سقوط قیمت بیت کوین

سه دلیلی که موجب کاهش 14 درصدی قیمت بیت کوین شد

قیمت بیت کوین در مدت زمان کمتر از 15 دقیقه، 14 درصد کاهش یافت و به 8600 دلار رسید. قیمت بیت کوین از 10180 دلار به 8600 دلار در صرافی BitMEX رسید. سه عامل اصلی که موجب کاهش قیمت بیت کوین شد به شرح زیر است :

  • قرار داد های بلند مدت که اکثریت بازار بیت کوین را تشکیل می دهند.
  • مقاومت چند ساله بیت کوین در مقابل قیمت 10500 دلار.
  • کاهش قیمت نهنگ ها
نمودار چهار ساعته قیمت بیت کوین
نمودار چهار ساعته قیمت بیت کوین به دلار (منبع : TradingView)

سر رسید بیت کوین برای خرید های بلند مدت

قبل از اصلاح قیمت بیت کوین، نرخ تامین سرمایه برای بیت کوین و اتریوم در حدود 0.16 و 0.19 درصد بوده است. نرخ تامین سرمایه در بازار آتی بیت کوین به معنی کارمزد قراردادهای خرید یا فروش بلند مدت است که دارندگان این قرار داد ها باید به طرف مقابل مبلغی پرداخت کنند تا توازن و تعادل در بازار برقرار شود. کسانی که یک قرار داد بلند مدت قرار دارند که تصور می کنند قیمت ارز یا سهام افزایش پیدا می کند و دارندگان قرار دادهای کوتاه مدت که بر این باورند که قیمت روند نزولی دارد، بای مبلغی را در این نوع قراردادهای استقراضی به یکدیگر پرداخت کنند. بیایید با یک مثال بیشتر توضیح دهیم.

اگر نرخ سرمایه روی از 0.01 به 0.16 درصد برسد، یک تریدر که پوزیشن لانگ به مبلغ 1000 دلار ایجاد کرده است، باید در هر ساعت 0.16 درصد هزار دلار؛ بعنی 16 دلار به تریدری بدهد که در جهت مخالف یک پوزیشن کوتاه مدت ایجاد کرده است.

این نوع قرارداد ها به منظور ایجاد تعادل در بازار بیت کوین به وجود می آیند. چرا که اگر قراردادهایی خلاف جهت یکدیگر وجود نداشته باشند، ممکن است با افزایش قیمت بیت کوین، تمامی تریدر های فعال در بازار به ایجاد قرارداد های لانگ یا طولانی مدت روی آورند.

در روز گذشته 75 درصد قرارداد های بازار را، قرار داده های طولانی مدتی بودند که همگی به مثبت بودن بازار امیدوار بودند. این موضوع باعث شد که به طور ناگهانی بیت کوین وارد روندی معکوس شود. و در مدت کمتر از 15 دقیقه، 120 میلیون دلار قرارداد بلند مدت لیکوئید شدند.

میزان لیکوئید شدن در صرافی بیتمکس
میزان Liqudity در صرافی بیتمکس

از آنجایی که کاهش قیمت بیت کوین دقیقا بعد از باز شدن بازار آمریکا شروع شد، می توان پیش بینی کرد که بازار قرارداد های آتی CME پشت فروش بیش از حد بیت کوین بوده است.

مقاومت چند ساله بیت کوین در مقابل قیمت 10500 دلار

مقاومت 10500 دلاری سه بار مورد هدف بیت کوین برای شکستن قرار گرفته است اما در تمام 8 ماه گذشته ، بیت کوین نتوانسته این سطح از مقاومت را بشکند. حتی در اکتبر 2019 بیت کوین به 10500 رسید اما چون نتوانست این سطح را بشکند به قیمت 6400 دلار سقوط کرد. در تلاش دیگری در ماه فوریه، تلاش ناکام رسیدن به 10500 دلار بیت کوین را به 3600 دلار رسانده است.

با شکست بیت کوین در پی گرفتن روند صعودی، پیش بینی می شود که روزهای آتی، قیمت بیت کوین مقاومت های 11500،12400 و 14000 دلاری نتواند شکست دهد.

کاهش قیمت نهنگ ها

اگر به میزان ورودی بیت کوین به دو صرافی بایننس و بیتمکس نگاهی بیندازید، متوجه حجم زیاد بیت کوینی که به این صرافی ها وارد می شود، شده اید.

بیتمکس و بایننش

با فروش بیت کوین توسط نهنگ ها دقیقا هم زمان با یک مقاومت چندین ساله ، و عامل قراردادهای لانگ ، همگی سبب شدند بیت کوین در 15 دقیقه 14 درصد سقوط کند!

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments