ایلان ماسک و دوج

محو شدن قدرت؟ از پیشنهاد ماسک برای پذیرش دوج کوین در مک دونالدز تا پاسخ این رستوران زنجیره ای

بحث توییتری بین ایلان ماسک و مک دونالد پس از پیشنهاد مدیر عامل تسلا برای خوردن یک نمونه از غذا های سرو شده در این رستوران ها تحت عنوان happy meal در تلویزیون بالا گرفت.

ایلان ماسک، میلیاردر نامنظم و مدیر عامل تسلا، پیشنهاد داده است که اگر این غول فست فود، دوج کوین (DOGE) را به عنوان روش پرداخت رسمی بپذیرد، یک وعده غذایی کوچک از مک دونالد را در برنامه زنده تلویزیونی بخورد.

مدیرعامل اسپیس‌ایکس صبح سه‌شنبه 25 ژانویه 2022 در توییتی گفت: 

اگر مک‌دونالدز دوج‌کوین را بپذیرد، یک وعده happy meal  در تلویزیون می‌خورم. 

ایلان ماسک
توئیت

دقایقی پس از توییت ماسک، قیمت دوج کوین بلافاصله 7 درصد از 0.135 دلار به 0.145 دلار رسید.

توییت‌های قبلی ماسک بیشتر محرک بازار بوده است، مانند اعلامیه اخیر که در مورد استفاده از دوج برای پرداخت‌ کالاهای تسلا بود و باعث افزایش بیش از 25 درصدی در قیمت این کوین شده است. اما اکنون قدرت ماسک در حرکت بازارها در حال کمرنگ شدن است.

غول فست فود مک دونالد در مواقع بحرانی،  خودبخود با بازارهای کریپتو ارتباط پیدا می کند، زیرا تأثیرگذاران و سرمایه‌گذاران توییت های زیادی درباره نیاز به شغل در زنجیره فست فود پس از ضررهای قابل توجه در بازارهای کریپتو منتشر می‌کنند.

نایب بوکله، رئیس جمهور سالوادور که دولتش اخیراً در افت قیمت بیت کوین، 410 عدد از این کوین را در قیمت 36000 دلار خریداری کرده است، در 23 ژانویه به این موج پیوست و عکسی از او با کلاه و برچسب مک دونالدز در رسانه ها آپلود شد.

رئیس جمهور بوکله

در حالی که میم های رمزنگاری ساده به نظر می رسند، ماسک بارها از 71.5 میلیون دنبال کننده خود در توییتر برای ایجاد آشوب در بازارهای رمزنگاری استفاده کرده است. در اوایل ماه جاری، ماسک اعلام کرد که Dogecoin می‌تواند به‌عنوان پرداخت برای کالا در وب‌سایت تسلا مورد استفاده قرار گیرد، که باعث نوسانات شدید در قیمت آن شد، و توییت او در مورد تعلیق استفاده از بیت‌کوین برای پرداخت‌های تسلا در اواسط سال 2021 باعث اختلال در بازار و سقوط قیمت ارز دیجیتال شد.

توییت های متغیر و هیجانی ماسک در گذشته مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و چانگ پنگ ژائو (مدیرعامل صرافی بایننس) اعلام کرد: 

توئیت هایی که از نظر مالی به دیگران آسیب می زند خنده دار نیست بلکه غیرمسئولانه است.

مدیر عامل صرافی بایننس

علیرغم اینکه تسلا بیش از 42000 بیت کوین با هزینه متوسط 31700 دلار دارد، به نظر می رسد ماسک در پمپاژ Dogecoin موفق تر و راحت تر است و اخیراً به مجله تایم اعلام کرد:

به طور کلی بیت کوین جایگزین خوبی برای ارز معاملاتی نیست. اگرچه دوج کوین در پی یک شوخی احمقانه ایجاد شده است ولی برای پرداخت در تراکنش ها مناسب تر است. 

ایلان ماسک

به نظر او هزینه تراکنش های بیت کوین بالاست، در حالی که حجم تراکنش های آن در مقایسه با DOGE کمتر است. در نتیجه، ماسک استدلال کرد که بیت کوین بهتر است به عنوان یک دارایی ارزشمند ذخیره شود و در عوض دوج کوین برای مخارج و معاملات مورد استفاده قرار گیرد.

پاسخ مک دونالد به درخواست ایلان ماسک برای پذیرش دوج کوین چه بود؟

به نظر می رسد مک دونالد با انتشار توییتی مبنی بر اینکه اگر تسلا «Grimacecoin» را بپذیرد، این رستوران زنجیره ای نیز دوج کوین را می پذیرد، از این پیشنهاد عقب نشینی کرده است.

توئیت

نام این ارز دیجیتال ساخته شده از گریمیس الهام گرفته شده است، موجودی انسان‌واره بنفش که در اوایل دهه 1970 در تبلیغات مک‌دونالد ظاهر شد. در ابتدا قرار بود این شخصیت بداخلاق با چهار بازو باشد که میلک شیک بچه ها را می دزدد. با این حال، روی برگلد، افسر خلاق مک‌دونالد، به مجله QSR گفت که «گریماس شیطانی» شکست خورده است زیرا برای بچه‌ها خیلی ترسناک بود.

تنها چند دقیقه پس از توییت مک دونالد، شخصی یک توکن واقعی به نام “Grimacecoin” را در زنجیره هوشمند بایننس ایجاد کرد که بیش از 261000 درصد را در عرض چند ساعت به ثبت رساند.

جامعه Dogecoin تا حد زیادی از پاسخ مک دونالد ناراضی بوده اند. بسیاری به این واقعیت اشاره کردند که تیم بازاریابی شرکت بیش از 10 ساعت طول کشید تا چنین پاسخی ارائه کند.

بیلی مارکوس، یکی از بنیانگذاران Dogecoin اظهار داشت که توییت Grimacecoin نمونه ای از کتاب درسی است که چگونه می توان یک چیز سرگرم کننده را غیر خنده دار کرد.

گلوبر کونتسوتو، که سال گذشته به عنوان یک خودخوانده «میلیونر دوج کوین» تیتر خبرها شد، در توییتی نوشت که رستوران های زنجیره ای جهان «فرصتی باورنکردنی  را در ازای یک شوخی وحشتناک از دست داده است».

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سارا لویی
سارا لویی
2 سال قبل

یعنی با این کار دوج کوین قیمتش دوباره بالا میره؟