تفاوت های پروکسی و VPN

تفاوت پروکسی با VPN چیست؟

سرور های پروکسی و VPN هر دو از هویت کاربران محافظت می کنند و یک ابزار عالی برای دسترسی در محدوده های محدود جغرافیایی محسوب می شوند. از آنجایی که هر دو این سرویس ها می توانند مردم را به هدفی که در پی آن هستند برسانند، تمایل دارند که به طور متقبل از آنها صحبت کنند. با این حال یکی از این دو از حریم خصوصی شما محافظت می کند اما دیگری نه! در این پست به تفاوت پروکسی با VPN می پردازیم و به شما کمک می کنیم یک انتخاب مناسب و به صرفه داشته باشید.

به طور خلاصه سرور های پروکسی مانند یک واسطه میان وب سایت مورد نظر و سیستم شما عمل می کنند. ترافیک شما از طریق یک دستگاه به سرور میزبان منتقل می شود. پروکسی آدرس آی پی شما را مخفی می کند و وب سایت آی پی مربوط به پروکسی را مشاهده می کند. با این حال پروکسی ها فقط در سطح برنامه کار می کنند به این معنی که فقط ترافیک حاصل از یک برنامه را که پروکسی بر روی آن تنظیم کرده اید، را بررسی می کنند. پروکسی سرور ها، ترافیک شما را رمزنگاری نمی کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد پروکسی می توانید به مقاله “پروکسی چیست؟” در وبلاگ پی 98 مراجعه نمایید.

مانند یک پروکسی، یک VPN نیز از طریق یک سرور، ترافیک شما را مجدد مورد بررسی قرار می دهد و البته آدرس IP شما را مخفی می کند تا وب سایت ها نتوانند موقعیت اصلی شما را ببینند. وی پی ان ها در سطح سیستم عامل کار می کنند به این معنا که تمام ترافیک شما را تغییر می دهند، چه از یک مرورگر باشد و یا چه از یک برنامه پس زمینه. VPN ها همچنین ترافیک بین اینترنت و دستگاه شما را رمز گذاری می کنند. این بدان معنی است که ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) که اطلاعات فعالیت های اینترنتی شما را رصد می کند، نمی تواند متوجه شود شما چه کاری انجام می دهید چرا که فقط شما به یک سرور VPN متصل هستید. رمز گذاری همچنین شما را از نظارت وب سایت های رد یابی و هر گونه سایت جاسوسی که ممکن است سعی در رهگیری شما داشته باشید، محافظت می کند. وی پی ان، نهایت امنیت آنلاین را برای شما فراهم می کند.

تفاوت پروکسی و VPN

تفاوت پروکسی با VPN چیست؟

🔸 شاید مهم ترین تفاوت پروکسی با VPN در رمزنگاری داده هاست. وی پی ان ها (VPNs) ترافیک شما را رمزنگاری می کنند در حالیکه پروکسی سرور ها این کار را نمی کنند. یک VPN سرور، شما را در مقابل ردیابی ISP ها محافظت می کند در حالی که پروکسی ها اینگونه نیستند. بنابراین هرگز نباید در زمان بررسی اطلاعات حساس از آنها استفاده کرد.

🔸 VPN ها در سطح سیستم عامل کار می کنند و تمام ترافیک شما را reroute می کنند، در حالی که Proxy ها در سطح برنامه کار می کنند و فقط ترافیک یک برنامه یا مرورگر خاص را reroute می کنند. البته از آنجایی که VPN ها به رمزنگاری داده ها می پردازند، کندتر هستند اما روش هایی وجود دارد که شما بتوانید سرعت اتصال خود را بهبود بخشید.

🔸 معمولا VPN ها در ازای دریافت هزینه خدمات ارائه می دهند و نباید به VPN های رایگان اعتماد کرد (خطرات VPN های مجانی چیست؟) در مقابل Proxy ها غالبا رایگان هستند.

🔸 VPN ها اتصال های قابل اعتماد تری دارند در حالی که در پروکسی قطعی های مکرر دیده شده است.

تفاوت VPN- Proxy – VPS

چه زمانی از هر یک استفاده کنیم؟

با توجه به تفاوت پروکسی با VPN چه زمانی از هر یک باید استفاده کرد که بازده بهتری داشته باشیم؟ Proxy ها اغلب در کاربرد هایی که از حساسیت کمتری برخوردار هستند، استفاده می شوند چرا که پروکسی سرور اطلاعات و ترافیک را رمزگذاری نمی کند. از سوی دیگر پراکسی ها، برنامه هایی در سطح نرم افزار هستند و فقط بخشی از سیستم شما از به این قابلیت متصل می شود. مثلا فقط مرورگر شما به پروکسی وصل شده است در حالی که سایر نرم افزار ها به طور مستقیم به اینترنت متصل هستند.

پروکسی ها اغلب ارزان تر هستند و برای مصارف روزانه و غیر حساس کاربرد دارند. توصیه می کنیم اگر می خواهید یک ارتباط بدون قطعی از سروری خارج از ایران داشته باشید به فکر خرید VPS های ارزان باشید. در قدم بعدی وی پی ان ها می توانند گزینه مطلوبی باشند. پروکسی ها در رده بعدی قرار خواهند گرفت.

شما از چه ابزارهایی برای حفظ هویت خود در اینترنت استفاده می کنید؟ با ما در قسمت دیدگاه ها به اشتراک گذارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments