تاثیر پذیرش ETF بیت کوین بر نوسانات قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتال

انتظار می رود اولین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین تا ماه فوریه سال 2019 میلادی راه اندازی شود. اما برخی از تحلیلگران عقیده دارند که ETF ها ممکن است نوسانات بازار را افزایش داده و باعث بی ثباتی قیمت ارزهای دیجیتال شوند.

طی چند ماه گذشته، تحلیلگران بر این عقیده بودند که قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در رابطه با ETF بیت کوین تأثیر بسیاری بر قیمت ها خواهد داشت. برایان کلی، عضو برنامه Fast Money شبکه خبری CNBC و مدیر عامل شرکت BKCM، پیشتر توضیح داد که افزایش قیمت بیت کوین از پایین ترین حد خود در 7,000 تا 8,000 دلار در اوایل ماه آگوست می تواند تا حد زیادی به موضوع پذیرش ETF بیت کوین بستگی داشته باشد.

از هفته گذشته ارزش بیت کوین وسایر ارزهای رمزپایه به طور قابل توجهی در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است. کلی تأکید کرد که رد شدن پیشنهاد برادران وینکلوس در رابطه با ETF بیت کوین به احتمال زیاد در کاهش قیمت ها تأثیر داشته و در این میان سرمایه گذاران نیز به اخبار موجود بیش از حد واکنش نشان داده اند.

آندریاس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos)
آندریاس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos)

اخیراً در یک جلسه پرسش و پاسخ، آندریاس آنتونوپولوس – پژوهشگر ارزهای رمزپایه و کارشناس امنیتی – موضع خود در مورد ETF بیت کوین را افشا نموده و قاطعانه اظهار داشت که مخالف معرفی صندوق قابل معامله در بورس (ETF) در بازارهای تنظیم شده است. آنتونوپولوس گفت که در حالی که ETF ها امکان ورود گروهی از سرمایه گذاران نهادی و معامله گران خرده فروش را به بازار بیت کوین فراهم می کنند، اما از سوی دیگر نمی توانند ترید سایر ارزهای دیجیتال را با توجه به قوانین جاری امکان پذیر نمایند. آنها به دنبال یک پلتفرم برای سرمایه گذاران بزرگ جهت دستکاری دوباره قیمت بیت کوین با روش های جدید هستند. او توضیح داد:

همه در مورد ETF ها بسیار هیجان زده هستند. آنچه در بازار های دیگر دیده می شود این است که وقتی ETF در دسترس قرار می گیرد، قیمت به شدت افزایش می یابد و ناگهان یک کالای ارزشمند به سرمایه گذاران بیشتری میرسد. اما از سوی دیگر همیشه این ادعا وجود دارد که بازارهای کالاها به شدت دستکاری می شوند و باز شدن این ETF ها تنها توانایی سرمایه گذاران نهادی برای دستکاری در قیمت کالاها را افزایش می دهد.

با ورود بورس معاملاتی شیکاگو (CBOE) به بازار معاملاتی بیت کوین و تلاش های مداوم توسط دوقلوهای وینکلوس، صرافی Gemini و شرکت SolidX احتمال دارد بازار ارزهای دیجیتال در آینده ای نزدیک شاهد پذیرش ETF بیت کوین باشد. پذیرش ETF می تواند به تنهایی موجب جذب میلیاردها دلار سرمایه در بازار بیت کوین شود.

بر خلاف بازار قراردادهای آتی، در بازار ETF سرمایه گذاران لزوماً انگیزه ای برای دستکاری عمدی قیمت ها نخواهند داشت. اما برای مثال اگر گروهی از سرمایه گذاران تصمیم به استفاده از بازار ETF برای دستکاری در قیمت بیت کوین بگیرند تا سود بیشتری در بازار آتی کسب نمایند، بازار ارزهای رمزپایه می تواند به طور قابل توجهی بیشتر از گذشته دچار نوسانات شود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments