رابطه مستر مایند و ساتوشی ناکاموتو

چرا خالق بیت کوین به مستر مایند معروف است؟

چندی پیش در اسناد منتشر شده در دادگاه کریگ رایت، نام پاول لرو بر زبان افتاد. پاول لرو یکی از جنایتکارانی است که مرز فعالیت های غیر قانونی او، هیچ حد و مرزی را نمی شناسد. همین بس که شرح فعالیت های او یک کتاب چهارصد صفحه ای به نام “مستر مایند” است ! اوَن رتلیف، نویسنده کتاب مسترمایند که تمام زندگی پاول لرو را مورد بررسی قرار داده است، در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است از علت نابغه بودن این فرد می گوید و به عنوان فردی که با تمام ابعاد زندگی پاول لرو آشناست، نظر خود را در خصوص ساتوشی ناکاموتو بودن این فرد بیان می کند. این پست مختصری از گزارش اوَن رتلیف است در مورد نابغه ای به نام پاول کالدر لرو.

مستر مایند کیست؟

مغز متفکر یا همان مسترمایند کسی است که دامنه فعالیت نهایتی ندارد. او یک برنامه نویس اهل آفریقای جنوبی است که دو برنامه رمزنگاری قدرتمند E4M و TrueCrypt را نوشته است. مسترمایند فعالیت های خود را با ساخت وب سایتی به منظور فروش آنلاین داروها بدون نسخه در سراسر دنیا ادامه می دهد. این فعالیت او را به سمت فروش داروهای مشتق شده از تریاک سوق می دهد. او حتی متانفتامین (همان شیشه) را از مراکز تولیدی در کره شمالی تجارت می کرده است. پاول لرو دامنه فعالیت های خود را از حوزه دارو گسترده می کرده است. او یک استخراج کننده طلا و چوب در کشور های آفریقایی است. یک استخراج کننده که پول های خود را از طریق هنگ کنگ پولشویی می کرده است. پاول کالدر لرو حتی بر عملکرد یک سامانه‌ پهپادی برای ارسال مواد مخدر نظارت کرده بود.

نوسنده کتاب مستر مایند می گوید در سال 2018 که نوشتن کتاب را به اتمام رسانده بودم؛ پس از چندین سال مطالعه و صحبت با صدها نفر به این نتیجه رسیده است که ساتوشی ناکاموتو هیچ ارتباطی با پاول لرو ندارد.

من ساعت‌ های بیشماری را در تلاش برای یافتن ارتباطی بین این دو هدر دادم. تا آنجا که من فهمیدم ارتباطی وجود ندارد.

کتاب مستر مایند و رابطه آن با خالق بیت کوین

آغاز ارتباط مسترمایند و ساتوشی ناکاموتو

در سال 2015؛ وایرد و گیزمودو دانشمند حوزه کامپیوتر اهل استرالیا به نام کریگ رایت را خالق بیت کوین نامیدند. هرچند بعد از مدتی معلوم شد که اسناد ارائه شده توسط این دو تقلبی بوده است و نظر خود را پس گرفتند اما از آنجا بود که نام کریگ رایت بر سر زبان ها افتاد.

در سال 2018 ایرا کلیمن (Ira Kleiman) از کریگ رایت شکایت کرد. ایرا کلیمن برادر دیو کلیمن (Dave Kleiman) است. Dave دوست و همکار کریگ رایت و متخصص امنیت سایبری بود. او در سال 2013 فوت کرد. ایرا کلیمن مدعی شده است که برادرش و کریگ رایت صد ها هزار بیت کوین استخراج کرده اند و کریگ رایت پس از مرگ بردارش، سهم او را نداده است و تمامی بیت کوین ها را برای خودش برداشته است.

اما ارتباط پاول لرو با این ماجرا چیست؟

در جریان دادگاه های برگزار شده، کریگ رایت از قاضی خواست تا نام افرادی که در حین شهادت هایش مطرح کرده است، علنی نشود و کسی مطلع نشود. اما یک اشتباه کوچک در یکی از پانویس ها موجب شد نام پاول کالدر لرو فاش شود.

همین ماجرا باعث شد خبرگزاری ها و علاقه مندان به این موضوع سرنخ ها را کنار هم بچینند و به این باور برسند که پاول لرو خالق بیت کوین است.

دلایلی برای ساتوشی ناکاموتو بودنِ مستر مایند

دلیل اول: مسترمایند یک برنامه نویس قوی حوزه رمز نگاری است. او به زبان های برنامه نویسی متعددی تسلط دارد. تسلط او بر C ++ بیشتر بوده است. زبانی که بیت کوین با آن نوشته شده است.

و توسعه‌دهنده‌ (developer) بسیار توانا و با استعدادی بود. از میان همه‌ کسانی که طی ۳۰ سال کار کردن در این صنعت شناختم، یکی از باهوش‌ ترین‌ ها بود.

شان هالینگورث
برنامه نویس همکار لرو

او برنامه E$M را نوشته است. سال ۱۹۹۹ او در یک لیست گفت‌ وگوی ایمیلی رمزنگاری E4M را معرفی کرد، وبسایتی به نشانی e4m.net برای انتشار کد‌های باز (open source code) آن براه انداخت. ابداع بیت‌ کوین هم به همین‌ شکل انجام شد. به نظر می‌ رسد که ساتوشی پیش از آنکه سال ۲۰۰۸ از غیب ظاهر شود و بیت‌کوین را در لیست گفت‌ و گوی ایمیلی رمزنگاری در وایت پیپر معرفی کند، سال‌ ها روی آن کار کرده بوده. او بعد تر نرم‌افزار بیت‌ کوین را در وبسایتی به نشانی bitcoin.org منتشر کرد و سال‌ها صبورانه به سوال‌ های فنی پاسخ‌ داد و پیشنهاد‌ های کاربران را دریافت کرد.

دلیل دوم: شباهت های نگارشی، دومین دلیلی است که مستر مایند را به خالق بیت کوین مرتبط می کند. ساتوشی ناکاموتو و مستر مایند هردو از کلماتی مانند colour استفاده می کنند. تحقیقات بر روی متن های منتشر شده از سوی ساتوشی ناکاموتو نشان می دهند که او متولد کشوری انگلیسی زبان و یکی از کشور های مشترک المنافع بریتانیاست. پاول لرو در زیمباوه و آفریقای جنوبی بزرگ شده است و برای سالیان متمادی در استرالیا زندگی کرده است. او هم چنین در حدود بیست سالگی اش در آمریکا بوده است. اگر شما این تشابهات را اتفاقی می دانید به دلیل سوم بروید !

دلیل سوم: لرو ده سال قبل از انتشار بیت کوین ایمیل هایی برای استفاده از پروتکلی که قصد استفاده آن در E4M را داشت، رد و بدل کرده بود. همین طور ساتوشی نیز ایمیل هایی را برای دو نفر از سازندگان پیشین ارز دیجیتال ارسال کرده بود. زبان نوشتار این سبک ایمیل ها متفاوت بود اما جوهره هر دو یکسان بودند. یکی از کسانی که این ایمیل ها را دریافت کرده بود؛ آدام بک نام داشت. او در مورد شباهت ایمیل ها می گوید:

منظور من لحن بی‌ تفاوت نامه که به خاطر تمرکز روی اصل مطلب به بی‌ ادبی نزدیک می‌ شه، است. فقط به اصل مطلب می‌ پردازه. من از کار شما استفاده کردم و می‌خوام به درستی بهش ارجاع بدم. واقعا به هم شبیه‌ اند.

دلیل چهارم: صحبت های مستر مایند قبل از ایجاد بیت کوین. اون رتلیف می گوید :

با منبعی تماس گرفتم که تشکیلات لرو در فیلیپین را دیده بود. تشکیلاتی مملو از برنامه‌ های غیرمعمولی مثل ساخت پهپاد و برنامه‌ هدایت موشک که بدست برنامه‌ نویسانی (منحصر به متخصصین C++) که لرو از اروپای شرقی استخدام کرده بود، توسعه یافته بودند. از منبعم پرسیدم آیا لرو هیچ‌ وقت درباره‌ بیت‌ کوین هم صحبت کرده بود. او جواب داد: گروهی برنامه‌ نویس رومانیایی در دفتر بودند که درباره‌ ارز آنلاین صحبت کرده بود. این ماجرا برای سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ بود، پیش از اینکه بیت‌ کوین منتشر بشه.

مستر مایند در صحبت هایش با یکی دیگر از کارمندان رده بالا یک بار بیان کرده است که اگر می خواهی پولدار شوی یا باید مانند کره شمالی خودت پول چاپ کنی و یا واحد پولی خودت را ایجاد کنی.

در پایان باور عمومی این است که تنها راه شناسایی ساتوشی این است که فرد یا افرادی که پشت این اسم هستند پا پیش بگذارند و با استفاده از کلید شخصی‌ شان بیت‌ کوین‌ های اولیه را جا به‌ جا، خرج یا در مفهوم رمزنگارانه امضا کنند. قرار است حکم پاول لرو آگوست امسال در دادگاه فدرال ایالات متحده اعلام شود. اگر او ساتوشی باشد ممکن است بین سه سال بعد تا پایان عمرش نتواند چنین کاری انجام دهد. اما این کار هم آیا واقعا کسی را قانع خواهد کرد؟

یکی از کسانی که سال ها با ساتوشی ناکاموتو در ارتباط بوده است بیان کرده است که :

مهم نیست حقیقت چی باشه، هرگز به خوبی تصورات مردم نخواهد بود.

لازو هنیاکس

می توان از این جمله این موضوع را برداشت کرد که احتمالا ما هرگز نخواهیم فهمید ساتوشی ناکاموتو کیست. حتی اگر این شخص خود برگردد باز هم باورپذیری این موضوع دشوار خواهد بود. با این همه ادعا های مختلف که هر کسی حتی خود را خالق بیت کوین معرفی می کند، باور اینکه چه کسی واقعا ساتوشی ناکاموتو است، سخت است!

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments