اسکم

آیا قرارداد هوشمند دابل وی (Double way) کلاهبرداری است؟

این روزها نسل جدیدی از کلاهبردار ها سعی می کنند با استفاده از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال و بلاک چین، پوسته ای فریبنده برای فعالیت خود ایجاد کنند. پروژه دابل وی (Double way) از آن دسته طرح هایی است که با یدک کشیدن نام قرار داد هوشمند، کلاهبرداری های زیادی را انجام داده است. هرچند عده ای با این مقاله مخالفت خواهند کرد، اما همانند گذشته، ما دلایلی را بیان می کنیم و تصمیم گیری را بر عهده شما کاربران محترم می گذاریم.

از آنجایی که قصد داریم مفصلا این پروژه را بررسی کنیم، اجازه دهید کمی به عقب برگردیم و قرارداد هوشمند را تعریف کنیم.

قرارداد هوشمند همانطور که از نامش پیداست، نوعی هوشمند از قرارداد است. در یک قرارد داد عادی شما توافقی را بین دو یا چند نفر منعقد می کنید و برای پیگیری آن نیاز به همکاری سازمان ها و ارگان های مربوطه دارید. مثلا در یک قرارداد اجاره خانه، اعلام می شود که هر ماه پس از واریز وجه توافق شده، فرد می تواند یک ماه دیگر در خانه سکونت کند. اگراجاره به موقع پرداخت نشود، با استفاده از استعلام دادگاه حکم تخلیه صادر می شود. در نوع هوشمند قرارداد و یا همان Smart contract ( اسمارت کانترکت) هیچ واسطه ای وجود ندارد. قراردادی در قالب کد برنامه نویسی نوشته می شود. این قرارداد در بلاک چین قرار می گیرد و طبق دستورات برنامه نویسی شده این قرارداد اجرا می شود. نکته ای که در خصوص قرار داد هوشمند ذکر می شود این است که بعد از قرار گرفتن در بلاک چین هیچ کس نمی تواند آنرا تغییر دهد، حتی برنامه نویسی که آنرا نوشته است.

برای اینکه یک قرار داد هوشمند داشته باشید بایستی به یک زبان برنامه نویسی مانند سالیدیتی (solidity) مسلط باشید و از طریق یک نرم افزار رسمی به بلاک چین متصل شده و قرارداد خود را در بلاک چین (بلاکچین اتریوم) قرار دهید.

اگر به سایت اتر اسکن مراجعه کنید می توانید تعداد بسیار زیادی قرارداد هوشمند را ببینید که همگی بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارند. تصویر زیر نمایی از این سایت را نشان می دهد.

قرارداد های هوشمند سایت اتر اسکن
همانطور که در این تصویر مشخص است، تعداد قرارداد های هوشمند متن باز از 7000 عدد بیشتر است.

حال که با مفهوم قرارداد هوشمند آشنا شدیم، به مبحث مورد بررسی خودمان برگردیم : پروژه دابل وی

معرفی پروژه دابل وی (double way)

دابل وی و کریپتوهندز دو شرکتی هستند که به نظر می رسد ارتباط بسیار نزیکی به یکدیگر دارند و خود را به وسیله شرکتی معتبر و بدون ریسک در زمینه بلاک چین و قراردادهای هوشمند بیان می کنند.

این شرکت نحوه شروع کار خود را اینگونه بیان می کند :

برای ثبت نام و استفاده از سطح اول سیستم باید ۰.۰۸ اتریوم را هر دو ماه یک بار به upline خود بفرستید. اولین فردی که شما را دنبال کند نیز این مبلغ را هر دو ماه یک بار به خود شما باز می گرداند. در واقع مرحله ثبت نام به عنوان اولین تراکنش شما به حساب می آید. مابقی تراکنش ها با هزینه سرمایه از پیش به دست آمده انجام می شوند.

دابل وی برای کاربرانش یک ماتریس هشت سطحی مهیا کرده است که مطابق تصویر زیر مشخص شده است که در هر سطح چند نفر باید توسط شما به این سیستم معرفی شود و میزان درآمد شما چه قدر است. به عنوان مثال در سطح سوم، شما باید 8 نفر به سیستم معرفی کنید تا بتوانید 2.26 اتر سود بدست آورید

برای معرفی کردن این هشت نفر به سیستم شما 64 روز زمان دارید تا این افراد را معرفی کرده و سطح خود را ارتقا داده و به سطح 8 برسانید. اگر شما طی مدت 64 روز نتوانید به این سطح برسید، باید هزینه ای پرداخت نمایید تا سطح فعلی برای شما تمدید شود.

سطح بندی دابل وی
ماتریس عضو گیری و سود دریافتی از پروژه دابل وی

همانطور که مشاهده می کنید در روندی که در بالا ذکر شد، سود دریافتی شما وابسته به ورود اعضای جدید به پروژه است. حال که با ماهیت این پروژه آشنا شدید، در ادامه شبهات وارد شده به آن را بحث می کنیم.

چرا پروژه دابل وی کلاهبرداری است؟

اگر اساس کار این پروژه را مطالعه کرده باشید، یقینا متوجه شده اید که تا زمانی شما می توانید از این پروژه سود بدست آورید که افراد جدیدی به طرح بپیوندند. این موضوع اساس فعالیت های پانزی می باشد. همانطور که بارها ذکر کرده ایم ، فعالیت های پانزی به هیچ عنوان ماهیتی صحیح و درست ندارند و شرکت در آنها ریسک بسیاری را متوجه سرمایه شما می کند.

اگر تصور شما این است که این شرکت تا کنون تمامی پرداخت های خود را به طور دقیق و در زمان معین پرداخت کرده است، باید بگوییم این شرکت فقط از سرمایه افراد تازه وارد، به افراد قدیمی سود داده است. البته پس از آنکه مبلغی برای خود برداشت کرده است. به روند فعالیت این شرکت باز گردیم و آنرا مجدد بررسی کنیم:

شما 0.08 اتر واریز می کنید و دو نفر جدید به سایت معرفی می کنید. هر کدام از این افراد 0.08 اتر واریز می کنند. یعنی 0.16 اتر. حالا شما سود خود را مطابق ماتریس دریافت می کنید یعنی 0.16 اتر ! 0.16 اتر دقیقا سرمایه دوستان شماست که به کیف پول شما واریز شده است اما 0.08 اتری که شما در ابتدا واریز کرده بودید چه شد؟ مسلما به حساب فرد ایجاد کننده این قرارداد هوشمند وارد شده است.

برنامه نوشته شده در این شرکت، هیچ نوآوری و خلاقیتی ندارد. فقط با استفاده از ساختاری پانزی سعی به وسوسه کردن کاربران دارد. البته حقه ای که در این شرکت پیدا شده است، استفاده از واژه هایی مانند “قرارداد هوشمند” و “اتریوم” است. نوآوری های جدیدی که شاید عده کمتری به آن اشراف کامل داشته باشند.

اگر چه این پروژه با کمک یک اسمارت کانترکت نوشته شده است اما آیا این موضوع به ارزش این شرکت می افزاید؟ مسلما جواب منفی است! برای نوشتن یک قرارداد هوشمند شما بایستی به یک زمان برنامه نویسی مسلط باشید و یا اینکه چند صد دلار هزینه کرده باشید. همانطور که در اولین تصویر مقاله مشاهده کردید، چندین هزار قرار داد در اتراسکن وجود دارد. آیا اتراسکن صحت همگی را تایید می کند؟ پاسخ باز هم منفی است.

برخی افراد برای جذب زیر مجموعه به این موضوع اشاره می کنند که این پروژه به صورت متن باز (اپن سورس) در اختیار عموم قرار گرفته است. چند نفر از کاربران خط به خط کد های برنامه را بررسی کرده اند؟ سوال بعدی آنکه زمانی که برنامه ای به صورت متن باز ارائه شود، آیا این مفهوم را به همراه دارد که این برنامه صحیح است؟ این برنامه اگرچه در بستر بلاکچین ارائه می شود و هیچ کس نمی تواند آنرا تغییر دهد مگر آنکه همه نود ها متوجه شوند، اما این برنامه در ابتدا توسط یک کاربر نوشته شده است. او می توانسته با توجه به علایق و تئوری های خود، این برنامه را پیاده سازی کند.

همانطور که مشاهده می کنید اغلب فرضیه ها و تئوری هایی که افراد فعال در این شبکه ارائه می کنند، پایه و اساس مشخصی ندارد و بیشتر ناشی از عدم اطلاعات کافی می باشد. البته عده ای نیز معتقدند می توانند با فعالیت در این نوع شبکه ها، در مدت کوتاه، ثروتمند شوند… رویایی که به احتمال زیاد در حد یک رویا باقی می ماند.

توصیه ما به کاربران محترم آن است که از مطالعه مقرضانه این مقاله بپرهیزند. و این موضوع که ” فلانی و فلانی برداشتی داشتن، شرکت داره سودش رو میده” را فراموش کنند. شاید این شرکت، همانند بسیاری از شرکت های دیگر {که اکنون نه ردی از آنهاست نه اثری} به کاربرانش سود بدهد اما این موضوع همیشگی نخواهد بود. با ترویج این چنین طرح هایی، اجازه ندهید عده ای در پایان ضرر های هنگفتی متحمل شوند حتی اگر شما در ابتدای راه درآمدی بدست آورید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ژاله حامدی
ژاله حامدی
3 سال قبل

سلام
ایا راه اندازی این قرار داد تاثیری در روند افزایش قیمت این ارز دارد ؟