش یافته است. همانطور که در چارت مشخص است مدتی است که قیمت بیت کوین هنوز در یک حرکت بدون روند در حال نوسان است و آنطور که به نظر می رسد، قدرت کافی برای شکست رو به بالا را ندارد!

آیا “طوفان خرسی” در راه است؟

به گفته شرکت اطلاعاتی Messari، سرنوشت بازار بیت کوین (BTC) در این مرحله غیرقابل پیش بینی است و به زودی ممکن است طوفان خرسی عظیم دیگری در راه باشد. 

این شرکت در صفحه توییتر خود بازار را با استفاده از شاخص نوسان 30 روزه BVOL در BitMex تجزیه و تحلیل کرد. این معیار نشان می دهد که نوسانات بیت کوین به پایین ترین سطح خود در بیش از دو سال گذشته رسیده است.

به گفته مساری، همانطور که داده های تاریخی BVOL نشان می دهد، بازار بیت کوین به طور بالقوه می تواند با بازگشت نوسانات به بازار دچار افت شود. در مقابل، قیمت نیز می تواند افزایش یابد، زیرا دو بار قبلی نوسانات مشابه در بازار انجام داده است. در این گزارش آمده است:

اقدام فعلی قیمت غیرعادی است، اما منحصر به فرد نیست. BVOL در گذشته به این سطوح رسیده است. سه نوسان آخر BVOL زیر 25 منجر به حرکت های بزرگی شده است. همانطور که مشاهده می کنید دو تا بالا و یک پایین رخ داده است، اگر تاریخ راهنما باشد، ممکن است به پایان محدوده فعلی بیت کوین نزدیک شویم.

بازار فعلی BTC شبیه به بازار نزولی 2018 است؟

بر اساس داده‌های Coinglass، تحلیل Messari در حالی منتشر می‌شود که خرس‌ها و گاوها به طور یکسان برای انقضای 510 میلیون دلار قرارداد BTC در این جمعه آماده می‌شوند.

شرایط موجود در بازار توسط چندین تحلیلگر با شرایط بازار نزولی 2018 مقایسه شده است. اخیراً یک تحلیلگر CryptoQuant اشاره کرد که یکی از شباهت‌ها، الگوی مثلث نزولی در چارت بیت کوین است.

الگوی مثلث نزولی در چارت بیت کوین

پیش از این، آرون آرنولد، یکی از بنیانگذاران Altcoin Daily، حدس می زد که قیمت بیت کوین می تواند 50 درصد سقوط کند، درست مانند بازار در شرایط مشابه در سال 2018/2019.

چه سرنوشتی در انتظار بیت کوین است؟

بازار کریپتو به دلیل عوامل کلان اقتصادی در حال بازی همچنان با مشکل مواجه است. مقامات فدرال رزرو آمریکا دیروز سخنرانی های مهمی داشتند. مقامات بار دیگر بر اهمیت مهار نرخ تورم در اقتصاد تاکید کردند، صرف نظر از هزینه. چارلز ایوانز، مدیر عامل و رئیس فدرال رزرو شیکاگو اظهار می دارد که برای مهار تورم باید نرخ بهره به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

او معتقد است که نرخ بهره هدف باید در سال آینده بین 4.5 تا 4.75 درصد افزایش یابد تا تورم مهار شود.

🔺داده ها نشان می دهد تا زمانی که بیت کوین، کانال خود را با هدف صعودی یا نزولی نشکند، احتمال دارد هر کدام از دو سناریو فعلی اتفاق بیافتد! بنابراین معامله گران کوتاه مدت مدیریت ریسک و سرمایه را در نظر داشته باشند. 

منبع: کوین گیپ

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments