انتخاب بین آمریکا و کانادا

مقایسه تحصیل در آمریکا با کانادا : کدام کشور بهتر است؟

در میان انبوه کشورهایی که می توانند مقصد مناسبی برای مهاجرت باشند، آمریکا و کانادا همواره نقش متمایزی داشته اند. به علت بازه زمانی طولانی که انسان در کشور مقصد زندگی می کند، دانستن جزییات چگونگی زندگی، حائز اهمیت است. روش های مختلفی برای مهاجرت به کانادا یا آمریکا وجود دارد. از آن جایی که امروزه تعداد مهاجرانی که از طریق ویزای تحصیلی اقدام می کنند، رو به افزایش است، در این مقاله به دقت فاکتور های تاثیر گذار بر تحصیل در آمریکا و کانادا را نقد و بررسی می کنیم.

1- رتبه بندی دانشگاه ها

طبق یکی از رنکینگ های معتبر دنیا QS، گزارش شده است که از 100 دانشگاه برتر دنیا، 34 تای آنها در آمریکا هستند که این عدد برای کانادا 4 می باشد. به طور کلی تر از 1000 دانشگاه اول دنیا 139 تای آنها در آمریکا و 26 تای آنها در کانادا قرار دارند. اگر شما قصد تحصیل در دانشگاهی با رنکینگ بالا و قوی را دارید، مسلما آمریکا شانس بیشتری برای شما به همراه می آورد. همانطور که تعداد دانشگاه ها در آمریکا بیشتر از کانادا است. این اعداد به ما نشان می دهد که امکان گرفتن فاند در آمریکا بیشتر است. هرچند توصیه می شود مکاتبات خود را با اساتید در هر دو کشور همزمان با هم پیش ببرید.

2- شهریه دانشگاه ها

مسلما اگر قصد دارید با گرفتن بورسیه تحصیلی مهاجرت کنید، این گزینه چندان اهمیتی ندارد. چرا که با گرفتن فاند یا همان کمک هزینه تحصیلی، شما از پرداخت شهریه معاف می شوید. شهریه ی دانشگاه ها در ایالات متحده آمریکا برای مقطع تحصیلات تکمیلی و لیسانس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. میانگین شهریه برای دانشگاه های دولتی 25000 و دانشگاه های خصوصی 34000 دلار آمریکا است. دانشگاه های کانادا ارزان تر هستند. در کانادا دانشجویان دوره لیسانس به طور میانگین 20000 دلار کانادا پرداخت می کنند. شهریه دانشگاه برای تحصیلات تکمیلی حدودا 13000 دلار کاناداست. کاملا مشخص است با توجه به ارزش دلار آمریکا و کانادا و هزینه های بیان شده، تحصیل در آمریکا برای کسانی که با هزینه شخصی قصد مهاجرت دارند، گران تر است.

مقایسه کیفیت زندگی

3- هزینه های زندگی

آنچه ارقام و اعداد نشان می دهد، آمریکا کشوری به مراتب گران تر از کاناداست. اما واضح است که نمی توان برای تمامی شهرها نسخه یکسانی داشت! مسلما شهرهایی در کانادا از آمریکا گران تر هستند و یا بالعکس. به طور میانگین اجاره خانه در آمریکا 27 درصد و خرید های روزانه 9 درصد از کانادا بیشتر است. هرچند اقلامی وجود دارند که هزینه بیشتری برای آنها باید پرداخت شود. به عنوان مثال شیر، سیگار و آب جو در کانادا گران تر است. با این حال اگر منبع درآمدی در ایران برای خود داشته باشید، می توانید در طول دوره تحصیل در زمان نیاز این پول را از ایران به امریکا انتقال داده و از آن استفاده کنید. هرچند گفتن این نکته خالی از لطف نیست که در آمریکا بورسیه های تحصیلی مقطع دکترا، اغلب جامع تر بوده و هزینه های زندگی را پوشش می دهد. شما می توانید با مقایسه هزینه زندگی کانادا و ایران، انتخاب دقیق تری داشته باشید.

4- اقامت بعد از تحصیل

اقامت بعد از تحصیل و قانون های مربوط به آن، یکی از مهم ترین نکاتی است که دانشجویان به آن توجه می کنند. ابتدا به بررسی شرایط کار و اقامت تحصیل در آمریکا می پردازیم: در این کشور بعد از تحصیل به شما یک سال اجازه ی کار می دهند. هرچند مشخصا این دوره به (OPT (optional practical training شناخته می شود و با ویزای کار متفاوت است. در این دوره شما می توانید کار پیدا کنید و اگر رشته دانشگاهی شما جزو رشته های علوم پایه، مهندسی و ریاضی باشد، تا دو سال می توانید این دوره را تمدید کنید. یعنی در مجموع می توانید 3 سال از OPT استفاده کنید. در این مدت شما باید شرکتی را پیدا کنید که اسپانسر شما برای ویزای کار باشد، یعنی این شرکت بیان کند که به شما به عنوان نیروی کار نیازمند است. از این طریق می توانید ویزای کار دریافت کنید.

در کانادا شرایط اندکی فرق می کند: در این کشور اگر شما دو سال یا بیشتر تحصیل کرده باشید به شما اجازه کار یا work permit به مدت سه سال را می دهند. هیچ محدودیتی در خصوص نوع کار وجود ندارد به جز بعضی از کارهای دولتی که شما بایستی شهروند آن کشور باشید. در آخر دوره تحصیل یا در مدت کار، می توانید برای اقامت دائم اقدام کنید. استان به استان شرایط اقامت گرفتن و روش های مربوط به آن متفاوت است اما به طور کلی روند اقامت دائم گرفتن در کانادا اندکی سریع تر است.

5- انجام کار پس از تحصیل

ابتدا به بررسی نرخ بیکاری در این دو کشور می پردازیم. آمار بیان شده در این قسمت مربوط به ماه May سال 2018 است. نرخ بیکاری در کانادا 5.8 و برای آمریکا 3.8 است. شرایط کار پیدا کردن برای مقطع کارشناسی ارشد در کانادا به مراتب راحت تر است. به این معنا که فارغ التحصیلان دکتری در کانادا به اصطلاح over qualification هستند یعنی برای بعضی شغل ها مدرکشان بیشتر از نیاز است. از این رو شرکت ها ترجیح می دهند از نیروی کارشناسی ارشد استفاده کنند. هرچند برای کسانی که دارای مدرک دکتری هستند بازهم شغل های مربوطه وجود دارد. با توجه به بحث اسپانسر برای ویزای کار در آمریکا مدرک دکتری موقعیت بهتری محسوب می شود. به طور کلی نرخ بیکاری در هر دو کشور نسبت به بسیاری از کشور ها، خیلی پایین است.

امنیت در آمریکا

6- امنیت در آمریکا و کانادا

امنیت در کشور مقصد یکی از مسائل بسیار مهم مخصوصا برای خانم ها محسوب می شود. نرخ قتل در کانادا 2 تا از 100 هزار تا و در آمریکا 5 تا از 100 هزار تا می باشد. همچنین نرخ تجاوز در کانادا 1.7 از 100 هزار و در آمریکا 27 از 100 هزار است. هرچند این آمار اندکی وحشت بر انگیز است اما در واقع نباید به این آمار اکتفا کرد. تجربیات حاصل از این است که بیشتر جرم و جنایت در محله های به خصوصی اتفاق می افتد. که اگر شما از این محله ها دوری کنید، می توانید زندگی بسیار امنی داشته باشید. در نتیجه صرفا به خاطر این ارقام مقصد خود را تغییر ندهید.

7- ویزای همراه

برای بسیاری از دانشجویان، به همراه بردن همسر مساله چالش برانگیزی به حساب می آید. در آمریکا به راحتی به همسرافرادی که مشغول به تحصیل در آمریکا هستند، ویزای همراه تعلق می گیرد. این ویزا همزمان با ویزای دانشجو صادر می شود اما به این نوع ویزا اجازه کار یا تحصیل داده نمی شود. مگر اینکه پس از ورود به آمریکا، با پیدا کردن شرکتی جهت اسپانسر، ویزای همراه خود را به ویزای کار تغییر دهند که البته اندکی سخت به نظر می رسد. بهترین راه گرفتن ویزای تحصیل است.

در کانادا شرایط اندکی بهتر است. لازم نیست شما برای همسرتان ویزای همراه بگیرید. توصیه می شود برای همسر خود ویزای کار یا همان work permit بگیرید. هیچ شرایط خاصی از جمله آزمون زبان، رزومه بالا و … لازم نیست و صرف اینکه ایشان همسر شما هستند کفایت می کند.

8- هزینه ویزا

برای کانادا 235 دلار کانادا و هزینه یک سفر برای انگشت نگاری و … و برای آمریکا 360 دلار آمریکا و اینکه شما باید کشوری را برای مصاحبه انتخاب کنید. لذا علاوه بر انگشت نگاری و … باید خودتان را برای مصاحبه آماده کنید.

9- ویزا پدر و مادر

کانادا به راحتی با دعوت نامه دانشجو به پدر و مادر ویزا می دهد اما متاسفانه آمریکا در حال حاضر به پدر و مادر افرادی که مشغول به تحصیل در آمریکا هستند، ویزا نمی دهد.

10- برخورد مردم با مهاجران

اخلاق و برخورد مردم آمریکا در قسمت های مختلف متفاوت است. مردم در جنوب شرق آمریکا، مذهبی تر، تحصیلات کمتر، محافظه کار تر و البته در ذهن خودشان اندکی نژاد پرست هستند. بیشتر به کشاورزی علاقه دارند . مهمان نواز و خونگرم هستند. مردم در شمال شرقی آمریکا تحصیل کرده تر، دموکرات تر، پیشرفته تر و البته سردتر هستند.

اخلاق مردم کانادا بیشتر مانند شمال شرقی آمریکا است با این تفاوت که کانادایی ها نژاد پرستی کمتری دارند و بسیار مهاجر پذیر هستند.

مقایسه آمریکا و کانادا

گفتن این نکته ضروری است که ملاک انتخاب یک کشور در ابتدای روند مهاجرت نبایستی درگیر اخلاقیات مردم آن کشور باشد. توصیه می شود در ابتدا با بسیاری از دانشگاه های آمریکا و کانادا مکاتبه کنید. و به دنبال پیشنهاد های بهتر باشید. در مرحله آخر از بین پیشنهاد های بهتر، حال می توانید به اخلاقیات مردم توجه کنید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments