آزمون GRE چیست

آزمون GRE چیست و هر آنچه پیش از شرکت در آن باید بدانید!

GRE مخفف عبارت “Graduate Record Examination” بوده و گام مهمی در روند پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار محسوب می شود. آزمون GRE یک امتحان استاندارد شده مبتنی بر کامپیوتر است که اغلب برای پذیرش در مقاطع تحصیلی بالاتر از لیسانس مورد نیاز است. دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی معمولاً کسب نمرهٔ بالا در این آزمون را یکی از شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا درنظر می گیرند. در این مطلب به معرفی آزمون GRE و بررسی هزینه ها، منابع و معرفی مراکز برگزاری آن در ایران پرداخته ایم.

آزمون GRE توسط موسسه غیرانتفاعی ETS اداره و پشتیبانی می شود تا بتوان با استفاده از نمرات آن به مقایسه مدارک تحصیلی درخواست کنندگان برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر پرداخت و همچنین آمادگی لازم جهت شروع به کار دانشجویان فارغ التحصیل فراهم گردد. کمیته های پذیرش در دانشگاه ها و مدارس کسب و کار، نمرۀ آزمون GRE شما به همراه ریز نمرات تحصیلی و دیگر توانایی های فردی را به عنوان معیاری برای ارزیابی آمادگی شما جهت ادامه تحصیلات آکادمیک درنظر می گیرند. برخی از افراد تصور می کنند که آزمون GRE همانند آیلتس و تافل یک تست زبان ساده است؛ در حالی که این تصور غلط بوده و آزمون GRE در حقیقت یک تست منطق است که توانایی های تحلیلی شما را مورد ارزیابی قرار می دهد.

جهت آشنایی و آمادگی هر چه بیشتر برای شرکت در آزمون GRE، اپلیکیشن رسمی آنرا می توانید به قیمت 4.99 دلار از اپ استور خریداری و دانلود نمایید. The Official GRE Guide جزء بهترین منابع آزمون GRE برای شرکت کنندگان محسوب می شود. اگر موجودی حساب کاربری شما در فروشگاه اپل کافی نیست، می توانید با خرید گیفت کارت آیتونز آمریکا آنرا شارژ نمایید. این نرم افزار را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود نرم افزار The Official GRE Guide

انواع مختلف آزمون GRE

آزمون زبان انگلیسی GRE به دو نوع Subject و General تقسیم می‌شود:

  1. آزمون GRE Subject – این آزمون شامل دروس تخصصی رشته های خاص مانند زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روان شناسی بوده و به داوطلبان کمک می‌کند تا بیش از پیش خود را نسبت به دیگران متمایز کنند. اگر قصد ادامه تحصیل در یکی از این رشته ها را دارید، باید وب سایت دانشگاه موردنظر را بررسی کنید تا از لزوم شرکت در این آزمون با خبر شوید. در حال حاضر این آزمون تنها سه بار در سال توسط سازمان سنجش به صورت کاغذی (Paper-based) برگزار می شود و مدت زمان پاسخگویی به آن مجموعاً 170 دقیقه است.
  2. آزمون GRE General – همان آزمون اصلی که به عنوان GRE شناخته می شود. این آزمون هر هفته در مراکز و شهرهای مختلف ایران به صورت منظم و اینترنتی برگزار می شود. از این لحاظ شرکت کنندگان در انتخاب زمان و مکان مناسب صاحب اختیار بوده و فرصت آماده سازی خوبی قبل از برگزاری آزمون خواهند داشت.

بخش های مختلف آزمون GRE

آزمون جی آر ای معلومات شما در حوزه ریاضیات پایه، جبر، هندسه، تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین واژگان در سطح کالج را ارزیابی می کند. مهمتر از همه، هدف این آزمون اندازه گیری توانایی شما جهت تجزیه و تحلیل و ارزیابی مطالب نوشته شده، انتقاد کردن و حل مشکلات مطرح شده در آن است. آزمون GRE دارای سه قسمت میباشد که هر کدام به اختصار شرح داده شده است:

  • Verbal Reasoning (استدلال کلامی) – این بخش شامل سوالاتی در رابطه با لغات و درک مطلب است. در حقیقت بخش استدلال کلامی توانایی شما در زمینه تجزیه و تحلیل مطالب نوشتاری، نتیجه گیری از اطلاعات داده شده و همچنین درک روابط میان کلمات و جملات در یک متن تخصصی را ارزیابی می نماید. تعداد دو سری سوال 20 تایی در این بخش وجود دارد که مدت زمان پاسخگویی به آن 30 دقیقه می باشد. میزان نمره کسب شده در این بخش می تواند بین 130 تا 170 باشد.
  • Quantitative Reasoning (استدلال کمی) – این بخش شامل پرسش های ریاضی و مهارت های محاسباتی اولیه در سطح کالج (دوره دبیرستان) است. تعداد دو سری سوال 20 تایی در بخش استدلال کمی وجود دارد که مدت زمان پاسخگویی به آن 35 دقیقه می‌باشد. میزان نمره کسب شده در این بخش می تواند بین 130 تا 170 باشد.
  • Analytical Writing (نوشتار تحلیلی) – این بخش شامل دو زیرمجموعه با عناوین Issue Task (نوشتن یک انشاء درباره موضوعی خاص) و Argument Task (نوشتن یک تحلیل استنتاجی درباره موضوعی خاص) می باشد که مدت زمان پاسخگویی به هر کدام از آنها 30 دقیقه است. نمرات کسب شده در این بخش بین 0 تا 6 می‌باشد. توجه داشته باشید که در این بخش به محض اینکه یک Task به اتمام برسد، بخش دیگر آغاز می شود و فرصت اضافه ای برای نوشتن، ویرایش و جمع بندی وجود نداشته و سیستم به طور خودکار دسترسی شما را قطع خواهد کرد.

سیستم امتیازبندی آزمون GRE

GRE یک تست چند مرحله ای است؛ بدین معنا که امتیازات کسب شده در بخش اول استدلال کلامی و کمی، سطح دشواری بخش های بعدی را مشخص می کند. نمره خام هر بخش عبارتست از تعداد سوالاتی که به آنها پاسخ صحیح داده اید. نمره خام شما پس از طی یک فرآیند با عنوان “equating” به نمره مقیاس تبدیل می شود.

نمونه کارنامه آزمون GRE
نمونه کارنامه آزمون GRE که نشان می دهد داوطلب در هر ۳ بخش بصورت جداگانه چه نمره ای کسب کرده است

به عنوان مثال اگر شما در بخش اول کلامی بسیار خوب عمل کنید، بخش دوم آن دشوارتر خواهد بود اما همچنان به حداکثر نمره قابل کسب دسترسی خواهید داشت. در بخش نوشتار تحلیلی نیز هر مقاله نمره لازم را از حداقل یک خواننده انسانی با استفاده از مقیاس 6 نمره ای بدست می آورد.

درصد شرکت کنندگان نمره مقیاس بخش استدلال کلامی
10 درصد برتر شرکت کنندگان 162
25 درصد برتر شرکت کنندگان 157
50 درصد برتر شرکت کنندگان 151
زیر 50 درصد از کل شرکت کنندگان 150
درصد شرکت کنندگان نمره مقیاس بخش استدلال کمی
10 درصد برتر شرکت کنندگان 166
25 درصد برتر شرکت کنندگان 160
50 درصد برتر شرکت کنندگان 153
زیر 50 درصد از کل شرکت کنندگان 152

با توجه به اهداف خود از شرکت در آزمون GRE، در مورد الزامات یا حداقل نمرات لازم برای دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، تحقیق کنید. این به شما اجازه می دهد تا نمره پایه خود را بدانید. اگر بتوانید میانگین نمره GRE متقاضیان پذیرفته شده را پیدا کنید، می توانید تعیین کنید که کدام نمره GRE شما را به یک متقاضی رقابتی تبدیل خواهد کرد. نمرات بخش استدلال کمی و کلامی هر کدام از 130 تا 170 است. میانگین نمره برای استدلال کلامی 151 و برای استدلال کمی 153 است. نمره کسب شده در بخش نوشتار تحلیلی بین 0 تا 6 بوده که 0.5 امتیاز افزایش می یابد و میانگین نمره این بخش 4.0 است.

شرایط ثبت نام در آزمون GRE

هزینه آزمون GRE در مرحله ثبت نام 205 دلار است. هم اکنون آزمون GRE در ۹ مرکز شامل سازمان سنجش، دانشگاه صنعتی اصفهان، مؤسسه فرهنگی علامه سخن، مؤسسه آموزشی معرفت، مؤسسه آموزشی امیربهادر، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شمال در آمل، دانشگاه شیراز و مجتمع آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان برگزار می شود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments