چک های طرح قدیم از ابتدای شهریور 1397 منسوخ خواهند شد

با تمدید زمان پذیرش چک های طرح قدیم تا 30 مرداد 1397، چک های غیرصیادی به این شرط که تاریخ روی آنها تا ابتدای شهریور در سامانه واگذاری چک الکترونیک ثبت شده باشد، در شعب بانک صادرات ایران در سراسر کشور پذیرش خواهند شد. بر این اساس چک های تاریخ آیندۀ قدیمی که بعد از این تاریخ (ابتدای شهریور 97) در سیستم ثبت شوند از سوی سامانه چکاوک عودت داده خواهند شد.

چک صیاد بانک مرکزی ایران
تصویر چک صیاد بانک مرکزی ایران

بر اساس گزارش های موجود، شعب بانک صادرات ایران از ابتدای شهریور ماه 1397 چک های طرح قدیم را نخواهند پذیرفت و مشتریان برای دریافت وجه این چک ها به نزدیک ترین شعبۀ بانک صادر کننده هدایت خواهند شد.

بانک صادرات به منظور اجرای سیاست های پولی جدید بانک مرکزی، بهبود وضعیت ارائه خدمات به مشتریان و افزایش اعتبار چک در سطح کشور به سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) پیوسته است. این بانک درنظر دارد تا دسته چک هایی با ویژگی های امنیتی قوی را در 31 استان کشور در اختیار مشتریان خود قرار دهد که به شناسه 16 رقمی استعلام و بارکد ویژه مجهز می باشند. با توجه به گستردگی شعب و تعداد بالای مشتریان بانک صادرات، این حرکت می تواند نقش مهمی در مبادلات مالی و پولی کشور ایفا کند.

سال گذشته بالغ بر 15 میلیون و 600 هزار فقره چک بانک صادرات و بیش از بیست میلیون فقره چک سایر بانک ها در سامانه چکاوک توسط بانک صادرات ایران پردازش شده است. با توجه به جایگاه و اهمیت بانک صادرات ایران در نظام بانکی، این نهاد مالی همواره مورد توجه سیاستگذاران پولی در بخش های مهم اقتصادی کشور بوده است.

ایده چک صیاد به منظور یکپارچه سازی فرآیند صدور دسته چک توسط بانک مرکزی مطرح شد و چند وقتی است که روند صدور آن به اجرا در آمده است. همانگونه که آگاه هستید استاندارد کردن طرح چک در کلیه بانک ها و قابلیت شناسایی اصالت آن می تواند از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و افراد با پیشینه بد بانکی جلوگیری نماید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments