چانگ پنگ ژائو (CZ) چگونه بایننس را ساخت و به اولین فرد ثروتمند کریپتو تبدیل شد؟

چانگ پنگ ژائو (CZ) چگونه بایننس را ساخت و به اولین فرد ثروتمند کریپتو تبدیل شد؟

چانگ پنگ ژائو اکنون شناخته شده ترین چهره در رمز ارزها است. اما چگونه او در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به چنین ارتفاعات بلندی صعود کرد؟ در اینجا یک برداشت سریع از پیشینه او است.

بسیاری از مردم از طریق تجارت ارزهای دیجیتال میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند (و میلیون‌ها ضرر می‌کنند). در سال 2022، تعداد میلیاردرهایی که از طریق رمز ارزها ثروتی به دست آورده اند، اکنون به 19 نفر رسیده است که نسبت به سال 2021، هفت نفر افزایش یافته است.

اما داستان میلیاردر چانگ پنگ ژائو، که معمولاً به عنوان “CZ” شناخته می شود، واقعاً قابل توجه است. CZ اکنون مدیر عامل بزرگترین صرافی رمزنگاری جهان از نظر حجم معاملات است.

اگرچه بنیانگذار بایننس مستقر در دبی یک میلیاردر خودساخته است، اما شروعی فروتنانه در چین داشته است.

چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار و مدیر عامل صرافی جهانی ارزهای دیجیتال Binance، یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های رمزنگاری امروزی است، اما داستان او یک داستان واقعی است.

CZ در روستایی در جیانگ سو، شانگهای به دنیا آمد و خانواده‌اش در دهه 1980 زمانی که او 12 ساله بود به ونکوور، کانادا مهاجرت کردند. او در کالج در رشته مهندسی علوم کامپیوتر تحصیل کرد و چند سال بعد را صرف ساخت سیستم های معاملاتی برای صرافی های محبوبی مانند Tokyo Stock Exchange و Bloomberg Tradebook کرد.

با وجود چندین تبلیغ در Tradebook، ژائو در سال 2005 شرکت را ترک کرد تا تجارت خود را راه اندازی کند. او به شانگهای نقل مکان کرد و Fusion Systems را راه‌اندازی کرد، پلتفرمی که به کارگزاران سهام سیستم‌های معاملاتی با فرکانس بالا را ارائه می‌کرد. در سال 2013، پس از هشت سال ساخت شرکت خود، CZ سرانجام با بیت کوین روبرو شد – که همه چیز را برای او تغییر داد.

او به ارزهای دیجیتال علاقه مند شد و خیلی زود به تیم توسعه دهنده کیف پول از Blockchain.info پیوست. جدا از آن، ژائو نزدیک به یک سال را به‌عنوان مدیر ارشد فناوری در OKCoin سپری کرده است، یک پلتفرم معاملات اسپات که از ارزهای دیجیتال در کنار پول فیات پشتیبانی می‌کند. در آن دوره، CZ از نزدیک با راجر ور و بن ریوز کار کرده است. ژائو در فکر راه‌اندازی پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال خود بود و ور بود که به CZ توصیه کرد برای جلوگیری از مشکلات با موسسات مالی با پول فیات معامله نکند. چندین سال طول کشید تا ژائو پلتفرم تجاری خود را بسازد و برای راه اندازی آماده شود.

او در سال 2014 به بررسی فناوری این ارز دیجیتال نوپا پرداخت و تصمیم گرفت که برای خرید هر بیت کوین با قیمت 600 دلار خانه خود را بفروشد! قیمت بیت کوین بلافاصله پس از آن سقوط کرد و به 200 دلار رسید، اما اعتقاد CZ به این فناوری به او کمک کرد تا از بازار نزولی عبور کند. پس از دو سال، قیمت دوباره افزایش یافت.

صرافی بایننس در سال 2017 پس از جمع آوری 15 میلیون دلار از طریق ICO در چین راه اندازی شد. این مصادف با رالی صعودی بازار کریپتو بود که شرایط خوبی برای بایننس بود. مدتی قبل از ممنوعیت تجارت کریپتو در چین، بایننس به ژاپن نقل مکان کرد. در حال حاضر، این شرکت در جزایر کیمن ثبت شده است و دفاتری در چندین منطقه دارد.

تنها چند ماه طول کشید تا بایننس بر اساس حجم معاملات در صدر فهرست صرافی های ارز های دیجیتال قرار گیرد. تا ژانویه 2018، بایننس با حجم 1.3 میلیارد دلار به صرافی شماره یک تبدیل شده بود. از ژانویه 2022، این شرکت همچنان در رقابت پیشرو است. حجم معاملات فعلی بایننس از مجموع بقیه 10 لیست برتر بزرگتر است. بعلاوه در حال حاضر توکن بومی صرافی، بایننس کوین (BNB) معمولاً در بین 5 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد.

بایننس به دلیل سرعت تطبیق بالا قیمت ارزهای دیجیتال، تعداد زیادی سکه پشتیبانی شده، کارمزد کم و عملکرد گسترده شناخته شده است. دلایل دیگری که باعث می شود بایننس در سرفصل ها ذکر شود، مشکلات با تنظیم کننده ها است که به دلیل آن صرافی در چندین کشور ممنوع شده است. با این وجود، این سرویس آنقدر محبوب است که حتی این امر مانع از رشد مداوم آن نمی شود.

ثروت خالص چانگ پنگ ژائو (CZ)

ثروت خالص چانگ پنگ ژائو (CZ)

بلومبرگ تلاش جدی برای کشف ثروت ژائو چانگ پنگ انجام داد. این رقم بر اساس درآمد سالانه بایننس است که متشکل از صدها ارز دیجیتال است که قیمت آنها دائماً در حال تغییر است، قابل پیش بینی می باشد. طبق گفته CZ، بایننس این پول را به هیچ ارز واحدی مانند USD یا هر ارز دیگری تبدیل نمی کند. بلومبرگ عادلانه اشاره کرد که سهم ژائو چانگ پنگ در بایننس 90 درصد است. بلومبرگ برای اینکه ببیند این پلتفرم از طریق بازارهای نقدی و مشتقات چقدر پول به دست آورده است، بر اساس حجم معاملات گزارش شده در سال 2021، میزان پول در کارمزد صرافی را محاسبه کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، 90 درصد از این پول 96 میلیارد دلار است که آنها آن را دارایی خالص چانگ پنگ می دانند.

مشکل اصلی محاسبه مبتنی بر کارمزد این است که کارمزدهای صرافی بایننس همیشه یکسان نیست. بایننس تخفیف های قابل توجهی در کارمزد برای کاربرانی با حجم معاملات بزرگ یا معامله گرانی که کارمزد را در BNB می پردازند، ارائه می دهد. بنابراین ما نمی توانیم درآمد را بر اساس کارمزدها به طور دقیق محاسبه کنیم. ما فقط می توانیم حد بالایی را ببینیم. با این حال، بلومبرگ پولی را که بایننس علاوه بر کارمزد در بازارهای نقدی و مشتقات به دست می آورد، در نظر نگرفت.

بیشتر از آن، در نوامبر 2021، CZ در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس فاش کرد که ارزهای رمزنگاری شده بخش بزرگی از دارایی خالص او را تشکیل می دهند. او بیت کوین و بایننس کوین را به عنوان ارزهایی که در اختیار دارد ذکر کرد. به نظر می‌رسد که اگر پولی که او در ارزهای فیات نگهداری می‌کند 96 میلیارد دلار باشد، حداقل تقریباً همین مقدار در ارزهای دیجیتال نگهداری می‌شود. ممکن است به این معنا باشد که دارایی خالص ژائو حدود 200 میلیارد دلار است که او را به ثروت جف بزوس (دومین فرد ثروتمند جهان پس از ایلان ماسک) یا حتی ثروتمندتر از بزوس می کند.

اما چیزهای بیشتری برای گفتن داریم. طبق گزارش WSJ، در نوامبر سال 2021، خود بایننس 300 میلیارد دلار برآورد شد. اگر سهم Chanppeng را حساب کنیم، دارایی خالص او از ثروت هر میلیاردر شناخته شده بیشتر خواهد بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که چانگ پنگ ژائو ثروتمندترین مرد روی زمین باشد. با این حال، نمی‌توانیم تا این حد پیش برویم، زیرا باید بررسی کنیم که آیا فهرست ثروتمندترین افراد بلومبرگ، سهام ماسک و بزوس را در شرکت‌هایشان در نظر می‌گیرد یا خیر. برای مقایسه آنها با ژائو، باید به روش مشابهی پایبند باشیم. به سختی می توان گفت که ایلان ماسک چقدر پول در ارزهای دیجیتال دارد، بنابراین… صدر فهرست تا حدودی نامشخص است.

جمع بندی

بدون شک CZ یکی از 10 فرد ثروتمند روی زمین است. پول برای او چه معنایی دارد؟ چندی پیش طی مصاحبه ای از او درباره ثروتش پرسیدند. ژائو پاسخ داد که به پول و رتبه اهمیتی نمی دهد. او تصریح کرد که چنین چیزهایی را به عنوان حواس پرتی می بیند. ژائو در حال برنامه ریزی برای اهدای 90 تا 99 درصد از ثروت خود است، مانند بسیاری از ثروتمندترین افرادی که او را تحسین می کند. صرف نظر از مقدار دقیق پولی که مدیر عامل بایننس در اختیار دارد، او گواه زنده ای است که نشان می دهد ارز دیجیتال بسیار فراتر از مرحله تخصصی خود رفته است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments