قانون جدید استخراج رمزارز در ایران

دولت به استخراج کنندگان ارز دیجیتال مجوز سالانه می دهد

وب سایت کوین دسک به اسنادی دست یافته که جزئیات پیش نویس یک طرح را در رابطه با قانون گذاری جدید استخراج رمزارز در ایران را توضیح می دهد؛ ظاهرا از سوی تهران گفته شده که بزودی قرار است این طرح رسما تایید شود.

طبق این طرح، استخراج کنندگان مجاز و ثبت شده ارز دیجیتال می بایست اطلاعاتی نظیر فعالیت های اقتصادی، ارزش پیش بینی شده سرمایه گذاری شان، وضعیت فعلی اشتغال، اجاره نامه فضای کار، ارزش تجهیزات ماینینگ و مدت برقراری پروژه استخراج ثبت کنند. مجوز می بایست هر سال تمدید شود.

در طی دو سال اخیر، صنعت استخراج رمزارز به لطف تعرفه پایین برق مصرفی، در ایران رشد بی سابقه ای داشته است. برای مثال یک گروه تلگرامی مه استخراج کنندگان محلی در آن فعالیت دارند، 3,424 نفر عضو دارد.

بر اساس نظرسنجی توسط Gate Trade از بیش از 1,600 ایرانی که با رمزارزها کار می کنند، 35 درصد از پاسخ دهندگان از طریق استخراج کسب درآمد کرده اند و 70 درصد هم مشتاق به یادگیری درباره کسب و کار استخراج بوده اند.

یک منبع ناشناس در تهران به کوین دسک گفته است که اکثر استخراج کنندگانی که او می شناسند “پنهانی کار می کنند” و تجهیزات مورد نیاز را از طریق بازار سیاه و بدون پرداخت مالیات وارد می کنند.

بنابراین، بانک مرکزی ایران در نهایت این طیف از جامعه ایران را به رسمیت شناخت و وعده فرآیند اخذ مجوزی قانونی را تا تیرماه 98 را داد. این طرح معلق توسط رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تایید شد.

این مجوز استخراج برای ایرانیان قرار است فقط برای استخراج کنندگانی در نظر گرفته شود که تجهیزاتشان 30 کیلووات نیاز دارد که احتمالا تجهیزات استخراج خانگی و عملیاتی که در مقیاس کوچک انجام می گیرد، در نظر گرفته نمی شود.

با این حال، یک علاقه مند به بیت کوین در تهران به کوین دسک گفته است که او از این حرکت حمایت می کند چرا که این کار باعث ایجاد بنیانی برای صنعت استخراج پایدار در کشور می شود.

بدیهی است که صنعت نیرو اینجا، در ایران کسب و کار خصوصی نیست و توسط دولت اداره می شود. آن ها نیاز دارند که بفهمند چگونه می شود [عملیات] استخراج را متعادل کرد، در این صورت به شبکه برق آسیبی وارد نمی کنند. اگر مصرف برق پیوسته و ثابت باشد، می توان نیروگاه های بیشتری ساخت یا یک نیروگاه را برای این کار در نظر گرفت.

یک منبع ناشناس

از سویی دیگر، او اعتقادی ندارد که این روند قانونی سازی باعث جلوگیری از سیل عظیمی از علاقه مندان به استخراج که به جامعه بیت کوین می پیوندند، شود.

استخراج های زیرزمینی به طور گسترده ادامه خواهد داشت. من پیش بینی می کنم افرادی که در خانه هایشان استخراج می کنند، شبکه برق را تحت فشار قرار خواهند داد.

منبع ناشناس

منبع ناشناس سومی در تهران به کوین دسک گفته است که انتظار دارد ایران طی چند سال آینده به یکی از بزرگترین بازیگران حوزه استخراج بیت کوین در جهان تبدیل شود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments