سامانه تایید اسناد کنسولی تاک

سامانه تاک چیست و چگونه می توان در آن ثبت نام و از آن استفاده کرد؟

سامانه تاک یکی از سامانه های زیر مجموعه وزارت امور خارجه ایران است که به منظور ساده تر کردن روند تایید اسناد کنسولی ایجاد شده است. یکی از مراحلی که باید برای دریافت ارز دانشجویی در سال طی کنید، ثبت نام و ارسال مدرک اشتغال به تحصیل خود در سایت وزارت خارجه است و با توجه به این که پیش از این هم درباره مراحل دریافت ارز دانشجویی و شرایط ان توضیح دادیم، حالا قصد داریم تا در این مقاله مفهوم سامانه تاک، ثبت نام و همچنین کاربرد آن برای دانشجویان را توضیح دهیم.

سامانه تاک چیست؟

سامانه تاک به کلیه هم میهنان امکان تایید مدارک و کلیه گواهی های مربوط به امور دانشجویی، تسجیل اسناد پزشکی، تنظیم وکالتنامه و تصدیق امضا (اجازه خروج همسر و فرزند، اقرار نامه، وصیت نامه و…) را می دهد. کلیه مدارک و گواهی های تحصیلی و آموزشی خارجی اتباع جمهوری اسلامی ایران که از سوی مراجع و مراکز معتبر حوزه محل ماموریت (دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزشی، بیمارستان ها و مراکز آموزش درمانی) صادر می شوند، تنها از طریق سامانه تاک به صورت رایگان تایید می شوند.

این سامانه از تاریخ 1393/12/01 راه اندازی شده است و روند کلی استفاده از آن به شرح زیر است :

  1. مراجعه به سامانه اینترنتی www.tak.mfa.ir
  2. ثبت نام اولیه
  3. ورود به سامانه
  4. بارگذاری مدارک و دریافت بارکد و کد رهگیری
  5. مراجعه حضوری به نمایندگی تعیین شده با اصل مدارک مورد نیاز
  6. تایید مدرک / صدور وکالت نامه توسط نمایندگی

معاون وزیر علوم درباره ساز و کار دریافت ارز دانشجویی این گونه توضیح داد :

ما در سازمان امور دانشجویان به دنبال این بودیم که از مراجعات حضوری در این سازمان پرهیز شود و در شرایط فعلی دانشجویانی که درخواست ارز دارند، نیاز به مراجعه حضوری ندارند. بلکه آن ها می توانند مدارک شامل گواهی اشتغال به تحصیل، تصویر ویزای دانشجویی و برگ خروج از کشور را در سامانه سازمان بارگذاری کنند و همزمان برگه اشتغال به تحصیل را در سایت وزارت خارجه (تاک) بارگذاری و نمایندگی جمهوری اسلامی این گواهی را تایید کند. بعد از بررسی اعتبار دانشگاه مدارک آن ها تایید و کد رهگیری به دانشجو اعلام می شود و با توجه به این که دانشجویان در مواقع تقاضا کد بانکی خود را اعلام می کنند، می توانند در شهر مورد نظر ارز را دریافت کنند.

مراحل دریافت ارز دانشجویی

برای دریافت ارز دانشجویی می بایست مراحل زیر را طی کنید.

  1. دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه خود
  2. ثبت نام در سامانه تاک و تشکیل پرونده که در ادامه آموزش آن را خواهید دید.
  3. ثبت و بارگذاری اسکن گواهی اشتغال به تحصیل در سامانه تاک پس از ثبت نام
  4. مراجعه حضوری به سفارت برای دریافت مهر وزارت خانه بر روی برگه اشتغال به تحصیل با در دست داشتن کد های رهگیری دریافتی از سامانه تاک
  5. ثبت نام در سامانه نشا و تشکیل پرونده که آموزش آن در وبلاگ موجود است.
  6. حالا می بایست وارد سایت سامانه نشا شوید و درخواست ارز دانشجویی را با مدارک خواسته شده تکمیل نمایید.
  7. حالا کد رهگیری را نصب کنید و در تاریخی که سامانه اعلام می کند به بانک برای درخواست ارز مراجعه کنید.

مراحل ثبت نام دانشجویی در سامانه تاک

برای تشکیل پرونده دانشجویی در سامانه تاک به ترتیب مراحل زیر را طی کنید.

ثبت نام اولیه و درج مشخصات

به منظور ثبت نام اولیه، بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه ثبت نام در سامانه تاک هدایت شوید. سپس تمامی اطلاعات درخواست شده در فرم را وارد کنید و سپس بر روی دکمه ثبت فرم کلیک کنید.

ورود به فرم ثبت نام

فرم ثبت نام اولیه تاک
فرم ثبت نام اولیه تاک

در زمان تکمیل فرم ثبت نام اولیه به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • پس از ثبت نام، نام کاربری شما، کد ملی و گذرواژه شما، گذرواژه ای است که در همین فرم تعیین می کنید. برای وورد به حساب کاربری خود به این دو مورد نیاز خواهید داشت
  • در وارد کردن آدرس ایمیل خود دقت داشته باشید. تنها راه ارتباطی سامانه امور کنسولی با شما از طریق همین آدرس ایمیل خواهد بود.
  • برای ثبت نام طبق پیشنهاد این سایت، از مرورگر Google Chrome استفاده کنید.

حالا پس از ثبت نام، می بایست با همان نام کاربری و رمز عبور، وارد سایت شوید. به این منظور می توانید از منوی بالای سایت گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

تشکیل پرونده تحصیلی

پس از ورود به حساب کاربری خود، اولین قدم برای تایید مدارک تحصیلی، تشکیل پرونده تحصیلی است. به این منظور، از منوی بالای پنل کاربری خود، بر روی گزینه پرونده تحصیلی کلیک کنید. حالا می بایست فرم پرونده تحصیلی را با توجه به اطلاعات محل تحصیل خود در خارج از کشور پر کنید.

فرم تشکیل پرونده تحصیلی
فرم تشکیل پرونده تحصیلی

همان طور که در تصویر بالا نیز مشخص است، مواردی از جمله، عکس پرسنلی، تصویر کارت ملی، تصویر صفحه اول گذرنامه، تصویر برگه اقامت معتبر و تصویر آخرین مدرک تحصیلی قبلی را می بایست در این بخش ارسال کنید.

پس از تکمیل فرم و بارگذاری تصاویر خواسته شده، بر روی دکمه ارسال فرم کلیک کنید. پس از ثبت فرم، کد رهگیری در ازای تکمیل پرونده دانشجویی به شما نمایش داده می شود که می بایست آن را در مکانی ذخیره کنید.

اگر تا به حال در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مکانی که درخواست داده اید، تشکیل پرونده نداده اید، می بایست با اصل مدارک کارت ملی، گذرنامه، آخرین مدرک تحصیلی و گواهی اشتغال به تحصیل به همراه کد رهگیری دریافتی در این صفحه به صورت حضوری مراجعه نمایید.

حالا شما مجاز به ارسال درخواست تایید مدارک در سامانه تاک هستید.

درخواست تایید مدارک

حالا می بایست از منوی بالای حساب کاربری، گزینه تایید مدارک را انتخاب کنید. در این فرم، اطلاعاتی که در ثبت نام اولیه وارد کردید، موجود است که البته در صورتی که مغایرتی در این اطلاعات وجود دارد می توانید ویرایش کنید.

درخواست تایید مدارک در سامانه تاک
درخواست تایید مدارک در سامانه تاک

علاوه بر این، حالا از قسمت توضیحات مدارک، می توانید گواهی اشتغال به تحصیل را انتخاب کنید. پس از این کار یک فیلد برای بارگذاری تصویر گواهی اشتغال به تحصیل باز می شود. پس از بارگذاری مدرک گزینه تایید را انتخاب کنید.

پس از این کار دوباره کد رهگیری دریافت خواهید کرد.

تایید کارشناسان و مراجعه حضوری

حالا پس از تکمیل مدارک و ارسال آن ها، این مدارک می بایست توسط کارشناسان مورد بررسی و تایید قرار بگیرد. پس از این که از طریق ایمیلی از این بررسی مطلع شد، می توانید به صورت حضوری با مدارک گفته شده به سفارت ایران در کشور مورد نظر بقیه مراحل را طی کنید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
صادق علیزاده
صادق علیزاده
4 سال قبل

با سلام من میخاستم بدونم مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دانشجویی چیه ؟قبل از ورود به سایت حاضرشون کنم.ممنون از لطف شما

ماری فرانس شایان
ماری فرانس شایان
4 سال قبل

من می خواهم وکالت فروش خانه ام در ایران به برادر همسرم که وکالت کاری داره بدهم.
سفارت ایران در فرانسه به من می‌گوید کد رهگیری ، را باید از ایران برایت بگیرند بفرستند.
کجا باید مراجعه کنند؟
سفارت درست جواب نمی دهد. فقط می گوید آنا باید بگیرند و بفرستند.، خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید.

شهاب خداپرست کردمحله
شهاب خداپرست کردمحله
4 سال قبل

سلام من تو سایت تاک ثبت میکردم یهو قطع شده الان نه میتونم نوبت بگیریم ونه میتونم ثبت نام رو کامل کنم لطفا راهنمایی کنید

Roniya
Roniya
4 سال قبل

سلام، من چطور عکس پرسنلی و عکس صحفه اول شناسناممو در سامانه میخک ثبت کنم. همون قسمتی که اینارو ازم میخواد میزارم ولی میگه اول مدارک رو ثبت کن. منم هیچ سردر نمیارم میشه راهنماییم کنید.

با تشکر

مهلا مظفری
پاسخ به  Roniya
4 سال قبل

با سلام بهتر است با پشتیبانی سامانه مورد نظر ارتباط برقرار کنید.

حسین یگانه فرید
حسین یگانه فرید
5 سال قبل

با سلام
من حدود یکسال پیش برای وکالتنامه اقدام کرده ام و کارم انجام گردید.
ولی چون در آن وکالتنامه یک موضوع فراموش گردیده، حال برای این مورد چگونه باید عمل کنم.
بسیار متشکر خواهم شد مه مرا راهنمائی فرمائید.
با تشکر حسین یگانه فرید