نوسان نرخ ارز

علت نوسان نرخ ارز چیست؟

پوند، دلار و به طور مشخص ریال ایران بالا و پایین دارند و نمی توان گفت که هیچ ارزی بدون نوسان نیست. اگر چه نوسان نرخ ارز ریال چند مدت گذشته بسیار زیاد بوده است اما همه ارز ها افزایش و کاهش می یابند. اما دلیل نوسان نرخ ارز چیست؟ چرا گاهی حتی به شکل چشم گیری نرخ یک ارز نوسان دارد؟ این سوالی است که در ادامه می خواهیم به آن پاسخ دهیم.

پاسخ کوتاه آن، عرضه و تقاضا است. اگر تقاضا برای یک ارز بالا برود، قیمت آن هم بالا می رود. اگر تقاضا کاهش یابد، قیمت هم کاهش می یابد.

اما چه چیز هایی میزان عرضه و تقاضا را مشخص می کنند؟

علت نوسان نرخ ارز چه چیز هایی است؟

نرخ تورم

تغییر در تورم بازار باعث نوسان نرخ تبدیل ارز می شود. کشوری با نرخ تورم پایین تر از دیگران، ارزش ارز خود را بیشتر می بیند. در چنین حالتی قیمت کالا ها و خدمات با نرخ کندی زیاد می شود و تورم کم است.

کشوری با نرخ تورم پایدار خواهد دید که ارزِش ارزَش بالا تر می رود و در حالی که کشوری با تورم بالا شاهد کاهش قدرت ارز خود خواهد بود و معمولا هم در این حالت نرخ بهره افزایش می یابد.

نرخ بهره

تغییر در نرخ بهره، باعث تغییر در ارزش ارز و نرخ تبدیل آن نسبت به دلار آمریکا می شود. نرخ بهره، نرخ تبدیل و تورم همگی با هم در ارتباط هستند. افزایش در نرخ بهره باعث افزایش محبوبیت ارز می شود چرا که نرخ بهره بیشتر، نرخ بیشتری به وام دهنده می دهد و بنابراین برای جذب سرمایه خارجی که باهث افزایش نرخ تبدیل می شود، خوب است.

حساب فعلی کشور / میزان پرداخت ها

حساب فعلی یک کشور بیانگر میزان معاملات و درآمد ها در زمینه سرمایه گذاری خارجی است. این میزان شامل تعداد تراکنش های صادرات، واردات، بدهی و… می شود.

کمبود در حساب فعلی به دلیل خرج بیشتر ارز یک کشور بر روی محصولات وارداتی که بیشتر از درآمد های حاصل از صادرات باشد، باعث کاهش ارزش می شود.

بدهی دولتی

بدهی دولتی، بدهی عمومی و ملی به حساب می آید که توسط دولت مرکزی به وجود آمده است. دولتی که بدهی دارد کمتر برای سرمایه گذاران خارجی جذاب است و باعث ایجاد تورم می شود.

اگر بازار بدهی یک کشور خاص را پیش بینی کند، سرمایه گذاران خارجی اوراق قرضه خود را در بازار های آزاد می فروشند.

در نتیجه کاهش این موضوع کاهش در نرخ ارز را به همراه خواهد داشت.

شرایط تجارت

در ارتباط با حساب فعلی و میزان پرداخت، شرایط تجارت نسبت بین قیمت صادرات به قیمت واردات است. شرایط تجارت یک کشور زمانی بهبود می یابد که قیمت صادرات با نرخ بیشتری نسبت به قیمت واردات افزایش یابد.

نتیجه درآمد بیشتر است که باعث افزایش تقاضا ارز آن کشور می شود و قیمت آن ارز هم به تبع همان پاسخ کوتاهی که در ابتدا گفتیم، افزایش می یابد.

عملکرد و ثبات سیاسی

وضعیت سیاسی و عملکرد اقتصادی یک کشور می تواند روی قدرت ارز تاثیر بگذارد. کشوری با ریسک ها و آشفتگی های سیاسی کمتر برای سرمایه گذاران خارجی جذاب تر است.

در این صورت سرمایه ها همیشه از کشور های خارجی به سوی کشوری با ثبات سیاسی سرازیر می شوند.

افزایش سرمایه گذاری خارجی باعث افزایش محبوبیت ارز کشور می شود.

رکود اقتصادی

هنگامی که یک کشور، رکود اقتصادی را تجربه می کند، نرخ بهره اش کاهش می یابد و شانسش هم برای جذب سرمایه خارجی کمتر می شود.

در نتیجه ارز چنین کشوری نسبت به دیگر ارز ها قدرت کمتر و نرخ تبدیل کمتری هم خواهد داشت.

حدس و گمان

اگر انتظار بر این باشد که ارزش ارز یک کشور قرار است افزایش یابد، تقاضای سرمایه گذاران برای آن ارز بیشتر می شود تا در آینده ای نزدیک بتوانند از آن سود ببرند.

در نتیجه افزایش تقاضا قیمت آن ارز هم افزایش می یابد.

نتیجه گیری

همه این علت های نوسان نرخ ارز که گفته شد تغییر در نرخ مبادله ارز مشخص می کنند. اگر به طور مداوم ارسال و دریافت پول انجام دهید، دانستن این علت ها می تواند بهترین زمان را برای پرداخت به صورت بین المللی تعیین کند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments