پیوستن سازمان های دولتی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

پیوستن 10 سازمان دولتی جدید به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام کرد که تا کنون 445 دستگاه دولتی و نیمه دولتی مشمول به این سامانه پیوسته اند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، در مشروح این خبر آمده است که لیست جدیدترین سازمان هایی که به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته اند به شرح زیر میباشد:

  1. شورای اسلامی شهر اصفهان
  2. شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
  3. اداره کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری
  4. سازمان ملی زمین و مسکن
  5. شهرداری گرگان
  6. اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران
  7. اداره کل حفاظت از محیط زیست استان خراسان رضوی
  8. شرکت بازآفرینی شهری ایران
  9. سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی
  10. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

اوایل شهریور ماه سال جاری انتظامی – دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات – اعلام نمود که درخواست های مردم برای اطلاعات 14 درصد رشد، پاسخ سازمان ها 17 درصد و همچنین ثبت نام کنندگان در سامانه نیز 12 درصد افزایش داشته است.

اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ثبت نام در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می توانند درخواست خود مبنی بر انتشار اطلاعات خاص مرتبط با یک سازمان دولتی یا نیمه دولتی را ارائه دهند. پس از آن در صورت پاسخگویی سازمان مذکور، اطلاعات درخواستی برای عموم کاربران در این سامانه منتشر خواهد شد؛ مگر آن که اطلاعات ذکر شده حریم خصوصی افراد را نقض نماید.

بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم بهمن ماه سال 1387 مجلس شورای اسلامی، اطلاعات ارائه شده در این سامانه وابسته به سازمان های دولتی نخواهد بود؛ بلکه نهادهای تحت سرپرستی نیروهای مسلح، قوه قضاییه، قوه مقننه و سایر مؤسسات و شرکت های وابسته به آنها و همچنین هر مؤسسه، شرکت یا نهادی که تمام یا بیش از 50 درصد سهام آن متعلق به بخشی از دولت باشد را نیز شامل می شود. شایان ذکر است موسسات خصوصی ارائه دهندۀ خدمات عمومی از قبیل بانک ها نیز شامل این قانون می شوند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments