گیفت کارت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تقریبا اکثر فروشگاه‌ های بزرگ و معتبر مانند آمازون و حتی برخی از رستوران‌ های محبوب مثل استارباکس مشتریان خودشان را ترغیب میکنند تا نیازمندی‌ های خودشان را نه به صورت نقد، بلکه از طریق گیفت کارت ها خریداری کنند. اما گیفت کارت ها چه هستند و در چه زمانی به کمک ما می آیند؟

گیفت کارت چیست؟

گیفت کارت ها دو نوع می باشند. فیزیکی و دیجیتالی ( که به آن مجازی هم گفته میشود ) که هر کدام از آن ها سطح دسترسی و کاربرد های متفاوتی دارد. بطور کلی گیفت کارت، نوعی از کارت ها را شامل میشود که شما با دریافت کردن آن ها و ذخیره ی مبلغ مشخصی در آن میتوانید خرید های خود را انجام دهید یا خدمات مورد نیاز خودتان را فراهم سازید. معمولا این کارت ها از طریق بانک و یا خود فروشندگان در دسترس قرار میگیرد. ساده ترین مثال موجود کارت های هدیه ی بانکی میباشد که شما در مقابل پرداخت پول به بانک و ذخیره کردن آن مقدار پول در کارت های فیزیکی دریافت میکنید.

گیفت کارت ها توسط کدها و شماره‌ های خاصی تشکیل شده اند. این کدها میتوانند از طریق بارکد و یا یک نوار مغناطیسی بر روی کارت مشخص شده باشند که فقط توسط دستگاه های مخصوص خوانده میشوند.

تاریخچه ی گیفت کارت ها

همانطور که از اسم گیفت کارت ها مشخص است، مهمترین علت استفاده از آن ها، هدیه دادن است. در سرتاسر دنیا و با هر مناسبتی شما میتوانید به دوستان خود گیفت کارت هدیه بدهید. بلاکباستر شرکت ساده ای بود که وظیفه فروش بازی های کامپیوتری را در زمان خودش داشت. در سال 1994 آقای Neiman Marcus از طریق همین شرکت اولین نسل از گیفت کارت ها را روانه ی بازار کرد.

شرکت نفتی “موبیل” اولین شرکتی بود که “نیمن مارکوس” و پروژه‌ اش را دنبال کرد و از خدمات آن استفاده کرد. بعد از فروشگاه های زنجیره‌ای “کی‌مارت” هم اولین گیفت کارت های خودش را عرضه کرد.

گیفت کارت

معایب و مزایای گیفت کارت ها

بطور کلی، گیفت کارت ها برای آن دسته از افرادی که وسواس از دست دادن پول نقد و خرج کردن اضافی پول خود هستند میتواند بسیار مفید باشد. البته گیفت کارت‌ های دیجیتالی نمیتوانند دقیقا جایگزین پول نقد شوند اما از دست دادن آن ها نیاز به تلاش زیادی دارد و چه کسی برای از دست دادن پول خود تلاش میکند؟ گیفت کارت های فیزیکی نیاز به ثبت شدن در سامانه ی مخصوص خود را دارند و به محض اینکه این کار صورت گرفت دقیقا میتوانند جایگزین پول نقد و کیف پول شما شوند.

همچنین آن‌ ها قابلیت ردیابی دارند و حتی میتوان بر روی آن ها محدودیت ایجاد کرد. با وجود چنین ویژگی، شما به راحتی میتوانید بر روی خرید کردن و خرج کردن های فرزندان خود کنترل داشته باشید.

البته مهمترین ویژگی مثبت که قبلا هم به آن اشاره کردیم هدیه دادن به دیگران است.

مشکل عمده ای که در بسیاری از گیفت کارت ها به صورت مشترک دیده میشود این است که شما بعد از انجام خرید موردنظر از مانده ی مورد نظر آن ها به درستی مطلع نمیشوند و بر روی باقیمانده ی حساب آن کنترل درستی ندارند. با این وجود فروشندگان ممکن است از این مشکل سواستفاده کنند و مبلغ بیشتری را از آن ها خارج کنند. کنترل کردن موجودی آن ها بعد از انجام هرگونه عملیاتی کار بسیار مهمی است که هر استفاده کننده‌ ای از آن باید انجام دهد تا موارد مشکوک را بررسی کند.

همچنین برای اکثر گیفت کارت ها محدودیت زمانی خاصی مطرح نشده است و در صورت مفقود شدن آن هر کسی میتواند به آن نفوذ پیدا کند و از آن استفاده کند.

نیاز به گیفت کارت؟!

اما چرا یک نفر باید به گیفت کارت ها نیاز پیدا کند؟ چه چیزی نیازمندی انسان ها به گیفت کارت ها را میسازد؟

“تکنولوژی در حال پیشرفت است”. این جمله‌ ی کلیشه‌ ای را که همه از آن اطلاع دارند از هر گوشه و نقطه ای از دنیا خواهید شنید. باید قبول کرد که با پیشرفت کردن تکنولوژی و به وجود آمدن گجت های جدید که اکثرا هم رایگان نمیباشند شما نیاز به خرید گیفت کارت های مخصوص هر جایی را دارید تا بتوانید از خدمات مربوط به آن استفاده کنید.

بارزترین مثال ممکن در این زمینه را میتوان گیفت کارت های مربوط به آیتونز و گوگل پلی عنوان کرد. به طور حتم هر کسی در دنیا صاحب یه گوشی هوشمند است و این گوشی هوشمند نیازمند خدمات مربوط به خودش است. اما تمامی خدمات های آن ها رایگان نیستند و شما نیاز دارید تا برای رسیدن به خواسته‌ ی خودتان، گیفت کارت های مربوط به آن ها را خریداری کنید. در نتیجه نمیتوان خرید کردن را تنها استفاده ی مفید گیفت کارت ها عنوان کرد

چند نکته درباره ی گیفت کارت ها

  1. فروشنده ها نیاز دارند که شما از طریق آن ها خرید کنید: اگر فکر میکنید فروشندگان بزرگ ترجیح میدهند از شما پول نقد دریافت کنند کاملا اشتباه میکنید. وقتی شما گیفت کارت های مربوط به یک کمپانی را خریداری میکنید به محض استفاده کردن از آن، امتیاز خاصی برای آن کمپانی در نظر گرفته میشود. این موضوع را آقای Timm Walsh رئیس کمپانی Retail Gift Card Association تایید کرده است.
  2. ذخیره کردن آن ها بر روی گوشی های هوشمند در حال تبدیل شدن به یک موضوع عمومی می باشد: آقای Timm Walsh میگوید “با متوسل شدن به آسان بودن استفاده از آن ها بر روی گوشی های هوشمند، افراد بیشتری مایل به ذخیره کردن آن ها بر روی گوشی های خود هستند.”
  3. بیشتر از مقدار ذخیره شده میتوانید از آن ها استفاده کنید: چه زمانی کارتی به مبلغ 50 دلار، بیشتر از آن ارزش دارد؟ زمانی که شما با استفاده از کارت خود خرید آنلاین انجام دهید و از تخفیف‌ های مربوط به استفاده از آن ها بهره میبرید. بسیاری از کمپانی ها برای کسانی که از گیفت کارت های مخصوص خودشان استفاده میکنند تخفیف هایی قرار داده اند.
  4. باید با آن ها با ملایمت رفتار کنید!: با توجه به اینکه این کارت ها از لایه های نازک درست شده اند، به راحتی میتوانند مخدوش شوند و حتی در صورت مخدوش شدن، آن ها دیگر برای شما کار نخواهند کرد. پس باید به آن ها اهمیت بدهید و از آن ها به خوبی مراقبت کنید.
گیفت کارت

شما با کلیات مربوط به گیفت کارت ها آشنا شدید. و با توجه به اینکه اکثر کمپانی های بزرگی همچون، iTunes، Google Play، Amazon، Spotify و … در حال حاضر وابستگی و میل زیادی برای حرکت به سمت گیفت کارت ها نشان میدهند در پست های آینده نحوه ی خرید گیفت کارت ها و معرفی شرکت های مهمی که از گیفت کارت ها استفاده میکنند خواهیم پرداخت.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments