معاملات روزانه

معامله روزانه (day trading) چیست؟

معامله روزانه یا Day trading روشی هیجان انگیز برای کسب درآمد و استقلال مالی به حساب می‌آید. شما می توانید معاملات روزانه را تقریباً در تمام بازار ها انجام دهید اما فارکس، سهام، معاملات آتی و ارزهای دیجیتال در این زمینه نسبت به سایر موارد رایج تر هستند.

از زمانی که اینترنت دسترسی افراد را به بازارها بیشتر کرده، و پیشرفت های فناوری سبب ایجاد پلتفورم های پیشرفته معاملاتی شده و ابزار خوبی در اختیار تریدرها قرار گرفته میزان معاملات روزانه نیز افزایش یافته است. 

پیش از این پیشرفت ها، امکان معاملات فعالانه در بازه های زمانی کوتاه تنها برای کسانی وجود داشت که در شرکت های بزرگ تجاری یا اتاق های معاملاتی کار می کردند. اما در حال حاضر هر کسی که به اینترنت، یک رایانه نسبتا خوب و حداقل ۵۰۰ دلار سرمایه دسترسی داشته باشد می‌تواند از این معاملات بهره مند شود.

در این راهنمای معاملات روزانه، به ماهیت ، ملزومات، نکات مثبت و منفی و بعضی از بهترین استراتژی های آن می پردازیم.

تعریف

به خرید و فروش اوراق بهادار در مکان هایی که تقریبا همیشه در تمام روزهای سال باز و بسته می شوند معاملات روزانه (trading day) می گویند. تمام بازار های دارای نقدینگی خوب از قبیل فارکس، سهام، منابع، شاخص‌های آتی و سایر مشتقات در این نوع معاملات قابل استفاده هستند.

نحوه انجام

تریدرها در این معاملات از نمودارها و احساسات حاکم بر بازار برای ایجاد ایده های معاملاتی استفاده می کنند و به اطلاعات بنیادی علاقه ای ندارند. بعضی از تریدرها در لیست خاصی از دارایی ها با نقدینگی بالا تخصص پیدا می‌کنند، برای مثال جفت ارزهای فارکس. سایر آنها به سهام رو می آورند و به معامله فعالترین و پر نوسان ترین سهام روز مشغول می شوند.

رویکردهای مختلفی برای معاملات روزانه وجود دارد، اما تریدرهای موفق همگی از یک فرایند مشخص برای یافتن و انجام معاملات روزانه استفاده می کنند. این فرایند شامل انجام تحقیقات پیش از باز شدن بازار و پس از بسته شدن آن است که به واسطه این کار لیستی از مطالبی که باید مورد توجه قرار گیرد تهیه می شود و استراتژی هایی بر اساس آن ایجاد می شود.

معامله روزانه

یک استراتژی تجاری باید حداقل بعضی از موارد زیر را در بر گیرد:

محدود سازی: با توجه به شرایط موجود در بازار باید تنها از یک استراتژی خاص استفاده کنید. محدود سازی به مجموعه ای از قوانین گفته می شودکه ممکن است به حجم سرمایه گذاری، نوسانات، ساعات روز، و موقعیت شاخص ها مرتبط باشد و با استفاده از این موارد می توانید برنامه های خود را به مرحله اجرا در آورید.

برنامه ریزی: به مجموعه ای از قوانین و شرایطی گفته می شود که باید پیش از ورود به معاملات انجام شوند. پس از انجام شدن تمام این موارد باید منتظر یک محرک باشید.

محرک: محرک تعیین کننده لحظه دقیق ورود به یک معامله است. برای انجام یک معامله، محرک آخرین چیزیست که به آن نیاز دارید.  در بسیاری از موارد محرک به عبور قیمت یا شاخص از سطحی خاص و بسته شدن در بالا یا پایین آن سطح مرتبط است.

اندازه معاملات: باید برای هر استراتژی روش خاصی جهت محاسبه اندازه  آن معامله داشته باشید.

حد ضرر اولیه: این مورد به قیمتی گفته می شود که در آن برای جلوگیری از ضرر بیشتر اقدام به فروش یک دارایی و بستن معامله می کنید. حداکثر میزان ریسک معامله با توجه به اندازه معامله و حد ضرری که قبل از انجام معامله تعیین کرده اید، قابل درک است.

قیمت هدف: به سطحی گفته می شود که یک معامله را به صورت کامل یا جزئی می بندید. این میزان معمولا برابر است با سطحی از قیمت که انتظار بیشتر میزان سود را در آن دارید.

مدیریت معامله: این مورد شامل تکنیک هایی مثل تعیین حد ضرر های متحرک، مقایس گذاری، زمان انجام معاملات و خرید و فروش قبل از بسته شدن یک بازار است.  

تریدرهای معاملات روزانه باید به صورت پیوسته بر عملکرد خورد نظارت داشته باشند تا بر نقاط قوت خود تکیه کرده و نقاط ضعف خود را برطرف سازند.

ویژگی های یک تریدر معاملات روزانه

انجام معاملات روزانه موثر و کارآمد به ویژگی های شخصیتی خاصی نیاز دارد. این کار را باید یک کسب و کار جدی تلقی کرد و انجام معاملات از روی سرگرمی سودی به همراه نخواهد آورد. شغل تریدر معاملات روزانه چیزی مابین فعالیت های یک ورزشکار حرفه ای و یک کارآفرین است.

نظم: این مهم ترین ویژگی است و در چندین مورد از فعالیت های روزانه یک تریدر اعمال می شود. در ابتدا شما باید نظم دهی به برنامه های خود و موارد ضروری را پیش از باز شدن بازار و پس از بسته شدن آن انجام دهید. علاوه بر این باید به سبک زندگی خود نیز نظم دهید و به اندازه کافی ورزش کرده و از خواب کافی برخوردار باشید. تریدرهای معاملات روزانه باید در تمام طول مدت کار خود در بهترین وضعیت از نظر عملکرد قرار داشته باشند و این مورد نیازمند یک سبک زندگی مناسب است.

برای پیروی از برنامه های تجاری، بستن معاملات بد در زمان رسیدن به حد ضرر، و در صورت نیاز صبر کردن در معاملات پر سود نیز نیازمند نظم است. برای جلوگیری از انجام معاملات بدون برنامه ناگهانی یا ریسک کردن بیش از حد نیز به نظم نیاز دارید.

توانایی تمرکز کردن: تریدرها باید بتوانند ساعت هایی طولانی بر کار خود متمرکز باشند. این افراد باید قادر به نگاه کردن به نمودار ها و لیست های مختلف در تمام طول روز باشند و این کاری نیست که هرکسی از پس آن بر آید. معاملات روزانه برای کسانی مناسب هستند که می توانند به خوبی تمرکز کنند و بدون نیاز به کس دیگری فکر کنند. اگر توان تمرکز در تمام طول روز را ندارید می توانید به سراغ موارد دیگری بروید، مثلا معاملات  نوسانی یا دنبال کردن روند هایی خاص بر روی نمودار به تمرکز کمتری نیاز دارند.

صبر: منتظر ماندن برای یافتن معاملات پر سود به جای دنبال کردن هر سهام نوسان داری، کاری ضروری به نظر می رسد. بر خلاف اکثر شغل ها، در معاملات روزانه با فعالیت بیشتر درآمد بیشتری نصیب تریدر نمی شود. گاهی سخت ترین کار منتظر ماندن است و این موضوع به صبر زیادی نیاز دارد.

کنجکاوی: کنجکاوی معمولا نادیده گرفته می شود اما این مورد برای یافتن و حفظ شرایط خوب تجاری از اهمیت بالایی بر خوردار است. تریدرهایی که در درازمدت موفقیت کسب می کنند همان هایی هستند که الگوهای مناسب را زودتر از سایرین پیدا می کنند. این امر نیازمند علاقه ای حقیقی به بازار و روانشناسی تجاری است. شما باید دائما در حال یادگیری باشید تا استراتژی های جدید را بیاموزید.

ثبات و قدرت ذهنی: تریدرها گاهی با شرایطی رو به رو می شوند که به نظر می رسد هیچ چیز به درد آنها نمی خورد. شما به عنوان یک تریدر در چنین شرایطی محک زده می شوید. مسلما در این فعالیت هم روز های خوب وجود دارد و هم روزهای بد. شما باید در روزهای خوب از موقعیت های بدست آمده به خوبی استفاده کنید تا سود خود را به حداکثر برسانید. در روزهای بد هم باید تلاش کنید تا  با تمرکز بالا ضرر خود را به حداقل برسانید.

مهم ترین مسئله این است که در دوره هایی که همه چیز بد پیش می رود دلسرد نشده و به کار خود ادامه دهید. تریدرهای بی تجربه اغلب در زمان نامناسبی دست از کار می کشند. یعنی معمولا قبل از اینکه استراتژی آنها مجددا به خوبی کار کند.

علاوه بر این ویژگی های فردی، این تریدرها باید سرمایه لازم را برای معاملات در اختیار داشته باشند و در ساعاتی که مشغول به کار هستند از هرگونه عاملی که  باعث حواس پرتی آنها می شود دوری کنند. افرادی که تا حدی خوره فناوری هستند در این زمینه عملکرد بهتری دارند، چون معمولا راحت تر با این فضا ارتباط برقرار می کنند.

مزایا و معایب Day trading

اگرچه معاملات روزانه مزایای فراوانی دارند اما این موضوع به این معنا نیست که هیچ گونه معایبی را در برندارند. دانستن تمام مزایا و معایب این روش پیش از شروع کار بسیار ضروری است.

استقلال مالی: تریدرهای معاملات روزانه جزو معدود افرادی هستند که می توانند بدون داشتن رئیس، کارمند یا حتی مشتری به استقلال مالی دست پیدا کنند. همین امر سبب منحصر به فرد شدن این شغل شده است.

یادگیری سریعتر: بازه های زمانی کوتاه تر سبب می شوند تا تعداد فرصت ها برای معامله و یاد گیری افزایش یابد.  تعداد معاملات شما به عنوان یک تریدر معاملات روزانه از هر نوع تریدر دیگری بیشتر است و این موضوع به معنای یادگیری سریعتر شما خواهد بود.

نبود شکاف های شبانه: تریدرهای معاملات روزانه خرید و فروش خود را فقط در بازه زمانی روزانه انجام می دهند. این امر سبب می شود تا همانند سایر تریدرها نگران ریسک ناشی از تغییرات قیمت در ساعاتی که فعالیت نمی کنید نباشید.

تریدرهای معاملات روزانه از منحنی سود و ضرر کم نوسانتری بر روی نمودار برخوردار هستند: از آنجا که تریدرها چندین معامله را در روز انجام می دهند، ضررهای متوالی آنها بیش از یک یا دو روز به طول نخواهد انجامید. اما این وضعیت برای سایر تریدرها به شکلی دیگر است وگاهی ممکن است ضررهای متوالی آنها تا چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد.

امکان ترکیب سریع تر درآمدها: تعداد بالای معاملات تریدرهای معاملات روزانه سبب می شود تا سریع تر بتوانند سود خود را با سرمایه ای که دارند ترکیب کنند. هر معامله موفق سرمایه شما را برای معاملات بعدی افزایش می دهد.

تمرکز تمام وقت: در اکثر شغل ها این امکان وجود دارد که وقتی را به صرف نهار اختصاص داده یا برای انجام کارها چندین بار در طول روز قدم بزنید. اما تریدرهای معاملات روزانه مجبورند اکثر روز و ساعات کاری خود را پشت میز بنشینند.

نیاز به سرمایه: این مورد در ارتباط با همه تریدرها وجود دارد اما حقیقت این است که برای فعالیت به عنوان یک تریدر باید از سرمایه کافی بر خوردار باشید و علاوه بر این باید امکان ریسک کردن با این سرمایه را هم داشته باشید.

عدم امکان بهره مندی از تمام یک روند قیمتی: از آنجا که تریدرها قبل از انتهای روز تمام معاملات خود را می بندند این امکان برای آنها وجود ندارد که بتوانند از سراسر یک روند قیمتی بهره مند شوند. علاوه بر این باید به دنبال معاملاتی باشید که تا پایان روز به نتیجه برسند و همین مورد سبب محدود شدن فرصت های شما می شد.

در هنگام رقابت با سایر تریدرهای معاملات روزانه و الگوریتم های مختلف، گاهی خود را در مقابل ربات های معاملاتی یا رایانه ها می بینید و این موضوع گاهی سبب ناراحتی شما خواهد شد.  

استراتژی های معاملات روزانه

در ادامه چهار مورد از استراتژی های معروف معاملات روزانه به همراه نکات مثبت و منفی هر کدام را توضیح داده ایم.

معاملات مومنتوم

در این استراتژی تریدرها بر روی تغییرات مهم در عرضه و تقاضا که ممکن است خیلی سریع رخ دهند سرمایه گذاری می کنند. معاملات مومنتوم معمولا بر اساس اصلاح قیمت های مختصر یک روند یا تغییر جهش قیمت از سطح حمایتی تا سطح مقاومتی انجام می شوند.

این معاملات برای شاخص های دارای نقدینگی بالا یا جفت ارزهای معروف فارکس یا حتی سهام دارای حجم معاملاتی بالا بهتر هستند. سهام برای این استراتژی از همه بهتر هستند و دلیل اصلی این موضوع هم تاثیر گذاری اخبار و شایعات بر قیمت آنهاست.

معاملات مومنتوم روزانه را می توان با استفاده از نمودار های 1، 5 یا 15 دقیقه ای انجام داد. همیشه باید از این موضوع اطمینان داشته باشید که حجم معاملات از جهتی که در آن معاملات خود را انجام می دهید حمایت کند. معاملات مومنتوم در ابتدا یا انتهای روزاهای کاری بهترین نتیجه را به همراه خواهند داشت و معمولا توصیه می شود که از انجام آنها در میانه های روز خودداری کنید.

نکات مثبت:

  •  انجام معاملات در جهت یک روند ساده تر از خلاف جهت روند است.
  • معمولا یک یا دو سهام خاص وجود دارد که برای این استراتژی مناسب تر هستند.

نکات منفی:

  • برای به دست آوردن یک معامله مومنتوم باید خیلی سریع عمل کنید.
  • اگر تعداد زیادی از تریدرها وارد یک معامله خاص شوند می توانند خیلی سریع سبب تغییر وضعیت آن شوند.

مثالی از معامله مومنتوم:

در این مثال، قیمت سهام فیسبوک کمی پس از آغاز به کار بازار از سطح مقاومتی روز قبل خود عبور کرده است. حجم معاملاتی خوب سبب شده تا احتمال ادامه روند صعودی بالاتر برود و قیمت ها تا انتهای روز رو به افزایش باشند.

مثال معامله مومنتوم
مثال معامله مومنتوم

تفسیر:

1 – سطح مقاومتی روز گذشته

2 – جهش قیمت پس از بازشدن بازار

3 – حمایت حجم معاملات از جهت قیمت

4 – در اینجا قیمت در حال ایجاد قله ها و دره های بلندتر است و نیازی به فروش سهام تا انتهای روز وجود ندارد.

معاملات الگویی

الگوهای نمودارهای کلاسیک معمولا با نمودار های روزانه و هفتگی در ارتباط هستند. با این حال همین الگوهای نمودار در نمودار های کوتاه مدت هم آشکار می شوند و می توان در طول روز از این الگوها برای معاملات استفاده نمود.

همانند معاملات مومنتوم این موارد هم برای بازارهای دارای نقدینگی بالا عملکرد بهتری دارند. تریدرهای معاملات روزانه از الگوهای نمودار برای معاملات شاخص ها، فارکس، سهام و منابع آتی استفاده می کنند.

یک هشدار جدی که باید به تمام تریدرهای معاملات روزانه داد این است که باید همیشه مراقب زمان باقی مانده تا بسته شدن بازارها باشند، چراکه ممکن است پیش از رسیدن قیمت به سطح مورد نظر شاهد بستن شدن بازار باشند. به همین دلیل بهتر است که معاملات الگویی را در ابتدای روز انجام دهید.

نکات مثبت:

  • الگوهای نمودار به تریدرها این امکان را می دهند تا در بازارهایی با روند ها و قیمت های محدود اقدام به انجام معاملات کنند. الگوی های بازگشتی را می توان در زمان محدودیت های نوسانات قیمت به کار گرفت و الگوهای ادامه دار را هم می توان در زمان شکل گیری یک روند مورد استفاده قرار داد.
  • الگوهای نمودار اهداف خاصی دارند که می توان برای معاملات از آنها استفاده نمود.

نکات منفی:

  • الگوهای نمودار در نمودارهای کوتاه مدت زیاد قابل اطمینان نیستند.
  • گاهی اهداف الگوهای نمودار در روز بعد محقق می شود.

مثال معاملات الگویی:

در این مثال، یک الگوی پرچم سه گوش را مشاهده می کنیم  و معامله در زمان جهش قیمت و بازگشتن آن به روند قبلی انجام شده است. در الگوهای پرچم سه گوش گاوی می توان حد ضرر را در زیر پایین ترین نقطه نمودار قرار داد و هدف آن برابر است با ارتفاع میله پرچم.

مثال معاملات الگویی
مثال معاملات الگویی

تفسیر:

1 – میله پرچم = روندی که موجب ایجاد الگو می شود

2 – الگوی پرچم سه گوش

3 – شروع معامله در زمان از سرگیری روند

4 – حجم بالای معاملات از جهش ایجاد شده حمایت می کند

5 – هدف = ارتفاع میله پرچم

6 – خروج از معامله در زمان رسیدن به قیمت هدف

معاملات مبتنی بر اخبار

اکثر اخبار بازارهای سهام پیش از باز شدن بازارها و پس از بسته شدن آنها منتشر می شوند. این بدان معناست که در بخش سهام، معاملات انجام شده در زمان نوسانات بهتر هستند. البته معاملات شاخص ها و فارکس را نیز می توانید با توجه به اخبار اقتصادی انجام دهید.

معمولا بهترین روش برای انجام معاملات مبتنی بر خبر این است که منتظر واکنش اولیه قیمت و تایید یا رد شدن جهت حرکت آن باشید.

نکات مثبت:

  • وقتی تریدر ها در شرایط بدی به دام افتاده باشند اخبار می توانند فرصت های پر سودی را برای آنها ایجاد کنند.
  • سود این معاملات خیلی سریع به دست می آید و این موضوع به معنای ریسکی بودن شرایط برای سرمایه تریدرها در کوتاه مدت است.

نکات منفی:

  • این گونه معاملات نیازمند تجربه بالای تریدرهاست و ایجاد قوانین برای استراتژی معاملات مبتنی بر اخبار دشوار است.
  • در مقایسه با سایر استراتژی ها، در استراتژی مبتنی بر خبر فرصت های کمی برای انجام معاملات وجود دارد.

مثال معاملات مبتنی بر خبر:

نمودار زیر یک نمودار 15 دقیقه ای از جفت ارز پوند انگلیس/دلار آمریکا در زمانیست که خبر قوت گرفتن پوند انگلیس منتشر شده است. در این شرایط فرصتی برای انجام معامله ایجاد شده است. تریدرها می توانند پس از خرید از یک حد ضرر متحرک استفاده کنند یا منتظر رسیدن قیمت به قله ای بالاتر  باشند و پس از آن اقدام به فروش کنند.

برخی از بهترین فرصت های معاملات مبتنی بر اخبار در زمانی ایجاد می شوند که واکنش اولیه بازار اشتباه است. در چنین شرایطی تمام افرادی که پوند انگلیس را خریده اند مجبور به فروش آن می شوند و بر شتاب کاهش قیمت آن می افزایند.

مثال  معاملات  مبتنی بر اخبار
مثال معاملات مبتنی بر اخبار

تفسیر:

1 – انتشار خبر

2 – آغاز معامله

3 – خروج از معامله در قله ای بلندتر

بازگشت به میانگین

اکثر اوقات قیمت ها در اطراف میانگین قیمت نوسان می کنند. تریدرها  می توانند با خرید یا فروش در سطوح بالا یا پایین قیمت و منتظر ماندن برای برگشت قیمت به سطح میانگین از این استراتژی سود ببرند.

در زمانی که در مورد روند قیمت تردید وجود دارد، تریدرهایی که از استراتژی بازگشت به میانگین استفاده می کنند تنها افرادی هستند که در این دوره معاملات را انجام می دهند. با این حال می توان از این استراتژی در زمان روند های مشخص بازار نیز استفاده نمود.

شما می توانید از سطوح حمایتی و مقاومتی، خط روند، باند بولینگر، یا نوسانگرها برای تعیین سطوح بالا و پایین قیمت استفاده کنید و با به کاری گیری میانگین متحرک می توانید سطح میانه طیف معاملات را مشخص کنید.

نکات مثبت:

  • تریدرهای استفاده کننده از استراتژی بازگشت به میانگین در بازارهایی با نوسانات محدود قیمت بهترین عملکرد را دارند اما می توان از این استراتژی در بازارهای دارای روند های مشخص نیز استفاده نمود.
  • در صورت تغییر جهت بازار، قیمت خیلی سریع به میانگین باز می گردد.

نکات منفی:

  • در صورت افزایش نوسانات، معاملات بازگشت به میانگین با شکست رو به رو می شوند.
  • معاملات بازگشت به میانگین نسبت به معاملات مومنتوم برای تریدرهای تازه کار دشوارترند.

مثال معاملات بازگشت به میانگین:

نمودار 60 دقیقه ای استارباکس زیر دارای یک باند بولینگر است.  در این شرایط فرصت های زیادی برای سود بردن از بازگشت قیمت ها به میانگین موجود بوده است. اگرچه اغلب قیمت تا پایین میانگین متحرک کاهش ندارد اما در زمانی که این اتفاق رخ داده، پیش از بازگشت به میانگین متحرک تا بخش پایینی باند سقوط کرده است.

مثال معاملات بازگشت به میانگین
مثال معاملات بازگشت به میانگین

تفسیر:

1 – موقعیت های کوتاه مدت

2 – موقعیت های بلند مدت

نتیجه گیری

معاملات روزانه فرصت خوبی را برای استقلال اقتصادی افراد ایجاد می کند. روش های مختلفی برای انجام این معاملات وجود دارد و در صورتی که از وقت کافی برای انجام آنها برخوردار باشید می توانید سبکی مناسب با خود را برای انجام این معاملات پیدا کنید و از انجام آنها سود خوبی به دست آورید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments