تحصیل در فنلاند

تحصیل در فنلاند: آیا تحصیل در این کشور رایگان است؟

کمتر کسی وجود دارد که این روزها حتی یک بار هم که شده به مهاجرت فکر نکرده باشد!  یکی از برنامه های اکثر دانشجویان گرفتن پذیرش و فاند از دانشگاه های مطرح دنیاست. هرچند عده ای با گرفتن وکیل و پرداخت هزینه گزاف، کار خود را آسان می کنند اما با مطالعه سایت های مختلف و اندکی تحقیق می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. تحصیل در فنلاند به دلیل نظام آموزشی قوی مورد توجه علاقه مندان به مهاجرت است.

در این مقاله، به دور از کلیشه های غیر ضروری، به صورت مختصر اما مفید و کاربردی به بررسی کشور فنلاند و مهاجرت تحصیلی به آن می پردازیم.

اطلاعات عمومی در خصوص فنلاند

فنلاند، کشوری سرد در شمال اروپا است. شهر مهم و پایتخت این کشور هلسینکی و واحد پول این کشور یورو است. کشورهای همسایه این کشور ، نروژ، سوئد ، استونی و روسیه می باشد. از شهرهای مهم آن اسپو ، تامپره، وانتا ، تورکو و اولو را میتوان نام برد. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است.

اهالی فنلاند به زبان فنلاندی یا سوئدی صحبت می کنند اما برای تحصیل، اغلب دانستن زبان انگلیسی کافی است. گرفتن اقامت دائم در این کشور مستلزم دانستن زبان فنلاندی است که فراگیری آن زیاد آسان نیست!

دمای هوا بین -20 تا +20 در فصول مختلف متفاوت است و نکته جالب در خصوص طلوع و غروب خورشید است؛ در فصل تابستان گاها در شب نیز هوا روشن است.

اختلاف زمانی با فنلاند دو ساعت (عقب تر) است. دانشجویانی که از خانواده خود دور هستند به راحتی می توانند با اعضای خانواده ارتباط تلفنی داشته باشند.

زمستان شهر هلسینکی

هزینه زندگی در فنلاند

هزینه زندگی در فنلاند به طور متوسط 700 تا 900 یورو در ماه برآورد می شود و به طور مثال خانه ای مبله با 30 متر زیر بنا حدود 450 تا 600 یورو هزینه دارد. هرچند هزینه زندگی در شهرهای کوچک تر نسبت به پایتخت کمتر است. 

یکی از هزینه های مهم قبل از سفر به فنلاند، پرداخت حق بیمه برای یک سال است. که چیزی حدود 300 یورو است. اجازه کار تا 25 ساعت در هفته و در تعطیلات تا 40 ساعت به دانشجوها داده می شود. هرچند به علت اینکه زبان مردم فنلاندی است احتمال پیدا کردن کار و برقراری ارتباط اندکی سخت می شود. از دیگر سو حجم درس های دانشگاه گاها اجازه کار به دانشجوها را نمی دهد. در این میان، پرداخت مالیات مساله مهمی است که نباید آن را از یاد برد. حدود 17 درصد از حقوق به مالیات اختصاص می یابد.

تحصیل در فنلاند

تحصیل در فنلاند از پاییز سال 2017 رایگان نمی باشد. اما بورسیه های تحصیلی در مقاطع مختلف به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان این اجازه را می دهد تا از عهده هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه در فنلاند برآیند. شاید تحصیل در فنلاند دیگر رایگان نباشد اما همچنان شهریه ی دانشگا ها پایین است. دانشگاه ها در مقطع لیسانس بیشتر به زبان فنلاندی هستند ولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، دانشگاه های زیادی به زبان انگلیسی وجود دارد. گرفتن بورسیه در مقطع کارشناسی وجود ندارد.

کمک هزینه تحصیلی

کمک هزینه تحصیل یا فاندی که اغلب میتوان از دانشگاه گرفت چیزی حدود 4000 تا 18000 یورو در سال است. هرچند فنلاند همانند دیگر کشور های اروپایی شاید کمی گرانتر به نظر برسد اما اگر فاکتور امنیت و زندگی سالم برای شما اهمیت دارد، این کشور گزینه مناسبی محسوب می شود.

انواع دانشگاه ها در فنلاند

دانشگاه ها در فنلاند به دو دسته تقسیم می شوند: پلی تکنیک و معمولی

دانشگاه های پلی تکنیک به صورت مهارتی تر و عملی تر دروس را ارائه می دهند و مدرکی که به شما ارائه می دهند معادل دوره کارشناسی در ایران است. کسانی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بایستی چند واحد درس جبرانی بگذرانند. این گروه از دانشگاه ها برای آن دسته از دانشجویانی مناسب است که قصد ورود به بازار کار را دارند.

در مقطع لیسانس دانشگاه های معمولی اغلب به زبان انگلیسی نیستند و برای پذیرش مقطع لیسانس آزمون ورودی برگزار می شود. برای پذیرش از دانشگاه های فنلاند در مقطع کارشناسی ارشد، نبایستی بیشتر از 5 سال بین دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فاصله باشد و نمره آیلتس مورد نیاز حدود 6.5 است. هرچند وابسته به دانشگاه ها، شرایط پذیرش متفاوت است. حداقل معدل جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 13می باشد. و همچنین جهت تحصیل در مقطع دکترا در فنلاند شما نیاز به نمرۀ آیلتس آکادمیک 7 و در بعضی مواقع GRE دارید و حداقل معدل در دورۀ دکترا 15 می باشد. 

نگاهی به برترین دانشگاه های فنلاند

بهترین دانشگاه فنلاند، دانشگاه هلسینکی است و رتبه 96 در دنیا را از آن خود کرده است. این دانشگاه به زبان انگلیسی دانشجو می پذیرد. دانشگاه هلسینکی یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فنلاند می باشد، دانشگاهی که در سال 1640 تاسیس گشت.

دانشگاه هلسینکی

دانشگاه آلتو (Aalto)
دانشگاه آلتو در پایتخت کشور فنلاند شهر هلسینکی واقع شده است، دانشگاهی که رتبه دوم را، در کشور فنلاند به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در سال 2010 تاسیس شده است.

کتابخانه دانشگاه آلتو

تمامی اطلاعات در خصوص مسکن، هزینه رفت و آمد و غذا در سایت های مربوط به دانشگاه و مهاجرت مشخص است. در پست بعدی به بررسی سایت هایی می پردازیم که قبل از مهاجرت به هر کشوری بایستی با آن آشنا باشید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments