کوچ سرفینگ (Couchsurfing) چیست

همه چیز در رابطه با کوچ سرفینگ : اقامت ارزان در سفرهای خارجی!

یکی از جاذبه های گردشگری، ارتباط مستقیم با مردم بومی همان منطقه ای است که به آن سفر می کنیم. پروژه های بسیاری در سراسر جهان برای ایجاد ارتباط میان مسافران و جامعه بومی مقصد ایجاد شده که استفاده از برخی از آنها رایگان بوده و برخی دیگر شامل هزینه هایی می شوند. کوچ سرفینگ (Couchsurfing) یک شبکه اجتماعی مهمان نوازی رایگان است که می توانید در آن پروفایل شخصی ایجاد نموده، به دوستانتان در رابطه با علاقه مندی های خود بگویید و در موارد زیر از آن استفاده نمایید:

  • دسترسی به محل اقامت رایگان در سفر خارجی (به عنوان مسافر)
  • میزبان یک مسافر در خانه خود باشید (به عنوان میزبان)
  • ملاقات با مردم از سراسر جهان (به عنوان عضو جامعه کوچ سرفینگ)

کوچ سرفینگ به مرور توسعه یافت و راه ارزان و هیجان انگیزی برای اقامت گردشگران فراهم نمود. به عنوان یک مسافر شما می توانید مردم محلی را ملاقات نموده و بیشتر با جاذبه های توریستی و فرهنگ مردم کشور مقصد آشنا شوید. به عنوان یک میزبان می توانید با بدست آوردن دوستان جدید، با فرهنگ های مختلف بیشتر آشنا شوید. به عنوان عضوی از جامعه کوچ سرفینگ نیز می توانید با افراد دیگر در ملاقات ها و رویدادها شرکت کنید. همچنین گروه هایی با قابلیت چت کردن در کوچ سرفینگ وجود دارد که می توانید در رابطه با رویدادهای محلی در آنها گفت و گو کنید.

کوچ سرفینگ چگونه کار می کند؟

سیستم اصلی این شبکه بر مبنای “Hosting” و ” Surfing” عمل می کند. Surfing به معنای اقامت مسافر در منزل یک شخص بومی به عنوان مهمان و بصورت رایگان است. Hosting نیز به معنای میزبانی و مربوط به افراد بومی است که محلی برای اقامت در اختیار گردشگران قرار می دهند. رایگان بودن این سیستم به این معنا نیست که میزبان باید برای مهمان خود پول خرج نموده یا از وی پولی برای اقامت چندروزه دریافت کند.

عضویت در کوچ سرفینگ

اولین گام جهت تعامل با جامعه Couchsurfing ایجاد یک پروفایل شخصی است. شما می توانید با استفاده از حساب کاربری فیس بوک خود وارد وب سایت کوچ سرفینگ شوید. مشخصات مربوط به خودتان را وارد نمایید به ویژه علاقه مندی ها، محل زندگی و دلیل اینکه چرا در کوچ سرفینگ عضو هستید. اگر علاقه مند به میزبانی هستید، یک صفحه جداگانه وجود دارد که در آن می توانید جزئیات بیشتری در مورد محل اقامت مهمانان، مانند اتاق مهمان یا حتی یک کاناپه، ارائه کنید. جهت کسب بهترین نتایج، به توضیحات خود عکس نیز اضافه کنید.

ابتدا برای ایجاد پروفایل شخصی خود بر روی گزینه “Join” در بالای صفحه اصلی وب سایت کلیک کنید. می توانید از نشانی ایمیل یا حساب کاربری فیسبوک برای عضویت در کوچ سرفینگ استفاده کنید.

ثبت نام در کوچ سرفینگ

در فرم ثبت نام اطلاعات مورد نیاز شامل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و کلمه عبور خود را به دقت وارد نمایید. سپس با انتخاب گزینه “Join with Email” ایجاد پروفایل شخصی شما در کوچ سرفینگ با موفقیت به پایان خواهد رسید.

راهنمای فرم ثبت نام در کوچ سرفینگ

در مراحل بعدی باید مشخص کنید که در حال حاضر می توانید چه خدماتی را به دیگر افراد ارائه دهید. این خدمات عبارتند از:

  • خدمات کامل (گزینه Yes یا Definitely) – شامل فراهم نمودن مکانی برای خواب و راهنمای گردشگری در شهر است.
  • خدمات گردشگری (گزینه Coffee or Drink) – فقط شامل راهنمای گردشگری در شهر می‌شود.
  • سفر رفتن در حال حاضر (گزینه Traveling at the moment) – هیچ الزامی را برای میزبان درنظر نمی گیرد.

شما می توانید دوستان خود را از طریق جستجو یا اکانت فیس بوک به Couchsurfing اضافه کنید. از آنها بخواهید که به پروفایل شما ارجاع (reference) دهند؛ زیرا این امر سبب می شود تا میزبان های بیشتری درخواست شما را تأیید نمایند. همچنین می توانید از افرادی که میزبان شما هستند امتیاز دریافت کنید. جهت برقراری ارتباط در شرایط خاص، شماره تماس اضطراری خود را در پروفایل وارد نمایید.

وب سایت ممکن است یک پیامک یا کارت پستال جهت تأیید شماره تلفن و آدرس شما برایتان ارسال کند. اطمینان حاصل کنید که در یک مکان ثابت سکونت دارید، زیرا دسترسی به تأییدیه در هنگام جابجایی دشوار است. در حالی که تأیید پروفایل شخصی ضروری نیست، ممکن است بتوانید با استفاده از آن میزبان ها یا مسافران بیشتری را جذب کنید.

آشنایی با نرم افزار موبایل کوچ سرفینگ

با استفاده از برنامه Couchsurfing می توانید میزبان های موردنظر خود را به راحتی پیدا کنید. این اپلیکیشن برای گوشی های آیفون و اندروید در دسترس است. از طریق این نرم افزار موبایل شما می توانید به تمام امکانات وب سایت کوچ سرفینگ، به ویژه قابلیت جستجو، دسترسی داشته باشید. همچنین دارای یک پیام رسان داخلی است که با استفاده از آن می توانید هماهنگی های لازم با میزبان یا مسافر خود را انجام دهید.

جهت دانلود اپلیکیشن کوچ سرفینگ می توانید متناسب با سیستم عامل گوشی خود از لینک های زیر استفاده نمایید:

دانلود نرم افزار Couchsurfing (نسخه iOS)                                      دانلود نرم افزار Couchsurfing (نسخه اندروید)

نکاتی در رابطه با استفاده ایمن از کوچ سرفینگ

1. بررسی پروفایل

مهم است که مهمان و میزبان هر دو به لحاظ اعتماد متقابل تأیید شوند. تا جایی که امکان دارد اطلاعات بیشتری راجع به خودتان در پروفایل قرار دهید. هنگام جستجو برای یک میزبان، مطمئن شوید که در گذشته به خوبی عمل نموده اند. به عکس های آپلود شده با دقت نگاه کنید و ببینید که آیا اخیراً وارد سیستم شده اند یا خیر.

2. بازخوانی جزئیات

همانطور که قبلا ذکر شد، اطلاعات مربوط به محل اقامت خود را مرور کنید. می توانید از میزبان بخواهید تا عکس های بیشتری از مکان اقامت شما در اختیارتان قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که یک محل خواب برای خود دارید و با میزبان در یک اتاق نخواهید بود.

3. ملاقات با میزبان قبل از اقامت

اگر در انتخاب میزبان مضطرب هستید، ابتدا در جای دیگری مثلاً برای صرف یک قهوه با او قرار بگذرید. یا می توانید یک تماس اسکایپ داشته باشید تا جزئیات را مرور کرده و تأیید کنید که شخص ذکر شده در پروفایل واقعاً همان کسی است که شما با آن روبرو هستید.

4. یک برنامه جایگزین داشته باشید

اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ داد و شما احساس ناراحتی کردید، شماره تلفن یک شرکت تاکسیرانی و یک خوابگاه یا هتل را به همراه داشته باشید تا بتوانید در موارد اضطراری مکان اقامت جدیدی رزرو کنید. از Couchsurfing به عنوان راهی برای اقامت رایگان استفاده نکنید؛ زیرا پول کافی نخواهید داشت تا در جای دیگری بمانید. برای این نوع وضعیت همواره پول نقد کافی ذخیره کنید. اگر موارد دیگری اتفاق افتاد، بلافاصله با پلیس محلی و کوچ سرفینگ تماس بگیرید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments