هک صرافی بیت هامب (Bithumb)

هک صرافی بیت هامب (Bithumb) : جزئیات مربوط به سرقت سی میلیون دلاری ارزهای رمزپایه

در روز چهارشنبه، تقریباً 35 میلیارد وون کره جنوبی (معادل 31 میلیون دلار) در جریان هک صرافی بیت هامب (Bithumb) توسط هکر های اینترنتی به سرقت رفته است. اگرچه این نقص امنیتی ممکن است به اندازه 530 میلیون دلار سرقت از صرافی Coincheck در اوایل امسال نباشد، اما این واقعیت که Bithumb در حال حاضر به عنوان ششمین پلتفرم بزرگ مبادلات ارزهای رمزپایه در جهان به شمار می رود این حادثه را قابل توجه و نگران کننده میکند.

در حالی که پس از تأیید رسمی هر لحظه جزئیات بیشتری در مورد هک صرافی بیت هامب منتشر می شود، با نگاهی اجمالی به عملیات داخلی صرافی Bithumb بسیاری از سوالات در رابطه با هویت هکرها و امنیت این صرافی ارزهای دیجیتال همچنان بی پاسخ باقی مانده است. در ادامه این مطلب به بررسی دانسته ها از این سرقت بزرگ خواهیم پرداخت.

آنچه در رابطه با هک صرافی بیت هامب میدانیم

گزارش شده که ریپل (XRP) به خطر افتاده است

بر اساس گزارشات CoinDesk، در حالی که Bithumb هنوز جزئیات کاملی از سکه های ربوده شده را منتشر نکرده است، شایعات منتشر شده پس از هک صرافی بیت هامب نشان می دهند که ریپل، سومین ارز رمزپایه بزرگ جهان، مورد هدف سارقان اینترنتی قرار گرفته است.

بر اساس داده های CoinMarketCap، صرافی Bithumb میزان 10 درصد از حجم معاملات جهانی ریپل (XRP) را در 24 ساعت گذشته، با مجموع 32 میلیون دلار، به دست آورده است. Bithumb تا کنون به درخواست CoinDesk برای اظهار نظر رسمی پاسخ نداده است.

ناکامی در بهبود بخش فناوری اطلاعات (IT)

در حالی که بیت هامب رسماً تایید کرد که نقص امنیتی در ساعات اولیه روز چهارشنبه به وقت محلی رخ داده است، به نظر می رسد که برخی مشکلات امنیتی حداقل چند روز پیش از این مورد توجه تیم توسعه دهنده این صرافی ارز دیجیتال بوده اند.

بر اساس یک گزارش از CoinDesk کره، صرافی Bithumb در روز 16 ژوئن و فقط چند روز قبل از این سرقت یک بازرسی امنیتی را در پلتفرم معاملاتی خود انجام داده است. این صرافی در آن زمان توضیح داد:

به تازگی، تعدادی از تلاش های دسترسی غیر مجاز افزایش یافته است. به همین ترتیب، یک بررسی فوری سرور برای تقویت امنیت تمام سیستم انجام شد.

در همان زمان، Bithumb اقدام به جابجایی دارایی های دیجیتالی کاربران به یک کیف پول سرد برای ذخیره سازی امن تر آنها نمود. گزارش CoinDesk کره نشان می دهد که هک صرافی بیت هامب در حالی رخ داد که این صرافی سالیانه 9 میلیون دلار برای اقدامات امنیتی خود هزینه می کند. همچنین گزارش دیگری از Yonhap نشان می دهد که Bithumb الزامات امنیتی خود را با اجرای “مقررات 5.5.7” در ماه گذشته افزایش داده است.

طبق این الزامات، حداقل 5 درصد از کارکنان این موسسه مالی باید متخصصان فناوری اطلاعات باشند. در میان آن ها، 5 درصد باید بر امنیت اطلاعات تمرکز کنند و این در حالیست که حداقل 7 درصد کل بودجه شرکت باید بر روی امنیت اطلاعات متمرکز باشد. گزارش Yonhap اظهار داشت که در ماه می، 21 درصد از کارمندان بیت هامب متخصص فناوری و 10 درصد از آنها مسئول امنیت اطلاعات بوده اند. علاوه بر این، حدود هشت درصد از بودجه سالانه شرکت برای فعالیت های حفاظت از داده ها استفاده می شود.

بازپرداخت خسارت به کاربران انجام می شود

صرافی بیت هامب بلافاصله پس از اعلام خبر هک، تأیید کرد که خسارت قربانیان پرداخت خواهد شد. اندکی بعد کارشناسان صنعت ارزهای رمزپایه، از جمله Charlie Shrem، از این حرکت تقدیر کردند. Charlie Shrem، یکی از پیشگامان بیت کوین، در اکانت توییتر خود گفت:

Bithumb مورد سرقت سی میلیون دلاری قرار گرفت اما همه زیان ها را پوشش میدهد. بدین ترتیب صنعت پیشرفت می کند و قوی تر می شود.

علاوه بر این Charlie Lee، سازنده لایت کوین، نیز اظهار داشت که حرکت هوشمندانه این است که سکه های در حال تجارت را در صرافی نگهداری نمایید و بلافاصله پس از معامله آنها را خارج کنید.

این اولین بار نیست که هک صرافی بیت هامب صورت میگیرد. همانطور که قبلا توسط CoinDesk گزارش شده، این پلتفرم در سال گذشته نیز مورد حملات هکرها قرار گرفت و بیش از 30 هزار کاربر در این جریان تحت تاثیر مستقیم قرار گرفتند. در آن زمان، Bithumb اعلام نمود که به هر قربانی 100,000 وون کره به ارزش 85 دلار پرداخت خواهد نمود.

سقوط 200 دلاری قیمت بیت کوین

با توجه به داده های CoinDesk، قیمت بیت کوین با کاهش حدوداً 200 دلاری به پایین ترین میزان روزانه خود (6,561 دلار) در ساعات بعد از انتشار خبر هک صرافی بیت هامب رسید. اندکی بعد قیمت به 6,640 دلار افزایش یافت.

Bithumb تا کنون سیستم واریز و برداشت خود را به حالت تعلیق درآورده است. با این حال به نظر می رسد از زمان انتشار خبر هک صرافی بیت هامب حجم معاملات آن افزایش یافته است. براساس داده های CoinMarketCap، حجم معاملات 24 ساعته در زمان انتشار خبر حدود 350 میلیون دلار بود و بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی به 380 میلیون دلار افزایش یافت.

از زمان انتشار خبر سرقت، Bithumb همچنان ششمین پلتفرم بزرگ جهان جهت معاملات ارزهای رمزنگاری شده باقی مانده است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments