ادامه کار شبکه آیوتا

رفع مشکل شبکه آیوتا پس از 24 ساعت تعلیق تراکنش ها

کاربران آیوتا، بیست و چهارمین رمزارز بزرگ از نظر مارکت کپ، به دلیل رویدادی که دو روز پیش در شبکه اصلی اتفاق افتاد، کاربران این شبکه به مدت 24 ساعت قادر به تایید تراکنش هایشان نبودند.

طبق چیزی که در بیانیه ای رسمی درباره این مشکل گفته شده، شبکه آیوتا با مشکلی روبرو شده که از 6:20 صبح (به وقت ایران) دو روز پیش آغاز و تا 6:20 صبح روز بعد رفع شده است.

این رویداد به دلیل یک سری تراکنش غیر معمول که احتمالا به منظور انجام حمله ایجاد شده اند، بوده است.

بر اساس توضیحی که دیروز در وبلاگ رسمی بنیان آیوتا منتشر شده، این مشکل به دلیل مشکلی که در IOTA Reference Implemention (IRI) بوده، رخ داده است.

IRI یک نرم افزار متن باز جاوا است که قوانین یا پروتکل های آیوتا را تعیین می کند و در گره های شبکه های عمومی آیوتا اجرا می شود که کاربران می توانند توکن های آیوتا را برای یکدیگر ارسال کنند. این مشکل با ایجاد تراکنش در حجم انبوه به وجود آمده که این کمپانی گفته که احتمالا برای حمله ترتیب داده شده است.

دلیل اصلی این مشکل اما مربوط به این است که IRI نتوانسته پارامتر های گسترده را کنترل کند به طوری که تراکنش ها بین باندل های جداگانه به اشتراک گذاشته می شوند. به محض این که IRI یک تراکنش را با به صورت “already accounted for” در یک باندل نشانه گذاری کرده، در باندل بعدی از ان صرف نظر شده که باعث می شود وضعیت دفترکل شبکه خراب شود که گره امکان بازیابی ندارد. علاوه بر این، این مشکل باعث شد که تعدیل کننده اختصاصی شبکه آیوتا دست از کار بکشد.

در نوشته ای که منتشر شده اشاره شده که بنیان آیوتا تا به امروز مشکل دیگری که ریشه آن همین موضوع باشد را ندیده است.

این بنیان تاکید کرده که این اتفاق به دلیل تغییرات نرم افزاری یا سایر بخش های شبکه نبوده بلکه به خاطر “نبود منطق پردازش تراکنش برای یک سری تراکنش غیر معمول” بوده است.

نسخه جدید IRI برای رفع این مشکل منتشر شده است

برای حل این مشکل، بنیان آیوتا نسخه ای جدید از IRI یعنی 1.8.3 را دیروز منتشر کرده است. در این نسخه جدید به تعدیل کننده این امکان داده می شود که سرویس را ادامه دهد که یعنی نرخ تایید تراکنش ها در حالت عادی باقی می ماند. پس از این که این شبکه کار خود را از ساعت 6:25 صبح دیروز مجددا آغاز کرد، صرافی رمزارز هوآبی نیز سرویس برداشت یا افزایش موجودی آیوتا را پس از این که به طور موقت دو روز پیش مسدود کرده بود، از سر گرفت.

پس از این رویداد، توکن های آیوتا به طور گسترده به فروش رفت در 24 ساعت گذشته قیمت آن 4 درصد افت کرد که البته در حال حاضر با قیمت 0.160 دلار معامله می شود.

نمودار قیمت آیوتا 31 دسامبر
نمودار قیمت آیوتا هفت روز گذشته

هفته گذشته هم سیستم پرداخت رمزارز BitPay تایید کرد که با توجه به کار بر روی مشکلات در رابطه با تراکنش ها، ارائه خدمات به مدت سه ساعت معلق بوده است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments