فن توکن یا توکن های هواداری چیست

فن توکن یا توکن های هواداری چیست؟ آشنایی با ویژگی ها و عملکرد توکن های طرفداری 

رمز ارزها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. شما احتمالاً همه چیز را در مورد بیت کوین می دانید، که هم به عنوان پرداخت و هم به عنوان یک ذخیره ارزش عمل می کند، و اتریوم، که می توانید از آن برای پرداخت برای کالاها استفاده کنید و همچنین پلتفرمی برای پروژه های دیگر است.
اما نوع دیگری از ارزهای دیجیتال بیشتر به عنوان یک سیستم پاداش عمل می کند. این رمز ارزها که به عنوان توکن‌های طرفداران ارزهای دیجیتال یا fan tokens شناخته می‌شوند، متفاوت از بیت‌کوین و اتریوم عمل می‌کنند، زیرا به دارندگان اجازه می‌دهند به امتیازات عضویت برای باشگاه‌های فوتبال، سازندگان محتوای YouTube، موسیقی‌دانان و غیره دسترسی داشته باشند.
فن توکن ها نوآوری هستند که طرفداران را بیش از همیشه به تیم های مورد علاقه خود نزدیک می کند. در فوتبال، چندین باشگاه بزرگ جهان از جمله بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچسترسیتی، پاری سن ژرمن، یوونتوس و غیره وجود دارند که فن توکن خود را از طریق Socios.com راه اندازی کرده اند. سویا و ریورپلاته از دیگر باشگاه هایی هستند که با استفاده از فن توکن به 60 تیم دیگر خواهند پیوست.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد فن توکن ها یا توکن های هواداری آشنا شویم و به ویژگی های آنها را با یکدیگر بررسی کنیم.

فن توکن (Fan Tokens) چیست

فن توکن (Fan Tokens) چیست؟

فن توکن ها ارزهای دیجیتالی هستند که به دارندگان آن‌ها اجازه می‌دهند به انواع امتیازات عضویت مرتبط با طرفداران مانند رأی‌گیری در مورد تصمیمات باشگاه، پاداش‌ها، طرح‌های کالا و تجربیات منحصربه‌ فرد دسترسی داشته باشند. آنها می توانند توسط باشگاه های ورزشی، باشگاه های طرفداران موسیقی و سایر سازمان ها برای دموکراتیزه کردن و سازماندهی تجربیات، ایجاد رهبری باشگاه و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

برخلاف NFT ها، توکن های فن کاملاً «تعویض پذیر» یا قابل تعویض هستند. این بدان معنی است که، درست مانند فیات یا پول نقد، توکن ها را می توان با کالاهای باشگاه ورزشی، تجربیات VIP و موارد دیگر مبادله کرد. علاوه بر این، آنها نقش مهمی در تقویت جامعه باشگاهی با یکی دیگر از طرفداران با نام تجاری تیم ایفا می کنند.

توکن‌های فن، ارزهای دیجیتالی هستند که لزوماً توسط اصول ارزشی اساسی بیت‌کوین یا اتریوم پشتیبانی نمی‌شوند. آنها ارزش خود را از میزان ارزش هواداران برای شرکت در باشگاه و کسب مزایای منحصر به فرد دریافت می کنند.

ارز دیجیتال چیلیز اولین و برجسته‌ترین توکن هوادار یا فن توکن است که باعث انفجار توکن‌های جدیدی مانند فن توکن منچستر سیتی، توکن هواداران میلان، توکن هواداری یوونتوس و بسیاری موارد دیگر شده است. این ارزها یک مورد استفاده کاملاً جدید برای رمزنگاری هستند زیرا نوآوری در فضای بلاک چین به اوج های جدیدی می رسد.

برای خرید ارز چیلیز (CHZ) و فروش آن با بهترین قیمت می توانید از طریق لینک مشخص شده در سایت پی 98 اقدام نمایید.

فن توکن ها چگونه کار می کنند

فن توکن ها چگونه کار می کنند؟

اصول اولیه توکن‌های فن مشابه دیگر ارزهای دیجیتال است – این توکن‌ها عمدتاً توکن‌های مبتنی بر BSC با عرضه محدود هستند و در صرافی های ارز دیجیتال خرید و فروش می شوند.

اما برای طرفداران سرسخت، بزرگترین مزایا غیر پولی است. بدین دلیل است که از توکن‌های طرفداران می‌توان برای خرید کلکسیون، کالا یا تعاملات انحصاری با ورزشکاران مانند جلسات ملاقات و امضا گرفتن، استفاده کرد. توکن ها همچنین به عنوان یک کلید عضویت عمل می کنند که به کاربران این امتیاز را می دهد تا در مسابقات انحصاری برای جوایز منحصر به فرد، شناخت باشگاه و موارد دیگر شرکت کنند.

📍ارز چیلیز و جام جهانی📍

قابل ذکر است، توکن‌های هوادار همچنین به دارندگان حق رای انحصاری در مورد تصمیمات باشگاه می‌دهند. از این نظر، توکن ها مشابه سهام یک شرکت هستند. مشابه اینکه چگونه توکن‌های حاکمیتی به دارندگان DAO اجازه می‌دهند در مورد پیشنهادهایی برای تغییر ویژگی‌های مرتبط با فناوری رای دهند، توکن‌های فن به دارندگان اجازه می‌دهند در مورد مسائل باشگاه رای دهند. هر چه یک کاربر توکن های بیشتری داشته باشد، تاثیر بیشتری بر روی چنین نظرسنجی هایی دارد. برخی از تیم‌ها واجد شرایط بودن رای دادن و سایر امتیازات را محدود می‌کنند تا زمانی که کاربر مقدار مشخصی توکن را در اختیار داشته باشد.

مزایای استفاده از توکن های طرفداری چیست

مزایای استفاده از توکن های طرفداری چیست؟

علاوه بر حاکمیت، این توکن‌ها به دارندگان توکن مزایای خاص باشگاه مانند:

🔷رای دادن در نظرسنجی های باشگاه – یعنی انتخاب آهنگ های خوش آمدگویی، پیام ها یا رنگ های روی پیراهن ها.

🔷دسترسی انحصاری به رویدادهای ملاقات و احوالپرسی با بازیکنان باشگاه.

🔷تخفیف در اجناس باشگاه و امضا توسط بازیکنان.

🔷دسترسی مستقیم به جلسات آموزشی در زمین

🔷دسترسی به ورزشگاه رایگان است.

🔷امکان پرداخت بلیط بازی با توکن و/یا اعمال تخفیف در بلیط های مسابقه.

🔷دسترسی بالقوه به توکن های NFT که باشگاه ممکن است برای دارندگان توکن هواداران آزاد کند.

چنین امتیازاتی به طرفداران این امکان را می‌دهد که احساس مشارکت بیشتری در باشگاه داشته باشند که از قبل حمایت می‌کنند، و سطح بیشتری از غرور و اعتبار می‌افزایند زیرا با افزایش تعداد طرفداران باشگاه، ارزش توکن های هواداری آنها احتمالاً افزایش می‌یابد.

🔺توکن های طرفداری یک جامعه انحصاری از اختصاصی ترین طرفداران ایجاد می شوند. آنها راه جدیدی را به طرفداران می دهند تا در یک سیستم رای گیری و پاداش هیجان انگیز شرکت کنند. هر چه توکن های هوادار بیشتری داشته باشید، نفوذ بیشتری بر باشگاه دارید و وفاداری بیشتری به تیم خود نشان می دهید.

چند نوع فن توکن وجود دارد

چند نوع فن توکن وجود دارد؟

ده‌ها توکن هواداری در صنایع مختلف ورزشی ایجاد شده‌اند که محبوب‌ترین آنها توکن‌های باشگاه فوتبال است. با این حال، فن توکن ها در صنایع دیگری مانند مسابقه، بازی و مبارزه نیز در حال جذب طرفداران خود هستند.

🔮فوتبال: تاکنون 19 باشگاه فوتبال با Socios برای پیاده سازی توکن های هوادار ثبت نام کرده اند. اینها شامل آث میلان، منچستر سیتی اف سی، اف سی بارسلونا و یانگ بویز هستند. هر باشگاه توکن هوادار مخصوص به خود را دارد که با استفاده از توکن CHZ در پلتفرم چیلیز (Socios) قابل خریداری است.

🔮بازی: برخی از تیم‌های ورزش‌های الکترونیکی نیز از توکن‌های طرفداران برای افزایش مشارکت جامعه و رای‌گیری آزاد در مورد فعالیت‌های درون بازی استفاده می‌کنند. Socios قبلاً با OG، Team Heretics، Natus Vincere و Team Alliance شراکت کرده است.

🔮مبارزه: سازمان های مختلف MMA حرفه ای مانند UFC و PFL توکن های خود را راه اندازی کرده اند. هر دو سازمان توکن های طرفداران را به عنوان یک راه جدید برای دسترسی طرفداران به جوایز بازی، انجمن های گفتگو و نظرسنجی های طرفداران توسعه دادند.

🔮فیلم‌ها: شرکت‌هایی مانند Mogul، یک پلتفرم جهانی NFT و DeFi برای فیلم و سرگرمی، اعلام کرده‌اند که قصد دارند توکن‌های طرفداران را منتشر کنند. همانطور که در وب سایت آن بیان شده است، چشم انداز Mogul این است که یک اکوسیستم خلاق ایجاد کند که در آن بازیگران، کارگردانان، فیلمنامه نویسان و تماشاگران فیلم «همگی می توانند در فیلم بلاک باستر بعدی شرکت کنند و در عین حال پاداش دریافت کنند.»

در بخش بعدی تعدادی از محبوب ترین توکن های هواداران در عرصه فوتبال آورده شده است.

چند نمونه از فن توکن ها

چند نمونه از فن توکن ها

در این بخش به بررسی مختصر و معرفی برخی از توکن های طرفداری تیم ها و باشگاه های معروف خواهیم پرداخت:

توکن هواداران لاتزیو چیست؟

اف سی لاتزیو که در سال 1900 تأسیس شد، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین باشگاه های فوتبال ایتالیا است. همچنین یکی از پرافتخارترین هاست و تنها با آث میلان برای کسب بیشترین تعداد جام رقابت می کند. این کشور دارای یک جام برندگان یوفا، یک سوپرکاپ یوفا، دو سری A، هفت کوپا ایتالیا و سه سوپرکاپ ایتالیا است.

فن توکن FC Lazio یکی از اولین توکن‌های هوادار بود که در سال 2020 راه‌اندازی شد و راه را برای سایر توکن‌های ورزشی هموار کرد.

هدف اصلی این توکن، جمع‌آوری بودجه بیشتر برای باشگاه و دادن توانایی به طرفداران واقعی برای تعامل و تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها در باشگاه بود – شبیه به یک توکن حاکمیتی در بلاک چین.

مالکیت فن توکن به طرفداران واقعی اجازه می‌دهد تا جوایز و تجربیاتی را با تیم کسب کنند، مانند شرکت در جلسات تمرین، دسترسی انحصاری به ملاقات با ستاره‌های باشگاه، بازدید از عرصه بازیکن در استادیوم، تخفیف در بلیط‌های VIP برای مسابقات، و تخفیف در اجناس باشگاه.

توکن FC Lazio در حال حاضر دارای ارزش بازار 21 میلیون دلاری با عرضه در گردش 8.6 میلیون و حداکثر عرضه 40 میلیون دلار است.

🛑ارزهایی که با جام جهانی قطر پامپ خواهند شد!🛑

توکن هواداری پورتو چیست؟

اف سی پورتو که در سال 1893 تأسیس شد، قدیمی ترین باشگاه فوتبال پرتغال است. اف سی پورتو چندین بار قهرمان لیگ برتر پرتغال شده و یک لیگ قهرمانان اروپا را نیز در اختیار دارد.

در حالی که توکن FC Porto یکی از جدیدترین توکن های سری هواداران است، یکی از فعال ترین پایگاه های هواداران در اروپا را دارد. توکن FC Porto تنها در سه ماهه آخر سال 2021 راه اندازی شد اما به سرعت به همان سطح محبوبیت توکن لاتزیو رسید.

علاوه بر کالاهای رایگان و تخفیف‌های مسابقه، توکن FC Porto به طرفداران این امکان را می‌دهد تا در مورد موضوعاتی رای دهند که شامل آهنگ‌های گرم‌کننده در طول مسابقات لیگ پرتغال و پیام‌هایی است که مربیان روی بازوبند خود می‌بندند. در آینده، دارندگان توکن می‌توانند در جلسات ملاقات با بازیکنان شرکت کنند و نشان‌های هواداران را دریافت کنند.

توکن FC Porto در حال حاضر دارای ارزش بازار 18 میلیون دلاری با عرضه در گردش 7.8 میلیون و حداکثر عرضه 40 میلیون دلار است.

توکن طرفداری سانتوس چیست؟

اف سی سانتوس که در سال 1912 تأسیس شد، یکی از قدیمی ترین باشگاه های فوتبال در برزیل و آمریکای لاتین است. این باشگاه توسط سه ورزشکار محلی در سائوپائولو تأسیس شد و با گذشت زمان به دلیل تعهد خود به نظم و انضباط شهرت یافت.

اف سی سانتوس با 8 پیروزی متوالی در مسابقات قهرمانی کشور و بیش از 24 عنوان قهرمانی در یک دهه، موفق ترین باشگاه برزیل است. بازیکنان در کلاس جهانی مانند نیمار و پله کار خود را از اف سی سانتوس آغاز کردند.

توکن فن FC سانتوس مزایای زیادی را برای دارندگان ارائه می دهد. در پلتفرم FC سانتوس، دارندگان می توانند در جلسات رای گیری که بر زندگی باشگاهی تأثیر می گذارد شرکت کنند. علاوه بر مزایای استاندارد نماد هواداران مانند تخفیف در کالاها و بلیت‌های بازی، عضویت در باشگاه، و جوایز هواداران، آنها از رفتار ترجیحی برای امضای امضا، جلسات آموزشی، ملاقات و احوالپرسی و همچنین سایر پیشنهادات ممتاز برخوردار می‌شوند که آنها را به شرکت نزدیک‌تر می‌کند.

توکن اف سی سانتوس در حال حاضر دارای ارزش بازار 22 میلیون دلاری با عرضه در گردش 4.5 میلیون و حداکثر عرضه 30 میلیون دلاری است.

آینده فن توکن ها پس از برگزاری جام جهانی 2022 چگونه خواهد بود

آینده فن توکن ها پس از برگزاری جام جهانی 2022 چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر اکثر ورزش دوستان با تماشای بازی ها و خرید اجناس یا یادگاری حمایت خود را نشان می دهند. آنها هیچ نظری در مورد تصمیماتی که توسط تیم های محبوبشان گرفته می شود ندارند. در عین حال، سازمان های ورزشی همیشه به دنبال جریان های درآمدی جدید علاوه بر هزینه های پخش و فروش بلیط هستند.

با توکن های NFT، علاقه مندان به ورزش از تماشاگران منفعل به اینفلوئنسرهای فعال ارتقا می‌یابند و سازمان‌های ورزشی می‌توانند از پایگاه‌های طرفداران خود به روش‌های جدیدی کسب درآمد کنند. امکانات برای توکن‌های فن واقعاً بی‌پایان است، زیرا فناوری NFT اشکال جدیدی از تعامل طرفداران را در زمینه‌های مختلف باز می‌کند.

آیا فن توکن ها ارزش سرمایه گذاری دارند؟

مانند سایر رمز ارزها، فن توکن ها نیز نوسانی هستند و قیمت ها می توانند با توجه به عرضه و تقاضا بالا بروند یا پایین بیایند. متعصبان فوتبال که این توکن ها را خریداری می کنند نیز اشاره کرده اند که قیمت آنها تحت تأثیر حرکات و فعالیت های تیم است. از آنجایی که نوسان قیمت توکن‌ها به احساسات و تعاملات طرفداران بستگی دارد، کاملاً مشهود است که برخی از علاقه‌مندان به فوتبال، توکن‌های هواداران را به‌جای سرمایه‌گذاری بلندمدت، یک نماد وضعیت و یک شاخص وفاداری می‌دانند.

جمع بندی

توکن های هواداری ارزهای دیجیتال یا فن توکن ها پیشنهاد جالبی هستند. از یک طرف، به تیم ورزشی مورد علاقه خود دسترسی پیدا می کنید یا به سازندگان محبوب YouTube خود کمک می کنید.
از سوی دیگر، سرمایه گذاری های شما همیشه در معرض خطر است. علیرغم افزایش ارزش کلی بازار فن توکن ها در صنعت کریپتو در طول سال 2021، و سقوط ارزهای دیجیتال در سال 2022 هرگز نمی توان گفت که یک ارز دیجیتال یا یک بازار ارز دیجیتال چگونه می تواند عمل کند. بنابراین مبلغی را برای سرمایه گذاری در نظر داشته باشید که متحمل ضرر سنگینی نشوید و قبل از انجام هر گونه اقدامی اطلاعات خود را تکمیل نمایید. 

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
هادی
هادی
7 ماه قبل

سلام. ممنون از خانم هاشمیان و تیم pay9. مطلب خوب و جالبی بود.