مارجین تریدینگ

حاشیه یا Margin

زمانی که به ترید در فارکس مشغول می شوید، شما به مقدار کمی از سرمایه نیاز دارد تا یک موقعیت (position) جدید باز کنید و آنرا حفظ کنید. این سرمایه مارجین (margin) نامیده می شود.

به عنوان مثال اگر میخواهید جفت ارز USD/JPY به ارزش 100 هزار دلار بخرید، نیازی به این موضوع ندارید که این مبلغ را به طور کامل در اختیار داشته باشید، بلکه داشتن فقط بخشی از آن مانند 3000 دلار کافیست. این مقدار واقعی که شما واریز می کنید به بروکر فارکس شما و یا ارائه دهنده CFD بستگی دارد.

مارجین را می توان به عنوان یک وجه تضمین و یا وثیقه ای برای زمانی که یک پوزیشن باز می کنید و آنرا نگه می دارید، تصور کرد. مارجین یک هزینه و یا هزینه معاملات شما نیست.

مارجین صرفا بخشی از وجوه شماست که کارگزار فارکس آنرا از مانده حساب شما جدا می کند تا ترید شما را باز نگه دارد و اطمینان حاصل کند که شما می توانید ضرر بالقوه تجارت را پرداخت کنید.

مارجین

این بخش جدا شده برای مدتی در زمان ترید در حالت استفاده شده (used) و یا مسدود (locked) قرار می گیرد. پس از بسته شدن ترید خاص، مارجین آزاد می شود (در اصطلاح free یا release) و به موجودی حساب شما بازگشت داده می شود و اکنون مجدد قابلیت استفاده می باشد و شما می توانید از آن بری ایجاد یک معامله جدید استفاده کنید.

Margin Requirement چیست؟

margin به صورت درصدی از اندازه کل پوزیشن مشخص می شود. همچنین به عنوان یک ارزش مفهومی “National Value” از پوزیشنی که میخواهید ایجاد کنید، شناخته می شود. وابسته به جفت ارزی که معامله می شوند و بروکر فارکس، مقدار حاشیه مورد نیاز برای باز کردن یک موقعیت متفاوت است. میزان حاشیه یا همان مارجین می تواند 0.25% ، 0.5% ،1% ،2% ،5% ،10% و یا بالاتر باشد. این درصد با عنوان Margin Requirement شناخته می شود.

جفت ارز مورد معاملهMargin Requirement
EUR/USD 2%
GBP/USD 5%
USD/JPY 4%
EUR/AUD 3$

زمانی که مارجین به عنوان مقدار مشخصی از حساب ارزی شما بیان می شود، وجود این مبلغ همیشه در حساب شما ضروری است. هر پوزیشنی که شما باز می کنید، Required Margin خاص خود را دارد. Required margin گاهی مواقع مارجین واریزی، مارجین ورودی و یا وجه تضمین اولیه نیز نامیده می شود.

به ترید معروف یورو در مقابل دلار (EUR/USD) نگاه کنید. برای خرید و فروش 100 هزار بدون وجود لوریج، تریدر نیاز دارد که 100 هزار دلار در حساب خود داشته باشد. (دقیقا برابر تمام مبلغ پوزیشن) اما با در نظر گرفتن 2% Margin requirement یا همان حاشیه مورد نیاز ،کافیست 2000 دلار در حساب تریدر وجود داشته باشد.

مارجین مورد نیاز

مثال برای میزان مارجین

فرض کنیم شما 1000 دلار به حساب خود واریز کرده اید و میخواهید یک پوزیشن طولانی مدت USD/JPY ایجاد کنید و قصد باز کردن یک موقعیت مینی لات (10 هزار یونیت) دارید. برای باز کردن این موقعیت به چه مقدار مارجین نیاز دارید؟

لات (Lot) چیست؟

هر لات برابر با 100 هزار دلار است. هر مینی لات برابر 0.1 لات یعنی یک دلار است. هر میکرو لات نیز برابر 0.1 دلار است.

مثال اول مارجین

از آنجایی که دلار ارز پایه است، این مینی لات برابر 10 هزار دلار است، به این معنی که ارزش مفهومی (National Value) برابر 10 هزار دلار است. از آنجایی که Margin Requirement چهار درصد است (بر اساس جدولی که بالاتر ذکر شده بود)، مبلغی که حتما باید در حساب خود داشته باشید، 400 دلار است.

نحوه محاسبه مارجین مورد نیاز

زمانی که با مارجین ترید می کنید، میزان مارجین مورد نیاز (Required margin) که برای باز نگه داشتن یک موقعیت به درصد محاسبه می شود، به اندازه پوزیشن یا National value وابسته است.

مقدار درصدی مارجین مورد نیاز بر اساس ارز های پایه ای که مورد معامله هستند، تعیین می شود. اگر ارز هایی که ترید می کنید از نوع حساب ارزی شما متفاوت است، حاشیه مورد نیاز به نوع ارز حساب شما تبدیل می شود. در اینجا یک فرمول برای محاسبه مارجین مورد نیاز بیان شده است: (فرض می کنیم ارز پایه با واحد ارزی حساب شما یکی است.)

Required Margin= National Value * Margin Requirement

اگر ارز پایه با واحد ارزی حساب شما یکی نباشد:

Required Margin= National Value * Margin Requirement * Exchange rate

Margin Requirement : گاهی در فارسی به آن ملزمات مارجین گفته می شود. مقداری از مارجین که مورد نیاز است که شما اجازه باز کردن یک موقعیت را داشته باشید. این پارامتر به صورت درصدی از کل موقعیت و یا National Value بیان می شود.

Required margin : مقداری پول که از حساب شما جدا می شود و به صورت قفل در می آید تا در انتهای موقعیت به شما باز گردانده شود.

وقتی صحبت از ترید در فارکس می شود، توانایی شما برای باز کردن یک موقعیت به میزان سرمایه شما در حساب وابسته نیست. در حقیقت با مارجین شما در ارتباط است. این بدان معنی است که بروکر شما همیشه به دنبال این است که ببیند آیا شما به اندازه کافی مارجین در حساب کاربری خود دارید یا خیر.

چه ارتباطی میان لوریج و مارجین وجود دارد؟

اگر اندکی حرفه ای باشید و پیشتر در خصوص لوریج اطلاعاتی را خوانده باشید، احتمالا به شباهت های لوریج و مارجین پی برده اید اما این دو پارامتر با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

📌 ما از مارجین استفاده می کنیم تا لوریج ایجاد کنیم.

لوریج قدرت ترید ما را چند برابر می کند و زمانی در اختیار ما قرار دارد که از مارجین اکانت استفاده می کنیم. لوریج این اجازه را به شما می دهد که در موقعیت هایی بزرگتر از مقدار موجودی اکانت ترید، خرید و فروش کنید. لوریج (اهرم) به صورت یک نسبت بیان می شود.

لوریج رابطه ای است بین مقدار پولی که واقعا دارید و مقدار پولی که می توانید ترید انجام دهید. ( توصیحات مفصل در خصوص لوریج را اینجا بخوانید.)

برای مثال اگر می خواهید با لات استاندارد یک دلار USD/JPY بدون ماریج ترید کنید، شما به 100 هزار دلار در اکانت خود نیاز دارید. اما Margin Requirement یک درصد، کافیست شما 1000 دلار در اکانت خود داشته باشید. لوریجی که برای این ترید در نظر گرفته شده است 100:1 است. جدول زیر نسبت های لوریج در مقابل مارجین را نشان می دهد.

جفت ارز قابل معاملهMargin Requirementنسبت Leverage
EUR/USD2%1:50
GBP/USD5%1:20
USD/JPY4%1:25
EUR/AUD3%1:33

به طور کلی رابطه لوریج و Margin Requirement بدین صورت است:

Leverage = 1 / Margin Requirement

برای مثال وقتی ملزمات مارجین (Margin requiremnet) برابر 2 درصد باشد، یک تقسیم به 0.02 می شود و عدد 50 بدست می آید که برابر لوریج است.

ارتباط مارجین و لوریج

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments