رزمایش قطع اینترنت

رزمایش قطع اینترنت در هفت بهمن و خبر شروع اینترنت ایرانی-اسلامی

خبر قطع اینترنت برای دو ساعت و انجام هر گونه تراکنش از طریق کارت در تاریخ هفت بهمن مطرح شده است. این خبر که اولین بار از سوی خبرگزاری “تسنیم” مطرح شد، با اعلام تکرار چنین اقدامی بیان گردید!

پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیر عامل کشور، به منظور رزمایش قطع اینترنت به اطلاع می رساند، تمام سرویس های مبتنی بر کارت در تاریخ 97/11/7 ازساعت 10 تا 12 به مدت دو ساعت قطع خواهد بود.

پرداخت الکترونیک سداد

هرچند پس از اتمام این رزمایش، تمامی پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور به روال عادی باز می گردند اما خبر تکرار این سبک رزمایش ها به طور متناوب، برای عده ای ابهاماتی را به همراه آورده است.

آنچه از سوی مسئولین بیان شده است، ملزم کردن پذیرندگان به انتقال سرور خود به داخل کشور است.

اما این تمام ماجرا نیست! سردار غلامرضا جلالی در نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون مجلس خبرگان رهبری زمزمه هایی از اینترنت ملی به زبان آورده بود. سردار غلامرضا جلالی که رئیس سازمان پدافند غیر عامل است، بیان کرد:

می توانیم اینترنت ایرانی-اسلامی داشته باشیم که با حفظ تمام ارزش های ملی و اسلامی، خدمات، فرصت ها و زیر ساخت های لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

اینترنت ایرانی-اسلامی یعنی چه؟

هرچند مشخص نیست دقیقا منظور چه بوده است اما به نظر می رسد شبکه ای مانند اینترانت مد نظر است.
اینترانت شبكه‌ اي رايانه‌ اي است كه از زبان مشترك ارتباطي شبكه جهاني اينترنت براي تبادل داده‌ها استفاده مي‌كند و تمام خدمات اينترنت، از جمله پست الكترونيكي، تار جهان‌گستر، انتقال فايل (FTP)، گروه‌هاي خبري و تله كنفرانس را در شبكه‌اي اختصاصي براي استفاده‌ كنندگان مشخص آن شبكه ارائه مي‌دهد و لزومآ به اينترنت متصل نيست. تفاوت اساسي ميان شبكه اينترانت و ساير شبكه‌ها در آن است كه اين شبكه بر اساس پروتكل‌هاي اينترنت نظير TCP/IP و HTTP شكل مي‌گيرد.

سردار جلالی با تکیه بر اینکه هر کشور بر اساس شرایط خود، می تواند زیر ساخت های متفاوتی را تعریف کند، وجود اینترنت داخلی را ضروری دانست.

حال سوال پیش می آید بسیاری از کسب و کار های اینترنتی که از سرور های خارجی استفاده می کنند، با این قطعی ها می توانند رضایت مشتریان خود را جلب کنند یا تسلیم می شوند و از سرور داخلی استفاده می کنند؟

رزمایش قطع اینترنت
رزمایش قطع سرورهای مقیم در خارج از ایران

این خبر جنجال بر انگیز سوژه بسیاری از مخاطبین نیز شده است. عده ای کندی سرعت و قطع و وصل شدن های پی در پی را نمونه ای از یک رزمایش هر روزه بر شمردند. عده ای وضعیت کشور را به کره شمالی تشبیه کرده اند. باید صبر کرد تا پس از این رزمایش، نتیجه ها مورد بررسی قرار گیرد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments