مجازات استخراج غیرقانونی رمز ارزها در ایران چیست؟

مجازات استخراج غیرقانونی رمز ارزها در ایران چیست؟

در سراسر جهان، اکثر کشورها در حال کار بر روی ایجاد قوانین و مقررات در مورد ارزهای دیجیتال هستند. در تلاش برای از بین بردن استخراج غیرقانونی کریپتو، ایران مشتاق است قوانین سختگیرانه تری را تنظیم کند. دولت ایران قصد دارد قوانین جدیدی را برای افزایش جریمه استخراج غیر قانونی کریپتو اعمال کند.

در حالی که این کشور ماینینگ مجاز کریپتو را قانونی می‌داند، سال گذشته استخراج غیرقانونی را برای کاهش بار شبکه برق خود سرکوب کرده بود. مقررات جدید ایران شامل زندانی کردن مجرمان و لغو مجوزهای کسب و کار در صورت تکرار تخلف است. 

ایران استفاده نادرست از برق را ممنوع می کند

بر اساس گزارش تهران تایمز، تحریم های سختگیرانه جدید از 3 برابر به 5 برابر افزایش می یابد. مسئول مربوطه اشاره کرده است که استفاده از برق امام برای خانوارها، صنایع و کشاورزی، همچنین استخراج دارایی های دیجیتال و بیت کوین ممنوع می شود.

وی همچنین به افزایش سوء استفاده از برق رایگان اشاره کرد و این موضوع را مطرح کرد که فعالیت های غیرقانونی برای تامین برق در شبکه سراسری هزینه داشته است. در حالی که نوسانات به لوازم برقی خانگی مردم نیز آسیب می رساند.

در سال 2019، دولت ایران مجوز استخراج ارزهای دیجیتال را تنها برای فعالیت‌های صنعتی صادر کرد. این تصمیم منجر به افزایش تعداد ماینرها و جهش فعالیت های ماینینگ در سراسر کشور شد. سپس در آغاز سال 2020، مقامات بیش از 1000 واحد استخراج ارز دیجیتال را منهدم کردند. در ماه مه 2021، وزرا حتی به متخلفان در مورد سوء استفاده از برق هشدار دادند و گفتند که آنها باید جریمه های سنگینی بپردازند.

بر اساس این گزارش، قانون محدود به جریمه نیست، متخلفان باید خسارت وارده به شبکه برق را پرداخت کنند. 

مصرف انرژی ماینرها یک موضوع بحث برانگیز

کشورهایی مانند چین به دلیل نگرانی در مورد مصرف بالای انرژی این قانون، با ممنوعیت سراسری استخراج رمز ارز، سیگنالی قوی به سراسر جهان ارسال کردند. قزاقستان نیز به دلیل کمبود شدید انرژی در این کشور، فعالیت ماینر ها را سرکوب کرده بود.

اخیراً اتحادیه اروپا به ممنوعیت فرآیند ماینینگ رمز ارزها به دلیل تاثیر بالقوه آنها بر محیط زیست پیشنهادی صادر کرده است که رد شد.

منبع: کوین گیپ

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments