ورود ارز دیجیتال

برای یادگیری و ورود به ارز دیجیتال از کجا شروع کنیم؟

سرمایه گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، امروزه سر و صدای زیادی در جهان کرده‌اند. احتمالا شما نیز نام این دارایی های جالب و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن را شنیده‌اید. شاید شما نیز با شنیدن خبر سودهای کلان آن، قصد داشته باشید وارد این بازار شوید. اما باید بدانید این بازار بسیار پرریسک است و همانطور که سودهای کلان می‌دهد، ممکن است باعث ضررهای هنگفتی نیز بشود. از این رو، بهتر است پیش از ورود به این بازار به طور کامل با آن آشنا شوید و نکات مهم آن را بدانید. در ادامه‌ی این مطلب، به بررسی گام های ابتدایی که قبل از ورود به ارز دیجیتال و بازار معاملات و سرمایه گذاری این دارایی ها به آن نیاز خواهید داشت، می پردازیم. پس اگر تازه وارد هستید و می خواهید بدانید برای یادگیری ارزهای دیجیتال از کجا باید شروع کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از شروع ارزهای دیجیتال چه کارهایی باید انجام دهید؟

هر سرمایه گذاری در ابتدای ورود به ارز دیجیتال با سوال “برای یادگیری ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟” مواجه می شود. در این بخش توضیح می دهیم که برای شروع یادگیری و کسب مهارت در بازار سرمایه گذاری و معاملات ارزهای دیجیتال چه کارهایی را باید انجام دهید.

یادگیری ارز دیجیتال

درباره ماهیت دارایی ها و بازار تحقیق کنید

قبل از هر اقدامی برای ورود به ارز دیجیتال، زمانی را اختصاص دهید تا درباره ارزهای رمزپایه اطلاعات کافی کسب کنید. توصیه می شود با اصول اولیه شروع کنید و سپس درباره هر ارز به صورت جداگانه اطلاعات کسب کنید. قبل از شروع به سرمایه گذاری در هر بازاری باید اطلاعات بنیادی درباره آن بازار داشته باشید. نحوه عملکرد فناوری بلاک چین را که مسئولیت تمرکز زدایی در انتقال ارزش از طریق ارز دیجیتال را بر عهده دارد، بفهمید. تفاوت این فناوری و نحوه عملکرد سیستم مالی متمرکز کنونی را بیاموزید تا بتوانید به طور کامل ماهیت ارزهای دیجیتال و محبوبیت آنها را درک کنید. از تمایز بین ارز رمزنگاری شده و گزینه های سرمایه گذاری سنتی آگاه شوید. برخلاف بورس اوراق بهادار ، ارز های دیجیتال در تمام نقاط جهان در همه زمان ها معامله می شود و این ممکن است برای این دارایی ها بی ثباتی به ارمغان بیاورد.

علاوه بر این ، با توجه به هزاران ارز دیجیتال در دسترس برای سرمایه گذاری ، باید بدانید که کدام یک برای شما مناسب است. به عنوان مثال ، آیا می خواهید برای سود طولانی مدت سرمایه گذاری کنید و یا به دنبال سود های کوچک ولی سریع هستید؟ آیا حاضرید سرمایه بزرگی را وارد بازار کنید یا فقط قسمت کوچکی از پس انداز خود را صرف می کنید؟ پاسخ به این سوالات برنامه سرمایه گذاری و معاملاتی شما را شکل میدهد و همه باید قبل از ورود و یادگیری ارزهای دیجیتال از این موضوع آگاه باشند. 

روند های بازار کریپتو

روند های بازار را بشناسید

به جای شیرجه مستقیم در بازار و راه اندازی کیف پول های ارز دیجیتال یا حساب های کاربری در صرافی ها، قیمت کوین ها یا توکن هایی را که می خواهید روی آنها سرمایه گذاری کنید را زیر نظر بگیرید. منابعی مانند کوین مارکت کپ مکان های خوبی برای شروع هستند. منابع وب بسیاری از اطلاعات لازم برای نظارت بر عملکرد ارزهای دیجیتال مختلف را به شما ارائه می دهند. نمودارهای تاریخی را بررسی کرده و نحوه تغییر قیمت را با توجه به هر الگویی که تاثیر قابل توجهی بر روند ها داشته است، یادداشت کنید.

در پایان این پروسه، هدف این است که هنکام ورود به ارز های دیجیتال سرمایه های خود را با شناخت کوین های مناسب و با گذشت زمان افزایش دهید. به همین ترتیب ، خرید در پایین ترین قیمت (Buy the dips) از بهترین استراتژی هایی است که باید در جهت افزایش سرمایه های خود دنبال کنید. اما اینکه از کجا بدانید چه زمانی قیمت ها دوباره قرار است افزایش پیدا کنند در تجزیه و تحلیل نمودارها و اطلاع در مورد عملکرد بازار ارزهای دیجیتال نهفته است.

ورود به ارز دیجیتال

با مقادیر کوچک شروع کنید

در مواجهه هر فرصت سرمایه گذاری ، یک قانون طلایی باید رعایت شود: بیش از آنچه می توانید ریسک کنید، سرمایه گذاری نکنید. این ضرب المثل با توجه به ماهیت پرنوسان و بی ثبات بازار ارزهای دیجیتال، بیش از هر صنعت دیگری در دنیای رمزنگاری صدق می کند. پس مخصوصا اگر تازه کار هستید با یک مقدار کوچک پول اقدام به ورود به بازار ارز های دیجیتال نمایید و برخی از استراتژی هایی را که در گذشته موفق بوده اند را امتحان کنید. بازار همیشه فرصت هایی برای کسب سود دارد، پس عجله نکنید. بسیاری از سرمایه گذاران نوپا و بی تجربه تحت تاثیر فومو یا احساس از دست دادن فرصت ها، با اتکا به تصمیمات احساسی ممکن است ضرر های بسیاری را متحمل شوند.

نکات مهم ورود به ارز دیجیتال

اگر حساب کاربری در صرافی یا یک کیف پول ارز دیجیتال را برای خود ساخته‌اید و سرمایه مورد نظرتان را به آن تزریق کرده‌اید، اکنون وقت شروع به کار است. البته نمی‌توان به همین راحتی دل را به دریا زد. بهتر است پیش از شروع به ترید کردن و یا حتی هولد کردن برای سرمایه گذاری بلند مدت، نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

  • برای ترید کردن در یک صرافی، باید انواع سفارش را بیاموزید: به طور کلی باید با سفارش Limit و سفارش Market آشنا شوید. همچنین در برخی از صرافی‌ها، آشنایی با Stop (حد ضرر) به عنوان یکی از روش های مدیریت ریسک لازم است. علاوه بر این، برای ترید در صرافی‌ها، بهتر با مفهوم Slippage (لغزش) نیز آشنا شوید. بازار رمز ارزها ممکن است با مشکل کمبود نقدینگی مواجه باشند؛ پس بهتر است در قرار دادن سفارش‌های بزرگ بر روی کوین های کوچک دقت کنید. تمام موارد و اصطلاحات مورد نظر شما در بخش بلاگ سایت پی 98 به زبان ساده و در قالب مقالات آموزشی مجزا قابل دسترسی می باشد.
  • ایمن سازی حساب کاربریتان اهمیت زیادی دارد: در بازار رمز ارزها، اگر حساب شما هک شود یا دسترسی به حسابتان را از دست بدهید، تقریبا همه‌چیز را از دست خواهید داد. در بسیاری از مواقع، راهی برای بازیابی دارایی‌ها و اطلاعات شما وجود ندارد؛ پس بهتر است، امنیت را جدی بگیرید. یک رمز عبور قدرتمند، استفاده کد شناسایی دو عاملی و تدابیر امنیتی دیگر، جزو موارد الزامی به حساب می‌آیند. برای حفاظت از کیف پولتان، بهتر است حتما رمز عبور آن را به صورت آفلاین یادداشت کنید و از آن فایل پشتیبانی (بک آپ) بگیرید. علاوه بر این‌ها، اگر صرافی شما راه‌های امنیتی به خصوصی دارد نیز، بهتر است آن‌ها را عملی کنید. اگر قصد دارید دارایی های رمزنگاری با ارزش بالا و برای مدت زمانی طولانی هولد کنید، توصیه می شود از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنید.
  • بازار رمز ارزها به شدت بی‌ثبات است اما تحلیل تکنیکال می‌تواند به شما کمک کند: در این بازار، ممکن است شما لحظه‌ای ثروت زیادی بدست بیاورید و لحظه‌ی دیگر آن را از دست بدهید. بنابراین سعی کنید سراغ معاملات کم ریسک بروید و حداقل تا حدودی تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) را بیاموزید. (به عنوان مثال یادگیری مفاهیم مقاومت، حمایت و خط روند می‌تواند به شما کمک زیادی بکند.) همچنین تمام سرمایه خود را وارد بازار نکنید. حتما پول‌های اضافه و دست نخورده‌ی خود را وارد کنید. این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر برترین رمز ارزهای بازار از نظر مارکت کپ (کوین‌هایی مانند اتریوم و بیت کوین) را برای ترید انتخاب کنید، احتمال یک شبه از دست دادن دارایی‌هایتان پایین است. رمز ارزهای دیگر ریسک بیشتری دارند؛ اما می‌توانند سودهای بیشتر در زمان‌های کمتری را نصیب شما بکنند. در کل، معمولا کوین‌هایی که مارکت کپ و حجم کمتری دارند، ریسک یا پاداش بیشتری دارند.
  • ترید کردن با مارجین برای تازه‌واردان به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود: افراد تازه‌کار بهتر است بیشتر سراغ کوین‌های بزرگ با نقدینگی بالا بروند و از ترید مارجین (Margin) دوری کنند. هیچ راه سریع‌تر از استفاده از اهرم (Leverage)، برای از دست دادن دارایی‌هایتان وجود ندارد. با این وجود، وقتی تریدرها به اندازه‌ی کافی وارد بازار رمز ارزها می‌شوند، به سرعت وسوسه به استفاده از اهرم می‌شوند.
تریدر ارز دیجیتال

آموزش گام به گام ورود به ارزهای دیجیتال برای تازه ‌واردان

برای شروع خرید و فروش ارزهای دیجیتال، راه‌های زیادی وجود دارد؛ اما ممکن است افراد با توجه به اهداف و نیازشان راه‌های متفاوتی را انتخاب کنند. در ادامه، ما متداول‌ترین روش ورود به ارزهای دیجیتال برای تازه واردان را مرحله به مرحله معرفی می‌کنیم:

  1. یک حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال بسازید: برای شروع به خرید و فروش در دنیای ارزهای دیجیتال، شما باید در یک صرافی ثبت نام کنید. محیط کاربری ساده، سرعت زیاد، امنیت بالا، نقدینگی زیاد و کارمزدهای پایین، از جمله ویژگی‌های مهمی است که باید هنگام انتخاب یک صرافی در نظر بگیرید. ساخت یک حساب کاربری در صرافی‌ها، بستگی به نوع صرافی دارد؛ اما به طور کلی معمولا اطلاعات شخصی و کلی شما مورد نیاز است.
  2. حساب کاربری خود را شارژ کنید: پس از باز کردن حساب کاربری، باید آن را شارژ کنید. بیشتر صرافی‌ها، امکان شارژ شدن به وسیله کارت یا حساب بانکی را دارند. اگر صرافی شما این قابلیت را نداشت، باید از یک پلتفرم دیگر رمز ارز بخرید و به کیف پولتان در صرافی بریزید. اگر از خدمات صرافی های ایرانی مانند صرافی پی 98 استفاده کنید، می توانید با استفاده از پرداخت های ریالی و کارت بانکی ایرانی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ریال نمایید. اما صرافی های خارجی از پرداخت با کارت های ایرانی پشتیبانی نمی کنند. در صورت تمایل به استفاده از صرافی های خارجی باید حساب خود را با متد های پرداخت بین المللی و یا سایر ارزهای دیجیتال مانند استیبل کوین ها (مثلا تتر) شارژ کنید.
  3. یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود بسازید: صرافی های ارزهای دیجیتال که امکان خرید و فروش رمز ارزها را برای کاربران فراهم می کنند معمولا یک کیف پول داخلی دارند که کاربران می توانند ارزهای خود را در آن نگهداری کنند. با این حال اگر تریدر نیستید و می خواهید ارزهای خود را هولد کنید توصیه می شود که یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری تهیه کنید و دارایی های خود را به آن منتقل کنید.
  4. یک رمز ارز برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید: بیشتر سرمایه گذاران فعال بازار، اکثر سرمایه خود را به ارزهای با مارکت کپ بالا مانند ارز دیجیتال بیت کوین و ارز دیجیتال اتریوم اختصاص می‌دهند. این رمز ارزها، بیشتر از بقیه قابل پیش‌بینی هستند. به طور کلی استفاده از تحلیل تکنیکال و اندیکاتورها بر روی این ارز ها نتیجه‌ی صحیح بیشتری دارد. با این حال توصیه می شود بخشی از سرمایه خود را به آلت کوین‌های دیگر اختصاص می‌دهند. هرچند آلت کوین‌ها ریسک بیشتری دارند؛ اما می‌توانند سود بیشتری نیز بدهند. بسیاری از آلت کوین‌ها بیش از ۱۰۰۰ درصد در طی چند ماه رشد داشته‌اند. این موضوع، باعث شده آلت کوین‌ها برای سرمایه‌گذاران ریسک پذیر جذاب به نظر برسد. یک ضرب المثل قدیمی می گوید که همه ی تخم مرغ های خود را درون یک سبد قرار ندهید. این در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال نیز صدق می کند. متنوع سازی سبد سرمایه گذاری می تواند فرصت های کسب سود بیشتری را برای شما فراهم کند و به همین ترتیب اگر دارایی برای شما ضرر به ارمغان آورد با دارایی های دیگر جبران می شود.
  5. یک استراتژی بریزید و از دوره های آموزشی استفاده کنید: اندیکاتورهای زیادی برای بررسی رمز ارزها وجود دارد و بیشتر تریدرها، چندین فاکتور را قبل از خرید یا فروش یک رمز ارز در نظر می‌گیرند. اگر در دنیای رمز ارزها تازه‌وارد هستید، شاید استفاده از یک دوره‌ی آموزشی برای شما مناسب باشد. با توجه به اینکه حوزه ارزهای دیجیتال در سال های اخیر بسیار محبوب شده است، سودجویان ممکن است با فروش دوره های آموزشی که هیچ محتوی ارزشمندی ندارد سعی در فریب تازه واردان بازار داشته باشند. بنابراین توصیه می شود از آموزش های رایگان یوتیوب و یا سایت های معتبر انگلیسی زبان استفاده کنید و اگر قصد خرید دوره آموزشی در زمینه ارزهای دیجیتال دارید از ارزشمند بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  6. رمز ارزهای خود را خارج از صرافی نگه دارید: اگر فعالانه و دائما در حال ترید هستید، می‌توانید دارایی‌های خود را در صرافی نگه دارید؛ اما اگر قصد خرید و نگه‌داری میان مدت تا بلند مدت رمز ارزها را دارید، بهتر است یک کیف پول رمز ارزی برای آن‌ها تهیه کنید. این کیف پول‌ها به دو صورت نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارند. هر دوی آن‌ها امنیت زیادی دارند؛ اما کیف پول‌های سخت افزاری بیشترین امنیت را دارند. این کیف پول‌ها به صورت فیزیکی هستند و دارایی‌ها شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. از این رو، قابلیت نفوذ به آن‌ها وجود ندارد.

با توجه به اینکه حجم بالای اطلاعات و آموزش های مرتبط با معاملات و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی های نوظهور ممکن است منجر به سردرگمی افراد تازه کار در این حوزه شود، “مدرسه ارز دیجیتال پی 98” اقدام به تولید محتوای آموزشی نوشتاری و تصویری در زمینه ارزهای دیجیتال، از مبتدی تا پیشرفته، نموده است، تا کاربران بتوانند به شکل ساختار یافته و با زبانی ساده با مفاهیم پایه و مهارت های مورد نیاز برای فعالیت در این بازار آشنا شوند.

سخن پایانی

ارز های دیجیتال هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارند، بنابراین برای ورود سریع به ارز دیجیتال و بازار آن خود را تحت فشار قرار ندهید.  در یک جمله صبور باشید ، ایمان داشته باشید و هوشمندانه سرمایه گذاری کنید. تحت تاثیر احساسات و توصیه های افراد در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های مختلف اقدام به خرید یک کوین یا توکن نکنید و در آخر به خاطر داشته باشید که این بازار پر ریسک و در عین حال پر سود است و دانش و اطلاعات تنها چیزی است که می تواند منجر به تصمیمات درست در آن شود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

2 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments