اصطلاحات فارکس

اصطلاحات فارکس

لات (Lot)

هر لات معاملاتی طبق تعریف معادل ۱۰۰۰۰۰ واحد از ارز پایه می باشد.

پیپ (PIP)

پیپ در فارکس مخفف Price Interest Point است. کوچک ترین واحد ارزش نرخ ارز است. فرض کنید اگر قیمت هر دلار به یورو 2/7694 باشد و به 2/7896 تغییر کند، می گوییم دو پیپ تغییر داشته است. اغلب مواقع رقم چهارم بعد از اعشار پیپ نامیده می شود. معامله گران فارکس اغلب از پیپ برای نشان دادن سود و یا ضرر استفاده میکنندمثلا وقتی یک معامله گر در یک معامله ۴۰ پیپ دریافت می کند یعنی ۴۰ پیپ سود کرده است. مقدار پول نقد به دست آمده به ارزش پیپ بستگی دارد; ارزش پولی هر پیپ تحت تأثیر سه عامل است:

  • جفت ارز در حال معامله
  • مقدار معامله
  • نرخ ارز

قیمت خرید و فروش (Bid & Ask)

در بازار فارکس، برای هر جفت ارز در هر لحظه دو قیمت متفاوت وجود دارد. یکی قیمتی است که شما می توانید در آن قیمت خرید انجام دهید (این نرخ را Ask می گویند) و دیگری قیمتی است که شما می توانید در ان قیمت فروش انجام دهید (این قیمت را Bid می گویند).

اسپرد (Spread)

به تفاوت بین نرخ خرید و فروش یا همان Bid و Ask گفته می شود. اسپرد تنها هزینه ای است که شما به عنوان یک معامله گر برای ورود به یک معامله در فارکس می پردازید. واضح است که اسپرد های کوچکتر برای معامله گران مناسب تر هستند. درآمد بروکر ها نیز از طریق اسپرد تامین می شود.

پوزیشن

به هر معامله در فارکس یک پوزیشن می گویند.

جفت ارز (Currency Pairs)

ارزش هر ارز در بازار بورس در مقایسه با یک ارز دیگر سنجیده می شود. مثلا هر دلار برابر 14 ریال است. جفت ارز های زیر نمونه های معروفی از ارز ها هستند:

  • EUR/USD (میزان برابری یورو در مقابل دلار)
  • GBP/USD (میزان برابری پوند در مقابل دلار)
  • USD/CHF (میزان برابری دلار در مقابل فرانک سویس)
  • USD/JPY (میزان برابری دلار در مقابل ین ژاپن)

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments