CFD (سی اف دی) چیست؟

آیا می خواهید در بازار های مالی ترید کنید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ CFD (سی اف دی) نقطه خوبی برای شروع محسوب می شود. CFD از نظر هزینه و امکان ترید آنلاین، گزینه مناسبی برای شروع محسوب می شود. معاملا سی اف دی اندکی حرفه ای هستند، برای همین بسیاری از تریدر ها از آن استفاده نمی کنند اما این مقاله برای افراد مبتدی است که قصد دارند از CFD در معاملات خود استفاده کنند. ما برای شما تمام آنچه نیاز دارید را توضیح می دهیم.

تاریخچه معاملات سی اف دی

معاملات سی اف دی به نسبت سایر انواع معامله جدید هستند. در حالی که معاملات آتی در سال 1370 و یا آپشن در سال 1973 به وجود آمدند، معاملات سی اف دی در اوایل 1990 به وجود آمدند. CFD شاید ابزاری برای معامله گران حرفه ای به نظر برسد اما افراد مبتدی نیز می توانند با فرا گرفتن آن سود بالایی کسب کند. موضوع کسب سود بالا اینقدر جذاب است که کشور های زیادی به استفاده از این ابزار روی آورده اند. استرالیا اولین کشوریست که در سال 2002 شروع به استفاده از این ابزار کرده است و سپس آلمان، فرانسه، نروژ، ایتالیا، سنگاپور و حالا بسیاری از کشور ها از آن استفاده می کنند.

جالب است بدانید در حال حاضر 25 تا 30 درصد معاملات بازار بورس اوراق بهادار را معاملات سی اف دی تشکیل می دهد. اما این معاملات جذاب چیست که گروه زیادی از آن استفاده می کنند؟

CFD چیست؟

با CFD شما یک مرحله حرفه ای تر می شوید و می توانید بدون خرید سهام از نوسانات آن سود ببرید. ایده سی اف دی زمانی به ذهن معامله گران آمد که متوجه شدند در قرارداد های آتی ممکن است در طول زمان یک قرار داد ممکن است قیمت سهام تغییر کند و این موضوع به ضرر خریدار یا فروشنده خواهد بود.

CFD مخفف عبارت Contract For Deviation است و به معنی قراردادی است که بین خریدار و فروشنده منعقد می شود و در آن اگر قیمت ها در زمان بسته شدن قرار داد تفاوت پیدا کرده باشد، مبلغ این تفاوت پرداخت می شود. مثلا اگر در روز پایانی قرارداد قیمت ارزی کاهش پیدا کرده بود، خریدار به فروشنده ما به تفاوت را پرداخت می کند و در صورت رشد مثبت فروشنده به خریدار این تفاوت را می پردازد. این نوع معامله یک ویژگی شاخصی دارد و آن این موضوع است که شما لازم نیست تمام سهام را بخرید. در سی اف دی شما فقط از تفاوت ها سود می برید و مالکیت سهام از آن شما نیست. در ادامه با ذکر چند مثال بیشتر توضیح می دهیم.

معاملات CFD مشابه معاملات فارکس است چون در این معاملات شما فقط از نوسانات سود می برید. فرض کنید شما سهام گوگل را معامله می کنید. در سی اف دی شما سهام گوگل خریداری نکرده اید، بلکه از فراز ها و فرود های قیمت آن سود می برید. یک معامله سی اف دی ایجاد می کنید، سهمی می خرید و امیدوار هستید که قیمت ها افزایش پیدا کند. حتی شما می توانید از کاهش قیمت ها نیز سود ببرید. به این صورت که در پوزیشن فروش قرار می گیرید و منتظر کاهش قیمت های می مانید. اگر قیمت کاهش پیدا کرد که سود می کنید اما اگر افزایش پیدا کند، ضرر می کنید.

همان طور که از نام CFD مشخص است، سی اف دی ابزاری مشتق شده است یعنی قیمت آن از یک دارایی پایه گرفته می شود و محصولات متنوعی می توانند به عنوان دارایی پایه در نظر گرفته شوند. تریدر CFD می تواند با ایجاد یک معامله سی اف دی به بازارهای بزرگی مانند گوگل، فیس بوک، مایکروسافت و … دسترسی داشته باشد. برای این دسترسی شما به یک تامین کننده سی اف دی نیاز دارید. هر تامین کننده بازار خاصی را پوشش می دهد و شما باید تامین کننده خاص خود را پیدا کنید. در خصوص تامین کننده بیشتر در ادامه توضیح خواهیم داد.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که وقتی می توانید سهام اصلی یک شرکت را خرید و فروش کنید، چه لزومی به خرید و فروش نوسانات یک سهم است؟ پاسخ این سوال در ویژگی های منحصر به فرد CFD است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

CFD

ویژگی های معاملات CFD

اهرم (Leverage)

در سرمایه گذاری سی اف دی شما لازم نیست تمام مبلغ یک سهام را پرداخت کنید. مثلا اگر قصد دارید سهام اپل بخرید و هر سهم آن 500 دلار قیمت دارد، شما لازم نیست برای ورود به بازار سهام 500 دلار بپردازید. در این نوع معاملات شما مبلغی از تراکنش، وابسته به نوع سهام و تامین کننده آن پرداخت می کنید. گاهی 1 درصد از مبلغ و گاهی 5 درصد از مبلغ (در این مثال 500 دلار ) را پرداخت می کنید. به اعداد 1 یا 5 حاشیه می گویند.

البته این موضوع یک جنبه منفی نیز دارد. در مثال خرید سهام اپل 500 دلاری فرض کنید حاشیه 10 درصد است و شما باید ده درصد 500 دلار را پرداخت کنید یعنی 50 دلار. اگر سهام اپل بالا رود و به 550 دلار برسد، سهم شمت 50 دلار خواهد بود اما اگر سهام کاهش داشته و به 450 دلار برسد، شما 100 درصد از سرمایه گذاری خود را از دست می دهید.

سود از روند نزولی بازار

در معامله های سنتی شما باید سهامی را خریداری می کردید و سپس از بالا رفتن قیمت سهام سود بدست آوردید. در سی اف دی شما می توانید از کاهش قیمت نیز سود بدست آورید و در دو جهت صعودی و نزولی فعالیت کنید.

عدم نیاز به مالیات

در معاملات سی اف دی شما مالک سهام نیستید پس از مالیات معاف می شوید البته این نکته را در نظر داشته باشید که حق رای مربوط به سهام نیز ندارید.

عدم وجود تاریخ سر رسید

در حساب های CFD تاریخ انقضا برای یک قرار داد وجود ندارد و شما می توانید تا زمانی که تمایل دارید، حساب خود را باز نگهدارید.

کمیسیون بسیار پایین

کارگزارن سی اف دی کمیسیون بسیار پایینی، در حدود 0.1 حجم معامله از تریدر ها دریافت می کنند و این یکی از جذاب ترین ویژگی های معاملات CFD است.

سی اف دی

تامین کننده کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر شما قصد خرید پوشاک داشته باشید، به فروشگاه های لباس می روید. سعی می کنید بهترین فروشگاه را انتخاب کنید. تامین کننده در معاملات، نقش فروشگاه را ایفا می کند و بسیار مهم است که یک تامین کننده خوب انتخاب کنیم. اما تامین کننده خوب، چه ویژگی هایی دارد؟

قدمت و اعتبار یکی از اصلی ترین ویژگی های تامین کننده است. تامین کننده ای که از سال 2006 فعالیت می کند بسیار معتبر تر از تامین کننده ای است که در سال 2018 فعالیت خود را شروع کرده است. “بیمه” دومین فاکتوری است که باید بررسی شود. این موضوع که در صورت بروز اتفاقات مختلف، تامین کننده بتواند سرمایه تریدر را به او باز گرداند، اعتبار یک تامین کننده را بالا می برد.

اگر مثال های مطرح شده را با ما تا این قسمت بررسی کرده باشید، متوجه شده اید که یکی از پارامتر های تعیین کننده سود و زیان، حاشیه است. یک تامین کننده خوب اهرم (Leverage) خوب و مورد نیاز کاربر را ارائه می دهد.

حتما قبل از ایجاد هر معامله ای، کمیسیونی که تامین کننده از شما دریافت می کند را بررسی کنید. کمیسیون می تواند از 0.1 % تا 1% باشد. مسلما تامین کننده هایی که کمیسیون کمتری دریافت می کنند، بهتر هستند.

برخی تامین کننده ها، خدمات متنوعی از جمله افتتاح حساب راحت، تیم پشتیبانی 24 ساعته و ابزار های مدیریت ریسک متنوعی را در اختیار معامله گران قرار می دهند که این موضوع به عنوان نکات مثبت یک تامین کننده مطرح است.

مثالی از یک معامله CFD

حال که دید کلی نسبت به موضوع پیدا کرده اید بهتر است با دو مثال مختلف در زمینه خرید و فروش، تسلط خود را بر موضوع افزایش دهید.

موقعیت خرید سهام

در خرید سهام، شما سهامی را خریداری می کنید و از بالا رفتن قیمت ها سود خواهید کرد. (در قیمت پایین سهام را خریده و در قیمت بالاتر آنرا می فروشید.)

فرض کنید می خواهیم 100 سهم از شرکت فیس بوک بخرید. در پلتفرم معاملاتی قید خرید/فروش هر سهم بیت کوین 50 دلار است. پس برای خرید باید 100 *50 = 500 دلار بپردازید. چون گزینه ای به نام اهرم وجود دارد، لازم نیست تمام 500 دلار را بپردازید. اگر حاشیه مورد نظر ما 1 درصد باشد، باید 5 دلار پرداخت شود. البته مبلغی به عنوان کمیسیون نیز به این عدد اضافه کنید.

پس از مدتی، سهام فیس بوک رشد داشته و تصمیم گرفتید سهم خود را بفروشید. هر سهم فیس بوک اکنون به 60 دلار رسیده است. سودی که شما دریافت می کنید بدین صورت است :

60 - 50 = 10$
10 * 100 = 1000$

از 1000 دلار مبلغ کمیسیون کسر شده و به شما پرداخت می شود.

موقعیت فروش سهام

همانطور که گفتیم، شما می توانید از کاهش قیمت سهام سود کنید. در این نوع معامله شما پیش بینی می کنید که قیمت ها کاهش پیدا می کند و زمانی که پیش بینی شما به حقیقت پیوست، شما می توانید سهم بخرید.

در مثال قبل، فرض کنید می خواهید 100 سهم از فیس بوک را در قیمت هر سهم 50 دلار بفروشید و 5000 دلار دریافت کنید. شما از حاشیه یک درصد استفاده می کنید و سرمایه حقیقی شما 50 دلار خواهد بود و البته کمیسیون نیز شامل خواهد شد.

پیش بینی شما درست است و قیمت فیس بوک افت می کند و به هر سهم 40 دلار می رسد. اکنون شما باید موقعیت فروش خود را ببندید. یعنی 100 سهم از فیس بوک به مبلغ 40 دلار بخرید و برای آن 400 دلار بپردازد.

در موقعیت فروش سهام سود اینگونه بدست می آید :

قیمت گشایش از قیمت پایانی کسر می شود. این عدد در تعداد سهم ضرب شده و پس از کسر کمیسیون از آن، سود خالص بدست خواهد آمد.


این تمام چیزی بود که شما برای یک معامله CFD نیاز دارید. خیلی هم سخت نیست. کافیست یک بار امتحان کنید. می توانید برای اولین بار از حساب های دمو استفاده کنید. اگر تجربه ای در این زمینه در اختیار دارید، با دیگران در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.

موفق باشید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد
محمد
3 سال قبل

سلام واسه ورود به بازارش باید چی کار کرد

پرستو کاشانی
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

با سلام و احترام. باید به بروکر هایی که امکان معاملات سی اف دی را فراهم می کنند مراجعه کنید.