هوش مصنوعی و پیش بینی اینده ی ارز دیجیتال

آیا هوش مصنوعی می تواند قیمت ارزهای دیجیتال را پیش بینی کند؟

در این مقاله به بررسی اینکه، چطور هوش مصنوعی میتواند قیمت ارزها را پیش بینی کند و چه نرم افزارهای هوش مصنوعی میتوانند قیمت ارز دیجیتال را تا حد زیادی پیش بینی کنند می پردازیم.

در حالی که برنامه‌های رایانه‌ای که قیمت دارایی‌ها را پیش‌بینی می‌کنند ممکن است برای بسیاری از مردم ایده‌ای دور از ذهن به نظر برسد، استفاده از هوش مصنوعی در پیش‌بینی بازار مدتی است که موضوع مورد تحقیق بوده است. به عنوان مثال، مقاله ای در سال 2015 در مجله بین المللی کاربردهای کامپیوتری، سیستم “پیش بینی هوشمند بازار سهام” را مورد بحث قرار می دهد که از قابلیت های شبکه های عصبی و سیستم های تخصصی کامپیوتری برای آشکارسازی الگوها در سیستم های غیرخطی و آشفته استفاده می کند.

دانشمندان با استفاده از داده های قبلی سعی کردند به طور آزمایشی ارزش سهام ژانویه سال 2012 پیش بینی کنند. به گفته آنها، شبیه سازی میانگین خطای 1.84 درصد را نشان داد.

دانشمندان نتیجه گرفتند اگر یک شبکه ی اطلاعاتی قوی ایجادکنند و سیستم را با اطلاعات و ورودی های به دست امده اموزش دهند، احتمال خطا در پیش بینی قیمت تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند.

کدام هوش مصنوعی برای پیش بینی قیمت ارز مناسب است؟

دانشمندان معمولا از شبکه‌های عصبی مصنوعی (ANN) برای یافتن الگوهایی در مقادیر زیادی از داده‌ها استفاده می‌کنند که تفسیر آن توسط انسانها زمان‌بر است. سوال این است:

❓آیا هوش مصنوعی برای پیش بینی تحلیل و قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

بله،مقاله ای که در سال 2021 توسط یکی از شرکت های برتر حوزه ی هوش مصنوعی منتشر شد، چند مدل هوش مصنوعی برای پیش بینی قیمت کریپتو را توصیف می کند.

دانشمندان همچنین گفته اند:

مدل ها بسته به میانگین درصد مطلق خطا (MAPE) پیش بینی های عالی را نشان می دهند. با توجه به معیار اندازه گیری آماری (MAPE) دقت اندازه گیری یک ربات هوش مصنوعی نتایج به دست امده برای الگوریتم بیت کوین 0.2454%، اتریوم 0.8267% و لایت کوین 0.2116 % بوده است.

نمودار پیش بینی هوش مصنوعی

این بررسی ها نشان می دهد که 80 درصد از داده‌های (ژانویه 2018 – اکتبر 2020) برای آموزش و 20 درصد (اکتبر 2020 – ژوئن 2020) برای آزمایش استفاده شده است. با این حال، مشخص نیست که این هوش مصنوعی در بلندمدت چگونه با شرایط بازار در حال تغییر است.

در حالی که محققان سخت کار می کنند تا از قدرت هوش مصنوعی برای پیش بینی دقیق قیمت کریپتو استفاده کنند، کاربردهای عملی در حال حاضر بسیار محدود است. با این حال، برای کسانی که به دنبال ابزارهای هوش مصنوعی برای ترید در زمینه ارزهای دیجیتال هستند، در این مقاله درباره ربات های مناسب پیش بینی و تحلیل بر پایه ی هوش مصنوعی صحبت می کنیم.

بهترین هوش مصنوعی برای پیش بینی قیمت کریپتو کدام است؟

در این بخش چند ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی که میتوان از آنها برای پیش بینی روند ارزهای دیجیتال استفاده کرد را معرفی میکنیم.

سنتیمنت (Santiment)

پیش بینی قیمت با نرم افزار سنتیمنت

امکانات اختصاصی کریپتو در چت جی پی تی

 چت جی پی تی و پیش بینی ارز دیجیتال

کمپینگ ای آی(Kemping AI)

ربات دیگر  مناسب در حوزه ی پیش بینی بازارهای مالی که اخیرا ارائه شد Keeping Long Short TF Free است، این برنامه اطلاعات محدودی از مکانیسم های عملیاتی خود ارائه می دهد و تنها اطلاعی که در دست داریم استفاده از هوش مصنوعی در آن است، هیچ داده یا آزمایش و اطلاعاتی از این ربات به ثبت نرسیده و تا کنون منتشر نشده.

پیونیکس (Pionex GPT)

این ربات از هوش مصنوعی در معاملات ترید استفاده می کند. در واقع از طریق ترکیب شدن با ربات های پیانیکس که این ربات به سبک تریدر های سنتی پیش بینی های معاملاتی انجام می دهد.

پیونیکس و تحلیل قیمت ارزها

کریپتو هاپر(Crypto Hopper)

کریپتو هاپر و تحلیل قیمت ارزها

دقت ربات های هوش مصنوعی برای پیش بینی در بازار ارز دیجیتال چقدر است؟

دلایل متعددی برای اعتماد نکردن به ربات های هوش مصنوعی وجود دارد. مقدار کمیسیون های به دست آمده در پی استفاده از این ربات ها نشان داده است که، ربات‌های معاملاتی هوش مصنوعی معمولاً یک روش سرپوش برای کلاهبرداری هستند.

همچنین، نظر برخی از کارشناسان اینده هوش مصنوعی چندان خوش بینانه نیست. لارنس مورونی، بنیان گذار هوش مصنوعی گوگل، در مصاحبه ای در اکتبر 2023 به کریپتو نیوز گفت:

پتانسیل ربات های هوش مصنوعی همچنان محدود خواهد بود. مورونی همچنین اضافه کرد که اگر بسیاری از تریدر ها اقدام به استفاده ی همزمان از این مدل کنند، دقت این ربات پایین می آید و احتمال دارد جهت جریان بازار به کلی تغییر کند. او پیشنهاد کرد:

به جای جایگزینی و حذف مشاوران مالی، هوش مصنوعی بهتر است در کنار نیروی انسانی به تحلیل بپردازد. 

تاریخچه مدل های معاملاتی ربات های هوش مصنوعی

همانطور که مورونی اشاره کرد، هوش مصنوعی نمی تواند آینده را پیش بینی کند، تریدر های موفق فقط باید بیشتر از ضررشان پول دربیاورند. این کار با مدیریت ریسک ها، به حداقل رساندن ضرر در معاملات ناموفق و به حداکثر رساندن سود در معاملات موفق انجام می شود. برخی از سرمایه گذاران حتی اگر اکثر معاملات آنها موفقیت آمیز نباشد، با استراتژی سود مد نظر خود را به دست می آورند.

یکی از قابلیت های هوش مصنوعی این است که به فرد در حال استفاده از آن این امکان را میدهد که استراتژی به دست آمده را با شخص دیگری سهیم نشود و به تنهایی سودکند. با این حال اشکالاتی هم در تحلیل این سبک از هوش مصنوعی وجود دارد که برای یک ربات در حال به روز رسانی طبیعی است.

در سال 2019، صندوق‌های پوششی از هوش مصنوعی در عملیات خود استفاده می کردند. تعدادی از صندوق های تامینی از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل انبوه داده ها، پیش بینی جهت حرکت بازار هنگام برابر بودن میزان خرید و فروش یعنی در یک بازار رنج و بی روند استفاده می کنند.

همانطور که مورونی پیشنهاد کرد:

این ربات های هوش مصنوعی به جای اینکه جایگزین منابع انسانی شوند، برعکس، به انسان کمک می کنند. اما هوش مصنوعی همچنان جای کار دارد و دانشمندان در حال بررسی رویکرد های خلاقانه تر هستند.

در وب‌سایت Numerai، تابلوی اعلانی وجود دارد که عملکرد دانشمندان وعملکرد ربات های هوش مصنوعی آنها را نشان می‌دهد.

 میانگین بازدهی یک ساله 40.18 درصدی در آخرین به‌روزرسانی، هودینی، یک دانشمند پایگاه داده و بررسی رشد چشمگیر مدل هوش مصنوعی این دانشمند را نشان می دهد. که باعث شد یک سود 516.7 درصدی در کل تاریخ هوش مصنوعی اتفاق بیوفتد و جایگاه رتبه ی اول را به خود اختصاص دهد. 

ارزیابی مدل‌های هوش مصنوعی شامل دو معیار است: سهم مدل متا (MMC) و سهم مدل معیار (BMC) که تأثیر منحصر به فرد یک مدل پیش بینی را بر عملکرد کلی یک مدل ترکیبی اندازه گیری می کند.در حال حاضر رتبه اول میانگین یک ساله MMC Koerrie304 ، با رشد0.71 درصدی در 24 ساعت گذشته و رشد 4.8 درصدی نسبت به ماه گذشته است. همچنین مدل هایی مانند JOS_XB_SMART وجود دارد که سود قابل توجه 504.9٪ سالانه را به نمایش می گذارد.

منبع: کریپتونیوز

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
غزال
غزال
5 ماه قبل

مطمئن 100 درصد نیست ولی واقعا بعضا به دردبخوره