هک صرافی FTX

از آغاز روند ورشکستگی صرافی FTX تا دخالت هکرها | ماجرا سرقت 600 میلیون دلاری 

تنش‌های اخیر بین دو صرافی FTX و بایننس که با فروش گسترده و سقوط ارزFTT همراه بود، منجر به فروپاشی تقریباً 130 شرکت مرتبط با FTX Group – از جمله FTX Trading، FTX US، West Realm Shires Services و Alameda Research شد. 

پس از استعفای سام بنکمن-فرید، مدیر عامل FTX و افشای تشکیل پرونده برای ورشکستگی فصل 11، داده های زنجیره ای حاکی از آغاز روند ورشکستگی بود زیرا کیف پول های متعدد FTX در حال انتقال وجوه به یک آدرس کیف پول مشترک اتریوم بودند.

آدرس کیف پول مورد بحث وجوهی را از کیف پول‌های مختلف بین‌المللی و مستقر در ایالات متحده دریافت کرد که به FTX مرتبط بودند، که تنها در دو ساعت در تاریخ 11 نوامبر، بیش از 83,878.63 ETH (به ارزش بیش از 105.3 میلیون دلار) جمع‌ آوری کرد و همچنان شاهد انتقال وجوه به این آدرس بود. 

با توجه به وضعیت صرافی FTX، نقل و انتقالات آخر جمعه شب سوالاتی را در مورد قصد شرکت ایجاد کرد. در حالی که برخی از محققان بلاک چین آن را آغاز فرآیند ورشکستگی صرافی FTX می‌دانستند، گمانه‌زنی‌ها در مورد سوء قصد یا هک خارجی در سراسر اکوسیستم رمزنگاری ظاهر شد.

توییت

صاحب کیف پول در حال مبادله 26 میلیون دلاری تتر (USDT) به DAI از طریق وان اینچ در حالی که USDP یک استیبل کوین صادر شده توسط Paxos را برای تجارت در پروتکل CoW تأیید می کرد، پیدا شد. با پیشروی اوضاع، کیف پول انتقال و فروش سایر ارزهای دیجیتال از جمله چین لینک،cUSDT و stETH را نیز تایید کرد.

همانطور که محقق بلاک چین PeckShield اشاره کرد، وجوهی که از کیف پول‌های FTX خارج میشد، بعداً به آدرس‌های جدیدی منتقل شد، که یکی از آنها در Etherscan به عنوان FTX برچسب‌گذاری شد. تحقیقات بعدی همچنین تأیید کرد که 8000 اتریوم از شبکه سولانا به یکی از آدرس‌های جدید در یک ساعت گذشته شده ارسال شده است.

توییت

🟠دخالت یک هکر در این زمان بعید به نظر می رسد زیرا آنها معمولاً وجوه را از کیف پول FTX به کیف پول خود منتقل می کردند. با این حال، بسیاری به احتمال دخالت یک خودی اشاره کردند.

تا زمان بهتر شدن وضعیت، جامعه به نظارت بر جابجایی وجوه ادامه می دهد. با این حال، به سرمایه‌ گذاران توصیه می‌شود تا زمانی که گزارش‌های تایید شده ارائه نشده‌اند، از گمانه‌ زنی اجتناب کنند.

گزارش تایید نشده همچنین نشان می دهد که SBF مخفیانه 10 میلیارد دلار از بودجه را به Alameda Research منتقل کرده است، در حالی که اشاره می کند که محل اختفای وجوه مفقود ناشناخته است.

تتر آدرس کیف پول مورد نظر را در لیست سیاه قرار داد

ادمین FTX تلگرام هک شدن را تایید کرد.

پس از ماجرا صرافی ftx و بایننس و سقوط ارز FTT، هک این پلتفرم در کانال تلگرامی آن توسط ادمین تایید شد و همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، تتر به طور فعال توکن های usdt به ارزش 31.4 میلیون دلار را که به تراکنش ها مرتبط بودند در لیست سیاه قرار داد. همانطور که توسط محقق بلاک چین ZachXBT اشاره شد، تتر های قرار گرفته در لیست سیاه از 3.9 میلیون دلار USDT در آوالانچ و 27.5 میلیون دلار USDT در سولانا تشکیل شده است.

ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر، که اخیراً توییتر را به امید بهره‌برداری کامل از پتانسیل این پلتفرم خریداری کرده است، از مشارکت توییتر در ردیابی تحولات FTX در زمان واقعی قدردانی کرد.

تتر با قرار دادن توکن دزدیده شده USDT در لیست سیاه، فعالیت هکرها را از انتقال دارایی ها به حساب دیگری یا مبادله آنها با سایر ارزهای دیجیتال محدود کرد. در بدبینانه ترین حالت تتر می تواند USDT موجود در لیست سیاه را بسوزاند و مقادیر مساوی از دارایی را برای مالک اصلی مجدداً ارسال کند.

با این حال، هکر دارایی‌های کریپتو متعدد دیگری از جمله اتریوم، چین لینک و USDP را نیز به سرقت برده است که هنوز شاهد مداخله اکوسیستم‌های مربوطه نیستیم.

طی چند روز گذشته، صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال، از جمله بایننس، OKX، کوکوین و Crypto.com متعهد شدند که برای بازیابی اعتماد سرمایه‌گذاران، ذخایر خود را به اشتراک بگذارند.

پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری Bitfinex که رهبری این کار را بر عهده گرفت، 135 آدرس کیف پول سرد و گرم را به اشتراک گذاشت که نشان‌دهنده ذخایر Bitfinex است.

توییت

در حالی که این حرکت مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت، تعداد کمی از اعضای جامعه به فقدان ارقام بدهی Bitfinex اشاره کردند که باعث می شود داده ها برای بررسی ناقص باشند.

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments