برگشت ارز صادرات کالاهای غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور

چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور

ضوابط و مقررات چگونگی برگشت ارز صادرات کالاهای غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور توسط مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه به واحد های اجرایی ابلاغ شد.

هیأت وزیران طی مصوبه ای مورخ 4 تیر ماه 1397 تصویب نمود تا کلیه صادرکنندگان کالا به غیر از فرآورده های نفتی،‌ پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ رسمی در اختیار واردکنندگان کالاهای گروه (3) قرار دهند. صادرکنندگان همچنین می توانند حق استفاده از گواهی صادراتی خود را با استفاده از کشف نرخ و بصورت رقابتی در بازار بورس به واردکنندگان این گروه از کالاها واگذار نمایند.

نحوه فروش ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به این صورت خواهد بود که صادرکننده جهت تأمین ارز مورد نیاز، اطلاعات پروانه صادراتی خود را به واردکنندگان منتقل مینماید و سازمان توسعه تجارت ایران در این میان می تواند فرآیند شناسایی و ارتباط این دو گروه از بازرگانان را تسهیل نماید. بر این اساس واگذاری پروانه صادراتی و یا ارز معاملاتی، خارج از سامانه نیما و بر اساس توافق طرفین صورت می گیرد. در این روش صادرکننده میتواند در چندین مرحله و یا به صورت یکجا میزان ارز قابل واگذاری را به سایرین اعلام نماید.

همچنین واردکنندگانی که تمایل به استفاده از ارز صادراتی دارند میبایست با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنند. در مرحله بعدی وارد کننده باید برای تأمین ارز به بانک عامل مراجعه نموده و با ارایه اطلاعات پروانه صادراتی صادرکننده، درخواست تأمین ارز برای واردات کالا نماید.

بانک های عامل موظف خواهند بود با مراجعه به سامانه پورتال ارزی، درخواست گواهی ثبت آماری از بانک مرکزی نموده و پس از تایید گواهی، ضمانت های لازم را از بازرگان مطابق بند (ی) بخش اول مجموعه مقررات ارزی دریافت کرده و تاییدیه آن را در سامانه تامین ارز اعلام کنند.

در این هنگام بانک های عامل با مراجعه به سامانه تامین ارز، اطلاعات پروانه های صادراتی را ثبت می نمایند. در گام بعدی لازم است صادرکننده با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست بانک عامل مبنی بر مجوز واگذاری پروانه صادراتی به واردکننده را تایید کند تا بانک عامل با مراجعه به سامانه مدیریت تعهدات ارزی (سمتاک) نسبت به ثبت نقل و انتقال اقدام کند.

گفتنی است جهت تکمیل این فرآیند لازم است تا واردکننده اسناد حمل سفارش را به بانک عامل تحویل دهد و بانک عامل نیز باید با مراجعه به سامانه سمتاک، آنها را ثبت کند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments