جمعه سیاه چیست

جمعه سیاه یا بلک فرایدی چیست؟

جمعه سیاه یا بلک فرایدی (Black Friday) را به لطف رسانه ها حالا خیلی از افرادی که خرید آنلاین انجام می دهند، می شناسند. چند سالی می شود که فروشگاه های ایرانی هم با تقلید از فروشگاه های خارجی جمعه سیاه را برگزار می کنند. اما اگر تا به حال چیزی در این باره نشنیده اید یا اطلاعاتی بیشتری از جمله فروشگاه های ایرانی و خارجی که قرار است این روز را برگزار کنند، می خواهید، با ما در ادامه همراه باشید.

جمعه سیاه (Black Friday) چیست؟

یک روز پس از روز شکرگزاری به نام جمعه سیاه شناخته می شود. از این روز به عنوان روزی رسمی یا غیر رسمی برای شروع فصل خرید یاد می شود. تقریبا تمام فروشگاه ها با فروش های ویژه و ارائه پیشنهادات جذاب، مشتریان را در این روز به خرید وادار می کنند. مردم ساعت ها پیش از این که فروشگاه باز شود، صف تشکیل می دهند تا خرید های یک سال خود را در روز جمعه سیاه انجام دهند. حتی استقبال از این روز آن قدر زیاد است که بسیاری از فروشگاه ها، فروش آنلاین خود را یک روز قبل تر آغاز می کنند.

در بین فروشگاه های آنلاین بسیاری هم روز دوشنبه هفته ای که منتهی به جمعه سیاه می شود، فروش خود را آغاز می کنند.

🛍بلک فرایدی سال 2020 در تاریخ 7 آذر 1399 برگزار می شود.🛍

علت نامگذاری جمعه سیاه

اولین بار که کلمه جمعه سیاه استفاده شد؛ هیچ ارتباطی با خرید کالا و حراج وجود نداشته است. در 24 سپتامبر سال 1869 یک بحران مالی در آمریکا رخ داد و در طی یک روز جمعه بازار سهام سقوط شد و بسیاری از افراد ورشکت شدند. این اولین باری بود که کلمه جمعه سیاه یا بلک فرایدی استفاده شد. اما داستان های دیگری نیز درخصوص این روز وجود دارد. فروشنده ها معمولا بیشترین درآمد را در روز جمعه سیاه دارند. اما دلیل سیاه بودن این روز این است که کسب و کار ها زیان های خود را به رنگ قرمز مشخص می کنند و آن چه که سود می کنند را با رنگ سیاه نشان می دهند و چون روز جمعه روز سود و منفعت است آن را از این لحاظ جمعه سیاه می نامند.

دلیل نامگذاری جمعه سیاه

جالب است که بدانید عبارت جمعه سیاه در اینترنت رایج شد و از زمانی که در سال 2013 فروشگاه اینترنتی Dealsofamerica.com از این عبارت استفاده کرد، دیگران هم این روز را به همین نام خواندند؛ تا پیش از این همه این روز را “روز بعد از روز شکرگزاری” می گفتند.

جمعه سیاه سال 2020 چه زمانی است؟

27 نوامبر 2020 یا 7 آذر 1399 روز جمعه سیاه است.

سایبر ماندی چیست؟

همان طور که گفتیم، اکثر فروش ها در بلک فرایدی به صورت حضوری صورت می گیرد. اما به هر حال برخی فروش جمعه سیاه خود را به صورت آنلاین چند روز زود تر شروع می کنند. با وجود شیوع کرونا در دنیا، این روزها بسیاری از کمپانی ترجیح به فروش آنلاین داشته اند. علاقه به حراجی های آنلاین موجب ایجاد یک روز خاص دیگر نیز شده است. “سایبر ماندی” اولین دوشنبه بعد از روز شکرگذاری است که از سال 2005 رایج شده است. اگر چه در بلک فرایدی نیز بسیاری از سایت ها برای خرید به صورت آنلاین خود، تخفیف قائل می شوند اما سایبر ماندی یک حراجی واقعی برای فروش های آنلاین می باشد.

چگونه در بلک فرایدی خرید کنیم؟

همانطور که می دانید برای استفاده از حراج های استثنایی بلک فرایدی بایستی سفارشات خود را در وب سایت هایی مانند آمازون، ebay و … ثبت کرد و پرداخت را با متد پرداخت بین المللی نظیر مستر کارت، ویزا و یا پی پال انجام داد. پبشتر در مقالات متنوع نحوه خرید از سایت های خارجی معتبر را شرح داده ایم. شما می توانید با مطالعه این راهنما، به راحتی از آنلاین شاپ ها خرید کنید.

شما می توانید با استفاده از خدمات پرداخت با پی پال یا سایر روش های پرداختی پی98 در روز جمعه سیاه از پیشنهادات ویژه فروشگاه های اینترنتی خارجی بهره مند شوید و خرید خود را با پرداخت هزینه ریالی آن انجام دهید.

البته باید توجه داشته باشید که فروشگاه مورد نظر می بایست ارسال مستقیم به ایران داشته باشید یا بتوانید آدرس گیرنده فردی در یک کشور پشتیبانی شده توسط آن فروشگاه ارائه کنید چرا که پی98 تنها مسئولیت پرداخت هزینه محصول را بر عهده می گیرد.

پس بهتر است این فرصت را از دست ندهید و لیست خرید سالانه خود را آماده کنید. لینک محصول مورد نظر خود را در پنل کاربری سایت pay98 ثبت کنید و خواهید دید که تیم پشتیبانی سایت به سرعت خرید را برای شما انجام می دهند.

جمعه سیاه در ایران

همان طور که گفتیم، چند سالی است که جمعه سیاه برای فروشگاه های اینترنتی ایرانی نیز فرصتی شده تا سود بیشتر از فروش محصولات ببرند. فروشگاه هایی مانند دیجی کالا، بامیلو و مدیسه از جمله فروشگاه های اینترنتی ایرانی هستند که به بهانه بلک فرایدی، تخفیفاتی را بر روی اجناس خود قرار می دهند.

البته بسیاری از مواقع دیده می شود که قیمت اجناس پس از اعمال تخفیفات، حتی بیشتر از حالت عادی آن شده است و در واقع برخی از فروشگاه ها با جعل قیمت محصولات به شکلی وانمود می کنند که گویا اجناس خود را با قیمت شگفت انگیز به فروش می رسانند.

اگر چه در این بین پیشنهادات خوبی هم دیده می شود که اگر موقعیت آن برایتان پیش بیاید ممکن است بتوانید خرید پر سودی در این روز از فروشگاه های ایرانی داشته باشید.

جمعه سیاه

هنوز در ایران جمعه سیاه معنای واقعی خود را نشان نداده است و به نظر می رسد از این روز به نوعی استفاده تبلیغاتی می شود. تجربه شما از بلک فرایدی در ایران چیست؟ دیدگاه خود را در خصوص تخفیف سایت های ایرانی در این روز برای ما در بخش دیدگاه ها درج نمایید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments