کاهش قیمت بیت کوین

چرا قیمت بین کوین امروز (8 بهمن 99) سقوط کرد؟

در ساعات اولیه معاملات امروز قیمت بیت کوین حدود 10% کاهش پیدا کرد که این امر به دلیل فروش گسترده بیت کوین از سوی ماینرها بوده و از ماه اکتبر تا به حال شاهد چنین موضوعی نبوده ایم. در حال حاضر تقاضای کافی برای جذب بیت کوین های ارائه شده به بازار وجود ندارد و دلیل این موضوع هم مشخص نبودن نظر کابینه بایدن در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای موسسات سرمایه گذاری است.

در زمان نگارش این متن، قیمت بیت کوین حدود 30700 دلار است که به نقل از وبسایت کوین دسک این میزان در 24 ساعت گذشته با کاهش محسوسی همراه بوده است. صبح روز سه شنبه پس از باز شدن بازارهای آمریکا قیمت بیت کوین تا 30000 دلار هم کاهش یافت.

فروش بیت کوین توسط ماینرها

شاخص موقعیت ماینرها – یعنی نسبت تعداد بیت کوین هایی که از کیف پول های ماینرها خارج می شود نسبت به عدد سالانه میانگین متحرک – در هفته گذشته به بالاترین میزان خود در 8 سال گذشته رسید و همچنان بالای 2.0 قرار دارد. به نقل از وبسایت CryptoQuant هر مقداری بالای 2.0 نشان می دهد که ماینرها در حال فروش بیت کوین هستند.

شاخص موقعیت ماینرها (منبع: CryptoQuant)

به نظر می رسد که ماینرها برای تامین هزینه های عملیاتی خود در حال فروش بیت کوین هستند. نیل ون هویس، مدیر فروش و معاملات سازمانی شرکت بلاکفیلز در گفت و گویی با وبسایت کوین دسک اعلام کرده که “پس از مدت ها شاهد به فروش رفتن حجم زیادی بیت کوین توسط ماینرها هستیم که البته بعد از جهش ماه اکتبر انتظار این امر را داشتیم. با توجه به نیاز ماینرها برای خرید ریگ های ماینینگ جدید، فروش بیت کوین با قیمتی 3 الی 4برابری و آن هم 30 الی 60 روز پس از پایان فصل بارانی چین بهترین سناریو ممکن را برای ماینرها رقم زده است.”

عدم وجود خریدار کافی

در حالی که ماینرها به فروش بیت کوین خود ادامه می دهند به نظر می رسد خریدار کافی در بازار نیست و نبود سرمایه گذاران شرکتی در صف خرید بیت کوین به خوبی حس می شود.

با توجه به داده های وبسایت CryptoQuant، در هفته گذشته پس از منفی شدن “کوین بیس پریمیوم” یا  فاصله میان جفت BTC/USD در صرافی کوین بیس و جفت BTC/USDT در صرافی بایننس، دیگر شاهد رسیدن آن به اعدادی ثابت در بالای 50 دلار نبوده ایم.

کوین بیس پریمیوم (منبع: CryptoQuant)

به گفته کی یونگ جو، مدیر اجرایی CryptoQuant، بالاتر رفتن این معیار از 50$ نشان دهنده فشار خرید قویتر از سوی کوین بیس است و متوقف شدن جریان دلار  هم باعث کاهش کوین بیس پریمیوم می شود.

در عین حال میزان استیبل کوین های ذخیره شده در صرافی ها رکورد جدیدی را وبسایت CryptoQuant از خود به جای گذاشته اند. نبود جریان های دلار به همراه این موضوع نشان می دهد که بازار تحت کنترل بازیگران اصلی آن است. به گفته کی یونگ جو این بازیگران بازار به خرید و فروش بیت کوین از طریق استیبل کوین ها علاقه دارند. وی همچنین افزود که “اگر جریان دلار در صرافی ها قطع شود دیگر شاهد روند های صعودی نخواهیم بود”.

انتظار موسسات

موسسات در حال حاضر دکمه خرید بیت کوین را فشرده اند چون بسیاری از آنها منتظر با خبر شدن از گرایش دولت بایدن در مورد سیاست ها و قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند. اظهار نظرهای منفی جانت یلن، وزیر خزانه داری جدید آمریکا سبب ایجاد نگرانی هایی در مورد اعمال محدودیت هایی در بازار ارزهای دیجیتال شده است.

مدیر عامل شرکت eToro در مصاحبه ای با وبسایت کوین دسک اعلام کرده که “موسسات همچنان در حال محک زدن جایگاه افکار دولت جدید در مورد ارزهای دیجیتال هستند و در صورتی که این جایگاه زیاد منفی نباشد می توان اینگونه پنداشت که ترس آنها از محدودیت های شدید برطرف خواهد شد و در چنین زمانی باید شاهد ورود موسسات جدید به این فضا باشیم.”

کاربران ردیت

برخی از تریدرهای امیدوارند که نواسانات مثبت سهام شرکت GameStop در این هفته در مورد بیت کوین تکرار نشوند. به گفته آدام جیمز، دبیر ارشد بخش تحقیقات صرافی OKEx گروهی از کاربران ردیت و دیسکورد پس از 4 برابر شدن ارزش سهام شرکت GameStop سرمایه گذاری های کوتاه مدت خود را به بلند مدت تبدیل کرده اند. وی افزود:

درک این موضوع که بازارهای سنتی با توجه به الگوهای جدید ماندن در خانه مثل قبل نخواهند بود، و ممکن است این امر بر بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذار باشد، اما دقیقا نمی خواهم بگویم که این مورد سبب رشد منفی بازار ارزهای دیجیتال خواهد شد.

با این وجود برخی از تریدرها و تحلیلگران با وجود نواسانات کوتاه مدت بازار همچنان دیدگاه مثبتی به این بازار دارند.

نورهام شی مدیر تحقیقات شرکت نوروژی Arcane Research نیز در این مورد اظهار داشته که :

حال که بیت کوین قادر به بازگشت به قله های قیمت قبلی نیست برخی از افراد به مرور امید خود را از دست می دهند. احتمالا این افراد از این تصمیم خود در ادامه سال پشیمان می شوند. بیت کوین یک دارای نو ظهور و جدید است و نوسان داشتن آن امری طبیعی به حساب می آید.

کریس توماس، مدیر دارایی های دیجیتال شرکت Swissquote هم به وبسایت کوین دسک اعلام کرده که شرکت او یک سطح حمایتی را در نزدیکی 30000 دلار مشاهده کرده و این سطح پیش از این با حمایت خوبی از سوی خریداران رو به رو  شده است.

“این سطح برای خریدارانی که زیاد به احتکار فکر نمی کنند فرصت خوبی برای فروش نیست.”

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments