ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در کشورهای مختلف جهان

بررسی وضعیت ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در کشورهای مختلف جهان

در فرآیند تولید ارز دیجیتال بانک مرکزی یک ارز رمزپایه توسط قانون گذار فدرال و اساساً تحت قوانین آن به رسمیت شناخته شده و از سوی بانک مرکزی در قالب محبوب ترین و غیرمتمرکز ترین پلتفرم مالی صادر می گردد. امروزه مفهوم Central Bank Digital Currency یا ارز دیجیتال بانک مرکزی مورد توجه بسیاری از دولت ها در سراسر جهان قرار گرفته است. بعضی از آنها این ایده را در پیش گرفته اند، برخی تحقیقات خود را ادامه می دهند و این در حالیست که سایر کشورها – مانند آلمان – این ایده را به طور کامل رد کرده اند. در این مطلب لیستی از این کشورها همراه با استدلال های آنها در رابطه با CBDC بیان شده است.


کشورهای موافق ارز دیجیتال بانک مرکزی


کشورهای موافق ارز دیجیتال ملی

سنگال

سنگال یکی از اولین تولید کنندگان ارز دیجیتال بانک مرکزی است که در ماه دسامبر سال 2016 میلادی ارز رمزپایه eCFA مبتنی بر بلاک چین را ارائه نمود. به دنبال مفهوم CBDC ها، ارز رمزپایه eCFA به طور کامل وابسته به سیستم مالی بانک مرکزی است و تنها می تواند توسط یک موسسه مالی مجاز صادر شود، هرچند که بصورت جداگانه نیز توسعه یافته است.

eCFA حاصل همکاری بین بانک محلی (Banque Régionale de Marchés (BRM و کمپانی eCurrency Mint Limited مستقر در ایرلند میباشد. بنابراین، eCFA طراحی شده است تا در کنار پول کاغذی به عنوان یک دارایی قانونی توزیع شود. BRM و eCurrency Mint در یک بیانیه مشترک اظهار داشتند:

eCFA یک ابزار دیجیتالی با امنیت بالا است که می تواند در تمام گوشی های هوشمند و کیف پول های الکترونیکی نگهداری شود. eCFA میتواند قابلیت نقد شوندگی جهانی، قابلیت همکاری و قابلیت شفافیت سازی را برای کل اکوسیستم دیجیتال در اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (WAEMU) فراهم نماید.

در حقیقت اگر کارآمد بودن ارز دیجیتال eCFA اثبات شود، ممکن است به ارز رایج سایر کشورهای عضو WAEMU از جمله ساحل عاج، بورکینافاسو، بنین، توگو، مالزی، نیجر و گینه بیسائو تبدیل شود.

تونس

در سال 2015، تونس اولین کشور جهان بود که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی مبتنی بر بلاک چین با عنوان eDinar (که با عناوین Digicash و BitDinar نیز شناخته می شود) عرضه نمود. eDinar توسط Monetas، یک شرکت نرم افزاری مستقر در سوئیس که مدیر عامل آن در رسوایی اخیر Tezos دخیل بود، و با همکاری دولت تونس توسعه یافته است. همانند پول نقد، توزیع و صدور مجوز eDinar توسط یک سازمان دولتی با عنوان (La Poste Tunisian (LPT صورت می گیرد. Johann Gevers، مدیر عامل Monetas، در رابطه با راه اندازی اولیه این ارز رمزپایه بیان نمود:

توسعه Monetas در تونس، اولین برنامه این شرکت برای ایجاد اکوسیستم کامل پرداخت های دیجیتال است. با استفاده از نرم افزار Android La Poste Tunisian که توسط Monetas طراحی شده است، تونسی ها می توانند از تلفن های هوشمند خود برای انتقال آنی پول، پرداخت آنلاین، خرید کالا و خدمات، پرداخت حقوق و صورتحساب ها و مدیریت مدارک شناسایی رسمی دولتی استفاده نمایند.

همانند سایر ارزهای رمزپایه، کارمزد معاملات در سیستم eDinar تعریف شده است که حداکثر مقدار آن یک دینار تونس میباشد.

جزایر مارشال

جزایر مارشال با جمعیت حدوداً 53,000 نفر به صورت آزاد با ایالات متحده رابطه تجاری دارد و از دلار آمریکا به عنوان ارز رایج کشور خود استفاده میکند. با این حال از مارس 2018، دولت این کشور پیشنهاد ایجاد یک ارز دیجیتال بانک مرکزی با عنوان “Sovereign” را ارائه نموده است. این ارز رمزپایه با نماد اختصاری SOV در اواخر فوریه معرفی شد و دولت قوانین مرتبط با آن را بلافاصله تصویب نمود. دیوید پاول، وزیر ریاست جمهوری جزایر مارشال، در آن زمان به رویترز گفت:

به عنوان یک کشور، ما حق صدور هرگونه ارز شامل دیجیتال و فیات را خواهیم داشت.

گزارش شده است که دولت جزایر مارشال به منظور جلوگیری از تورم، میزان کل عرضه SOV را تا 24 میلیون توکن کاهش خواهد داد.

ونزوئلا

در فوریه سال 2018 میلادی، دولت ونزوئلا یک ارز دیجیتال بانک مرکزی با عنوان “پترو” یا “پتروموندا” راه اندازی نمود. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، نخستین بار در ماه دسامبر 2017 اعلام کرد که دولت وی قصد دارد ارز رمزپایه ای با پشتیبانی ذخایر نفت، طلا و مواد معدنی این کشور منتشر کند. در ژانویه سال جاری مادورو توضیح داد که 100 میلیون پترو با پشتیبانی تعداد معادل بشکه نفت بزودی صادر می شود.

به گفته مادورو تعدادی از ارزهای فیات از جمله روبل روسیه، یوان چین، لیره ترکیه و یورو آزادانه با پترو قابل مبادله هستند. ارز دیجیتال پترو به منظور اجتناب از تحریم های ایالات متحده طراحی شده است و میتواند منافع اقتصاد محلی را تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس اظهارات مادورو، این ارز رمزپایه برای مبارزه با “انسداد مالی” ایجاد شده توسط دولت دونالد ترامپ طراحی شده است.


کشورهای مخالف ارز دیجیتال بانک مرکزی


کشورهای مخالف ارز دیجیتال ملی

اکوادور

اکوادور یکی از کشورهای پیشگام در زمینه پذیرش CBDC است. این کشور پول الکترونیکی خود را با عنوان “dinero electrónico” یا DE در سال 2014 معرفی نمود. تا فوریه 2015، ارز رمزپایه DE به عنوان یک ابزار کاربردی پرداخت محسوب میشد که به کاربران امکان انتقال پول از طریق یک برنامه تلفن همراه را میداد.

دولت اکوادور تأکید کرد که CBDC مورد بحث برای حمایت از سیستم پولی این کشور (مبتنی بر دلار آمریکا) صادر شده است. دیگو مارتینز، اقتصاددان و نماینده رئیس جمهور در هیأت نظارت و سیاست های پولی و مالی، به خبرگزاری CNBC گفت که dinero electrónico می تواند به کاهش سطح فقر و هزینه های گوناگون دولت کمک نماید.

با این وجود، پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی اکوادور در نهایت با شکست مواجه شد. در 26 مارس سال جاری، روزنامه محلی El Universo گزارش داد که این سیستم مالی در 31 مارس به کلی غیرفعال خواهد شد و تمام حسابها به طور کامل بسته می شوند.

استونی

کشور استونی ابتدا در نظر داشت اقدام به راه اندازی ارز رمزپایه ملی خود با عنوان “Estcoin” نماید. با این وجود پس از مواجه شدن با قوانین اتحادیه اروپا، این پروژه را به کلی کنار گذاشت. این ایده اولین بار توسط Kaspar Korjus، رئیس برنامه شهروند الکترونیک استونی، مطرح شد. Estcoin قرار بود به شهروندان استونی کمک کند تا به اسناد رسمی خود از هر جای دنیا دسترسی داشته باشند. با این حال هنگامی که این خبر به Mario Draghi (رییس بانک مرکزی یورو) اعلام شد، وی فوراً اشاره کرد که انتشار چنین ارزهایی در قانون منطقه یورو مجاز نخواهد بود. وی اعلام کرد:

هیچ کشور عضو نمی تواند ارز خود را معرفی کند؛ واحد پول این منطقه یورو است.

سوییس

اگرچه سوئیس به عنوان فعال ترین کشور اروپا در حوزه بلاک چین و ارزهای رمزپایه محسوب می شود، اما اخیراً تحقیقاتی در رابطه با سودمند بودن CBDC ها به اشتراک گذاشته است. در 21 ژوئن، رئیس هیئت مدیره بانک ملی سوئیس (SNB) اعلام کرد که ارزهای رمزپایه و تکنولوژی بلاک چین به اندازه کافی نوآورانه نیستند تا بتوانند از حمایت دولتی برخوردار شوند.

پیش از این در ماه مه، شورای فدرال دولت سوئیس گزارش مزایا و معایب معرفی یک ارز دیجیتال با حمایت دولتی را درخواست کرد. ایده توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی در ماه فوریه توسط رومئو لاچر، رئیس بورس اوراق بهادار سوئیس، مطرح شد. وی اظهار داشت:

فرانک الکترونیک (e-franc) تحت کنترل بانک مرکزی سوئیس می تواند باعث ایجاد همکاری های بین المللی در سراسر جهان شود؛ بنابراین برای اقتصاد مفید خواهد بود.

هنگ کنگ

کشور هنگ کنگ موضع شفاف تری نسبت به CBDC ها در مقایسه با کشور چین اتخاذ نموده است. دولت هنگ کنگ در 30 ماه مه سال جاری قوانین خود را منتشر نمود و اعلام کرد که در آینده نزدیک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را منتشر نخواهد کرد؛ زیرا آنها برای زیرساخت پرداخت به میزان کافی کارآمد نیستند. این بیانیه توسط جوزف چان، رئیس بخش خدمات مالی و خزانه داری در شورای قانونگذاری کشور، بیان شده است.

ژاپن

در ماه آوریل بانک مرکزی ژاپن، کشوری که بیت کوین در آن به عنوان ابزار پرداخت رسمی شناخته می شود، ایده ایجاد یک CBDC را رد کرد. Masayoshi Amamiya، مدیر اجرایی بانک مرکزی ژاپن، اعلام کرد که صدور چنین ارزهایی می تواند تاثیر منفی بر سیستم مالی موجود داشته باشد.

Masayoshi Amamiya در صحبت های خود خاطر نشان کرد:

صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی جهت استفاده عمومی می تواند به افراد و شرکت ها اجازه دهد تا به طور مستقیم در بانک مرکزی حساب داشته باشند. این ممکن است تأثیر زیادی بر سیستم ارزی موجود و مداخله اقتصادی بانک های خصوصی در کشور داشته باشد.

آلمان

در تاریخ 5 جولای 2018 دولت آلمان ایده صدور ارز دیجیتال ملی توسط بانک مرکزی این کشور را رد کرد؛ زیرا وزارت اقتصاد بر این باور است که اجرای آن “بیش از حد خطرناک” خواهد بود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments