اصول بنیادی بیت کوین

قیمت بیت کوین در بازیابی کند است اما اصول بنیادی اعتماد معامله گران را به خود جلب کرده است

بر طبق گزارشات معامله گران هنوز نسبت به قیمت بیت کوین اطمینان دارند، چرا که پریمیوم قراردادهای آتی و سایر عوامل بنیادی نشانه ای از استرس را در میان آنها نشان نمی دهند.

 در 10 ژانویه (20 دی ماه) قیمت بیت کوین (BTC) ناگهان سقوط کرد و برای اولین بار در 110 روز بیت کوین با قیمت کمتر از 40000 دلار معامله شد و این زنگ خطری را برای معامله گران اهرمی به صدا درآورد. در آن هفته، 1.9 میلیارد دلار قراردادهای آتی بلند مدت (خرید) منحل شد و روحیه معامله گران را خراب کرد.

در 10 ژانویه، شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال، که از 0 «ترس شدید» تا 100 «طمع شدید» متغیر است، به 10 رسید که از زمان سقوط مارس 2020 (اسفند 98) پایین‌ترین سطح بوده است. این اندیکاتور احساسات معامله گران را با استفاده از نوسانات تاریخی، حرکت بازار، حجم، تسلط بیت کوین و رسانه های اجتماعی اندازه گیری می کند.

طبق معمول، وحشت یک فرصت خرید بود، زیرا کل سرمایه بازار رمز ارز، 13.5 درصد افزایش یافت و در کمتر از سه روز از 1.85 تریلیون دلار به 2.1 تریلیون دلار رسید.

در حال حاضر، به نظر می رسد سرمایه گذاران در حال هضم داده های اقتصادی این هفته هستند که نشان می دهد در دسامبر 2021  خرده فروشی ایالات متحده 1.9 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

سرمایه گذاران برای نگرانی های خود در مورد رکود تورمی دلیل دارند، سناریویی که در آن با وجود عدم رشد اقتصادی، تورم بیشتر می شود. با این حال، حتی اگر در نهایت ثابت شود که کمبود ارز بیت کوین یک ویژگی مثبت است، بازارها همچنان به هر دارایی ای که امن تلقی شود، پناه خواهند برد. بنابراین، احتمالا موج اول برای ارزهای دیجیتال مضر خواهد بود.

قیمت بیت‌کوین در هفت روز گذشته ثابت ماند و عملکرد ۷ درصدی بازار آلت‌کوین را کاهش داد. بخشی از این حرکت غیر معمول به پلتفرم‌های برنامه‌های غیرمتمرکز لایه-1 مربوط می شود که عملکرد مثبتی را نشان می‌دهند که ارزهای فانتوم، کاردانو، پروتکل نیر و ارز هارمونی آن را هدایت می کنند. 

Loopring ، یک پروتکل باز zkRollup می باشد که برای تبادلات غیرمتمرکز در اتریوم از آن استفاده می شود، که در این هفته عملکرد خوبی نداشت. در اوایل دسامبر 2021، حجم صرافی های غیر متمرکز (DEX) با استفاده از پروتکل به 30 میلیون دلار در روز رسید، اما اکنون نزدیک به 6 میلیون دلار است. در همین حال، ارز چین لینک (LINK)  و اینترنت کامپیوتر (ICP) پس از رشد بیش از 40٪ در 10 روز اول سال 2022 در حال تنظیم هستند.

پریمیوم تتر و قراردادهای آتی به خوبی حفظ شده اند

صرافی OKEx حق بیمه یا پریمیوم تتر (USDT) تفاوت بین معاملات همتا به همتا (P2P) مبتنی بر چین و دلار رسمی ایالات متحده را اندازه‌گیری می‌کند. ارقام بالای 100 درصد تقاضای بیش از حد برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را نشان می دهد. از طرف دیگر، 5 درصد پریمیوم معمولاً نشان دهنده فعالیت سنگین فروش است. 

نمودار تغییرات پریمیوم

در 31 دسامبر، اندیکاتور رمز ارز تتر با 3 درصد تخفیف پایین آمد که کمی نزولی است اما نگران کننده نیست. با این حال، این معیار در هفته گذشته 2 درصد تخفیف داشته است که نشان می دهد معامله گران مستقر در چین از روی ترس دست به فروش نزده اند.

برای اینکه ثابت کنیم ساختار بازار کریپتو حفظ شده است، معامله گران باید حق بیمه قراردادهای آتی بیت کوین در بورس شیکاگو CME را تجزیه و تحلیل کنند. این معیار تفاوت بین قراردادهای آتی بلندمدت را با قیمت لحظه ای فعلی در بازارهای عادی تجزیه و تحلیل می کند.

هر وقت که این نشانگر محو یا منفی شود، یک پرچم قرمز هشدار دهنده است. این وضعیت به عنوان عقب ماندگی نیز شناخته می شود و نشان می دهد که احساسات نزولی وجود دارد.

این قراردادهایی که در ماه ثابت هستند معمولاً پریمیوم جزئی دارند، که نشان می‌دهد فروشندگان برای نگه داشتن تسویه‌ها در طولانی مدت پول بیشتری را درخواست می‌کنند. در نتیجه، معاملات آتی باید در بازارهای سالم با 0.5٪ تا 2٪ حق بیمه معامله شود، وضعیتی که به آن contango می گویند.

توجه داشته باشید که چگونه این اندیکاتور در 9 دسامبر منفی شد. زیرا بیت کوین در زیر قیمت 49000 دلار معامله شد اما همچنان توانست یک عدد مثبت را حفظ کند. این نشان می دهد که معامله گران نهادی مطمئن نیستند، اگرچه هنوز کلا ساختار نزولی نشده است.

با وجود اینکه مجموع سرمایه بازار ارزهای دیجیتال تا به امروز 9.5 درصد کاهش یافته است، ساختار بازار نسبتاً خوب است. اگر تقاضای بیش از حد برای فروشندگان کوتاه مدت وجود داشت، حق بیمه آتی CME منفی می شد.

مگر اینکه این مبانی به طور قابل توجهی تغییر کند، هیچ نشانه ای وجود ندارد که قیمت بیت کوین به زیر 40000 دلار سقوط میکند.

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments