استخراج غیر قانونی ارز

استخراج غیر قانونی ارز: فعالیت زیر زمینی ماینرها در اطراف تهران

در آخرین گزارش روزنامه “وطن امروز” درباره ارز دیجیتال، با عنوان “ارز دیجیتال ممنوع اما موجود” به بررسی وضعیت استخراج ارز دیجیتال در ایران اشاره شده است.

با توجه به عدم تبیین قانون ارز دیجیتال در ایران و عدم واکنش خاص بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی فضای مجازی هیچ اقدام کارشناسی در این خصوص انجام نداده اند. چه بخواهیم قبول کنیم یا قبول نکنیم، ارز دیجیتال به عنوان آینده سیستم پولی کشور قلمداد می شود.

سایت LocalBitcoins که یک استارت‌آپ خرید و فروش بیت کوین است، در آخرین آماری که درباره خرید و فروش بیت کوین توسط کشورهای مختلف منتشر کرد، اعلام کرده بود روزانه ۱۶ میلیون دلار بیت کوین توسط کاربران ایرانی خرید و فروش می‌ شود و از این نظر در رتبه ۲۹ جهانی قرار دارد. البته باید توجه کرد که این آمار فقط برای بیت‌ کوین است و دیگر ارز های دیجیتال رایج مانند اتریوم، بیت‌کش یا مونروی که بین ایرانی‌ها محبوبیت دارند در آن لحاظ نشده است.

در یک گزارش میدانی از یک فارم بیت کوین در منطقه امین آباد تهران که بیشتر محل زندگی کارگران ساختمانی کشور های همسایه، کشاورزان صیفی کار و دامدارن کوچک است؛ به یک سیلو بزرگ خواهید رسید. گیرنده های بزرگ اینترنت و آنتن های مخابراتی توجه اهالی را به خود جلب کرده است. پس از پرس و جو از اهالی، متوجه می شوند صدای دستگاه ها در تمام شبانه روز به گوش می رسد.

پس از ورود به یکی از سوله ها، بیش از ۳۰۰ دستگاه ماینینگ (۹S) که قیمت هرکدام بین ۶ تا ۵/۶ میلیون تومان است در یک سالن استریل با پشتیبانی چندین کولرگازی بزرگ در حال فعالیت دیده می شود.

این ماینر برای اینکه کمترین هزینه برق را پرداخت کند از برق کشاورزی استفاده می‌کرد که برای گرفتن این برق ارزان‌ قیمت چندین باغچه کوچک رو به‌ روی سوله ایجاد کرده بود تا به‌ محض ورود مأمور برق به او بگوید در حال کشاورزی است!

در حال حاضر به دلیل اینکه ایران ارزان‌ قیمت‌ ترین برق صنعتی و کشاورزی دنیا را دارد و در کنار آن نیروی کار بسیار ارزان است، ماینینگ و ارزکاوی یک صنعت پرسود محسوب می‌شود. جالب اینجاست که همین ماینر ها در حال حاضر در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال هم می‌ کنند.

مردم عزیزمان و شرکت‌های خصوصی و دولتی مراقب اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها، ربات‌ های تلگرامی، فیشینگ وب‌ سایت‌ها و ایمیل‌ها، تبلیغات سوء وب‌سایت‌ ها و افزونه‌ های مرورگرها که برخی افراد سودجو تحت عناوین مختلف اعم از استخراج و دریافت بیت کوین و ایردراپ‌های رایگان و امثالهم و با استفاده از بدافزارهای آلوده اقدام به سوءاستفاده از سیستم‌ های رایانه‌ای و سرورهای شرکت‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال می‌کنند، باشند و هر چیزی را بدون دانش و اطلاع از آن دانلود و استفاده نکنند.

سردار سید کمال هادیان فر

با توجه به اهمیت این موضوع، بانک مرکزی به تمام شعب و واحد های تابعه بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری و صرافی‌ ها توصیه کرد از انجام هرگونه خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا انجام هرگونه اقدامی که به تسهیل یا ترویج ارز های یاد شده می‌انجامد، به‌ صورت جدی پرهیز کنند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments