نظر دونالد ترامپ در مورد بیت کوین

نقش دونالد ترامپ در کاهش قیمت بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال

در چند سال گذشته طوفان توئیتری دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، تبدیل به جنبه‌ ای عجیب و در عین حال سرگرم کنندهای از زندگی آمریکاییان شده است. کامنت‌ های بدون فکر رئیس جمهور اهداف مختلفی داشته‌ اند؛ از شلوغ سازی گفتمان سیاسی به خاطر اصطلاح مرموز covfefe (اشتباه فاحش ترامپ در یکی از توئیت‌هایش که املای یک کلمه را اشتباه نوشته بود) گرفته تا  تهدید های مستقیم خطاب به رهبران دشمنان فرضی آمریکا که بعضا مزین به درشت نویسی کلمات شده بود. بیشترین سخنان وی که مورد توجه رسانه‌ ها قرار گرفته معمولا بداهه گویی، از روی احساسات و واکنش های وی بوده‌اند. با این حال، مجموعه‌ توئیت‌ های تاریخی رئیس جمهور فعلی آمریکا که شامل نخستین کامنت‌ ها درباره ارز دیجیتال بوده است، در هیچکدام از این قالب‌ها جای نمی‌ گیرد.

در هر صورت، بیانیه‌ ترامپ در مورد ارز دیجیتال در زمانی مناسب منتشر شد و برخلاف همیشه به خوبی نوشته شده بود. این بیانیه با انتقاد کلی از رمز ارز شروع می شود و سپس به لیبرا، ارز رمزنگاری شده فیس‌ بوک که بسیار درباره آن صحبت شده می‌ پردازد و در نهایت با تمجید از دلار آمریکا به عنوان ارز مسلط بر بازار جهان پایان می‌ یابد.

نظر دونالد ترامپ در مورد ارز های دیجیتال
ما فقط یک ارز واقعی در ایالات متحده آمریکا داریم و از همیشه قوی تر است؛ هم قابل اعتماد و هم پایدار است. تا به حال غالب ترین ارز در هر کجای جهان بوده است و همیشه به همین سبک خواهد بود. آن دلار ابالات متحده است!

این بیانیه، که ظاهرا بیجا و بی مورد بود، چندین روز پیش از آنکه دیوید مارکوس رئيس لیبرا در دو دادگاه پشت سر هم توسط کنگره مورد انتقاد قرار گیرد منتشر شد. در همان روز، جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیته بانکداری سنا اعلام کرده بود که یک ارز رمزنگاری شده پر قدرت در سطح جهانی به طور بالقوه توانایی منسوخ ساختن ارزهای ذخیره کنونی را دارد.

در نهایت، چهار روز پس از توئيت ترامپ، استیون موچین، وزیر خزانه داری، نگرانی های رئیس جمهور را تقریبا به صورت تحت اللفظی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد که در آن مدعی شد که ارز رمزنگاری شده نوعی تهدید برای امنیت ملی به شمار می‌ آید. در آن لحظه، پیام هماهنگی که از سوی دولت درباره این موضوع داده میشد را میشد دید.

آیا توییت های ترامپ توسط خودش منتشر می شود؟

جای تعجب نیست که بسیاری در جامعه ارز دیجیتال متوجه شدند که توییت ها نوشته‌ خود ترامپ نیستند. پرستون بایرن، وکیل طرفدار ترامپ، در میان کسانی بود که در مورد نویسنده‌ توئیت تردید هایی داشتند، وی افزود: این حرف احتمالا بیشتر از وزارت خزانه داری – که منظور وزیر موچین است – و به درخواست بانک ها نشأت می گیرد. الیزابت لپاتو در Verge، درک ترامپ را از این موضوع زیر سوال برد:

من فکر نمی کنم که یک رییس جمهور بتواند رمز ارز را تعریف کند، یا توضیح دهد که بیت کوین چیست و یا حتی بداند Libra قرار است چه باشد.

پروژه لیبرا

هر کسی که توییت ها را نوشته بود، سبب شد قیمت ارزهای دیجیتال بلافاصله افت کند، سپس دوباره کمی افزایش یافت و باز افتی بیشتر از قبل را تجربه کرد و در سرتاسر بازار علامت خطر به چشم می خورد. اگرچه بعضی از تحلیلگران ادعا می کردند که سخنان رئیس جمهور ترامپ منجر به چنین افتی نشده است، بلکه زمانبندی و شیب شدید این کاهش در نتیجه ی فروش یکجا و ارزان در نتیجه برخی اخبار ارز دیجیتال بد بوده است.

نظر منفی ترامپ در مورد رمز ارز و تاثیر مثبت آن بر جامعه

علی رغم پویایی فوری بازار پس از طوفان توئيتری، روحیه بسیاری از رهبران خوب بود. موضوع مشترک این بود که صرف نظر از ارزش و قدرت بیانیه رئیس جمهور، حقیقت اصلی این است که این بیاینیه یک برد استراتژیک برای صنعت بلاک چین بوده است؛ زیرا بیش از 60 میلیون نفر از فالوران ترامپ از وجود ارز دیجیتال آگاه شده اند. جرمی آلیر، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت خدمات مالی Circle، این توسعه را “احتمالا بزرگترین علامت برای بیت کوین تاکنون” نامیده است، در حالی که  بیلی بمبوگو اظهار داشت که ترامپ بدون اینکه بخواهد، فناوری نوپا و نو ظهور بیت کوین را تبدیل به مسئله‌ ای دولتی کرده و به آن ارزش و اهمیت بخشیده است.

با این وجود، در مدت کوتاهی، این نحوه معرفی منفی میتواند موجب بروز آسیب هایی در دیدگاه میلیون‌ ها آمریکایی درباره ارز رمزنگاری شود. بسیاری از مدافعان این صنعت، مانند کیتلین لانگ و جان مک آفی، از رئیس جمهور خواستند تا قبل از بیان اظهارات قوی خود، در مورد این موضوع آموزش ببیند. نیگل گرین، بنیانگذار و مدیر عامل گروه deVere، اظهار داشت که از بین بردن ارزهای دیجیتال در دوران دیجیتال، راه حلی مشکوک است.

تعجب‌‌ آور نیست که بیهوده گویی ترامپ بر ضد بیت کوین باعث حمایت چندی از متحدین سابقش میان آزادی خواهان طرفدار ارز دیجیتال و راست گرایان شده است. گاب، که یک رسانه اجتماعی و پناهگاه شخصیت های تبعید شده از پلتفرم های اصلی به خاطر دیدگاه هایی که ابراز کرده بودند به حساب می آید، به دفاع از بیت کوین به عنوان پول آزادی بیان پرداخته است. آکاهی ترامپ از وجود چنین حامیانی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و ممکن است شخصی مانند میک مولونی که طرفدار ارزهای رمزنگاری شده است او را در این مورد باخبر کرده باشد. با این حال، به نظر نمی رسد که رئيس جمهور، پیام استراتژیک سیاست مالی خود را قربانی خشنودی چنین گروه کوچکی کند.

نظر مخالف رییس جمهور امریکا در مورد ارز دیجیتال

فراتر از انتقاد نابخردانه اما قابل توجه رئيس جمهور، اساس ادعای وی را باید کاملا رد کرد. بدیهی است، هیچ کمبودی در انتقاد انجام گرفته از سوی صنعت بلاک چین در روزهای پس از توئیت ترامپ وجود نداشت و حساب وی مملو از بیهوده گویی هایی بر علیه رمز ارز بوده است.

دولت آمریکا مسلما دلار را به بیت کوین ترجیح می دهد

مطمئنا، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده به عنوان فردی که نفوذ زیادی روی دلار دارد، هیچ جایگاهی برای ابراز هیچ نوع حمایت عمومی از ارزرمزنگاری شده ندارد. با این حال، انتقاد بی پایه و اساسی که ترامپ ارائه می دهد در هنگام مواجه شدن با قانون هیچ ارزشی ندارد.

ترامپ معتقد است که بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال پول نیستند، زیرا ارزش آنها بسیار ناپایدار و بر پایه هیچ است. شاید این اعتقاد برای کسانی که بر تعریف بسیار کوته فکرانه (و البته قدیمی) از پول به عنوان یک واحد ارزش که توسط دولت مرکزی و تحت حمایت اقتصادی یک کشور ساخته میشود باور دارند صحیح باشد. اما اکنون سال 2019 است و بسیاری از متفکران برجسته به تعاریف انعطاف پذیرتر و گسترده تر پیوسته اند، که با آن مبارزه می شود.

جورج مک دونو در پست مرکل، ضمن اشاره به این که پول چه چیزی است و چه چیزی نیست و قویا به زمینه بستگی دارد، این گونه بیان می کند : «سیگار پول زندان است، گلوله پول جنگی است و بیت کوین پول ونزوئلا است». بیت کوین که مرزی نمیشناسد و در تمام جهان ستایش شده، می تواند در بسیاری مواقع پول انگاشته شود.

علاوه بر این، وضعیت ارز ذخیره جهانی نیز بستگی به زمینه دارد. در حالی که قدرت های غربی در طول دو جنگ جهانی یکدیگر را در فقر فرو بردند، ایالات متحده به عنوان قدرتمند ترین اقتصاد جهان دست یافت و دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی معرفی کرد. این زمینه ای است که از آن صحبت می کنیم، و زمینه همواره در معرض تغییر است. ارزش USD و بیت کوین هردو بر اساس اعتماد است – اما برخورد آنها با اعتماد متفاوت است. به طرق مختلف، به نظر میرسد که اعتمادی که به صورت الگوریتمی حفظ شده برتر از فرض های شکننده ای است که سیستم مالی دارای بدهی 22 تریلیون دلاری بر پایه آن بنا شده است.

مک آفی یک روش کلاسیک برای پاسخ دادن را انتخاب کرد:

درست است که بیت کوین برای مدت کوتاهی به تبه کاران برتری بخشید، اما هر اختراع دیگری هم در تاریخ مانند تلفن این کار را انجام داده است. در حال حاضر، تعداد ردپاهای مجرمانی که سازمان های مربوطه از بلاک‌ چین رد گیری می شوند بسیار زیاد بوده و و نمی توان گفت یک دارایی دیجیتالی محلی قانونمند در آینده از این لحاظ متفاوت خواهد بود.

طبق اظهار نظر یسی بلو پرز از TheNextWeb ، اکثر ارز های دیجیتال به صورت نام مستعار هستند، در حالی که پول نقد بی نام و ناشناس است – حدس بزنید کدام یک بیشتر برای فعالیت های غیرقانونی مناسب است؟ علاوه بر این، همانطور که نراج آگراول گفته، زمانی که پول نقد در دسترس نباشد، ردگیری  جرایم مالی با این ارزها راحتتر خواهد بود.

تقابل دلار آمریکا و بیت کوین

نتیجه گیری

در مجموع، با توجه به اینکه سخت است از خادم ملت که بر ارز ملی ایالات متحده نظارت دارد انتظار دیگری داشت، مجموع بیانیه‌ هایی که دونالد ترامپ اخیرا نوشته است بخش های ناپیدایی دارد و تحقیق درباره آنها دشوار است. علاوه بر این، در نتیجه توییت ترامپ ، برای سیستم مالی مبتنی بر بلاک چین که در حال گسترش است هیچ اتفاقی نمی افتد. این سیستم در جای خود باقی خواهد ماند، یعنی پشت سازمانهای سنتی و در انتظار خطاب مجدد دونالد ترامپ.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments