حریم خصوصی در انتقال بیت کوین

چگونه در انتقال بیت کوین از حریم خصوصی خود حفاظت کنیم؟

پنهان کردن هویتتان و حفاظت از حریم خصوصی در دنیای دیجیتال کار کمی دشواری است چرا که معمولا وقتی در وب می گردید، سرنخ هایی از خود به جای می گذارید. از آن جایی که بیت کوین بخشی از دنیای دیجیتال است، ناشناس ماندن در زمانی که قصد استفاده از این رمزارز را دارید، نیز کمی سخت می شود.

آیا می دانستید که تراکنش های بیت کوین ناشناس نیستند و امکان ردیابی آن ها وجود دارد؟

تراکنش های بیت کوین از نظر طراحی ذاتی به شخص یا یک هویت خاصی منتصب نمی شوند. آدرس های عمومی برای تراکنش ها استفاده می شوند که یک رشته متنی شامل عدد و حروف است که در بلاک چین ذخیره می شود.

در تراکنشی که انجام می دهید اسم فرد، آدرس محل سکونت یا حتی آدرس ایمیل اون ثبت نمی شود. ولی همچنان هویت فرد انجام دهنده تراکنش از طریق آدرس عمومی و آدرس آی پی قابل ردیابی است.

برای همین است که گفته می شود که تراکنش های بیت کوین نیمه ناشناس است.

اما چطور ممکن است در حالی که هیچ نامی از شما در میان نیست، ردیابی صورت گیرد؟

بعضی مواقع کابران بیت کوین، نام خود را در آدرس عمومی قید می کنند. یا به طور مثال اگر از یک اتصال وای فای استفاده می کنید، ممکن است همچنان هویت شما فاش شود.

روش های مختلفی برای ردیابی یک فرد در فضای وب وجود دارد و اما ما قرار نیست به آن روش ها بپردازیم و بنابراین به سراغ اصل مطلب یعنی روش های حفظ حریم خصوصی در انتقال بیت کوین و به طور کلی کار با این شبکه را توضیح می دهیم.

از آدرس های جدید برای تراکنش استفاده کنید

برخی از کیف پول های بیت کوین و حتی سایر رمز ارز ها، کیف پول های HD یا Hierarchical Deterministic wallet به معنای کیف پول های زیرشاخه ای هستند. با استفاده از این کیف پول ها می توانید برای هر بار دریافت بیت کوین از یک آدرس جدید استفاده کنید.

در صورتی که به ازای هر بار که می خواهید از کسی بیت کوین دریافت کنید، به او یک آدرس منحصربفرد معرفی کنید، امکان ردیابی تراکنش های شما و در نهایت شناسایی هویت شما وجود نخواهد داشت.

از آنتی ویروس استفاده کنید

آنتی ویروس یک راهکار کلی برای مقابله با هر گونه تهدید آنلاین است. این نرم افزار ها هرگونه فعالیت مشکوک در سیستم شما را شناسایی و با آن مقابله می کنند.

اخیرا بدافزار های بسیاری در زمینه سرقت رمزارز و سو استفاده های مشابه در اینترنت گسترش پیدا کرده است که بدون داشتن یک آنتی ویروس خوب نمی توان آن ها را شناسایی کرد.

سرقت هویت شما نیز می تواند یکی از اهداف این بدافزار ها باشد.

از پسورد مطمئن استفاده کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که از یک پسورد برای تمامی حساب های کاربری خود استفاده می کنید، یا پسورد شما عبارت هایی مثل 102030، qwerty و… است، بدانید هکر ها در اولین تلاش چنین پسورد هایی را برای ورود به حساب های کاربری امتحان می کنند.

هک حساب کاربری شما در یک شبکه اجتماعی یا یک صرافی می تواند باعث درز اطلاعات هویتی شما شود.

از حالت Private Browsing استفاده کنید

در مرورگر های وب قابلیتی برای مرور ایمن و ناشناس وجود دارد که نام این قابلیت می تواند وابسته به این که از چه مرورگری استفاده می کنید، متفاوت باشد.

نام مرورگرنام قابلیت
فایرفاکسPrivate
کرومIncognito
مایکروسافت اجInPrivate
اینترنت اکسپلوررInPrivate

هنگامی که در این حالت از مرورگر خود استفاده می کنید، هیچگونه کوکی یا تاریخچه مرور شما با وب سایت ها به اشتراک گذاشته نمی شود و در واقع انگار تمامی این تاریخچه ها را قبل از ورود به وب سایت مورد نظر حذف کرده باشید.

به این ترتیب امکان شناسایی شما توسط وب سایت ها بر اساس مراجعات قبلی گرفته می شود.

اطلاعات خود را در شبکه های اجتماعی منتشر نکنید

احتمالا شما هم در شبکه های اجتماعی، فروم های گفتگو و… فعالیت دارید و ممکن است پروفایل خود را تکمیل کرده باشید.

شاید در ابتدا وجود این اطلاعات در شبکه های اجتماعی به نظر شما بی اهمیت برسد ولی کنار هم قرار گیری این اطلاعات ممکن است باعث درز اطلاعاتی هویتی مهمی درباره شما شود.

از وب سایت های ناشناس استفاده نکنید

با افزایش میزان توجه به فضای رمزارز و بیت کوین، وب سایت های بسیاری برای ارائه انواع خدمات راه اندازی شد.

وب سایت های سرمایه گذاری، صرافی ها، مسابقات اینترنتی و… افرادی هم با وجود چنین فضایی سعی بر سو استفاده از ناآگاهی افراد تازه وارد دارند.

وب سایت هایی که ادعای ارائه سود های غیر منطقی در ازای انجام کاری کوچک یا هیچکاری می دهند، نمونه ای از وب سایت های کلاهبرداری هستند که ممکن است بیش از هدر دادن وقت شما به شما آسیب رسان باشند.

یکی از اهدافی که ممکن است این گونه وب سایت ها دنبال کنند، سرقت اطلاعات مهم شما به ویژه در زمینه رمزارز است؛ مانند اطلاعات کیف پول، اکانت شما در یک صرافی و…

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments