نکات پیش از معامله رمزارز

پیش از معامله رمزارز ها این 4 فاکتور را بررسی کنید

علاقه به سرمایه گذاری بر روی رمزارز ها در سال 2019 رو به افزایش بوده است و قطعا رشد 300 درصدی بیت کوین از 3,130 دلار در ماه فوریه به 13,800 دلار در 26 ژوئن برای ایجاد چنین علاقه مندی بی تاثیر نبوده است. اما اگر به سبب همین علاقه ای که به تازگی در شما ایجاد شده قصد معامله بیت کوین یا سایر رمزارز ها را دارید، پیش از معامله به نکاتی که در ادامه توضیح می دهیم، توجه کنید.

نتیجه چند تحقیق نشان داده است که سرمایه گذاران جوان به شدت نسبت به سرمایه گذاری در بازار های سنتی و بانک ها ناامید شده اند.

خوشبختانه برای سرمایه گذاران تازه وارد، سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال نسبت به پیش از سال 2017 ساده تر شده ولی هنوز فاکتور های مهمی وجود دارد که سرمایه گذاران می بایست پیش از خرید رمزارز ها به آن دقت داشته باشند.

در ادامه به توضیح چهار نکته مهمی که سرمایه گذاران می بایست پیش از اولین معامله رمزارز خود به آن توجه داشته باشند، می پردازیم.

مارکت کپ

در حال حال حاضر لیست بلند بالایی از صرافی ها را داریم که روی هم رفته بیش از 4,900 رمزارز مختلف را در فهرست خود دارند. رسانه ها معمولا مهم ترین رمزارز ها را بر اساس مارکت کپ پوشش می دهند و این ها همان رمزارز هایی هستند که اکثر سرمایه گذاران تازه وارد و فصلی برایشان آشناست.

با بیانی ساده، Market capitalization یا به طور کوتاه Market cap نمایان گر اندازه یک کمپانی است و این کمیت با ضرب قیمت هر واحد از دارایی آن کمپانی در تعداد کل سهم موجود در بازار بدست می آید.

با نگاه کردن به این فاکتور می توانید به میزان ریسک یک سرمایه گذاری پی ببرید و به همین دلیل بررسی مارکت کپ یک کوین دیجیتالی پیش از خریدش موضوع مهمی است.

توکن هایی با مارکت کپ بالا و میزان بالای در گردش از نظر تئوری کمتر در معرض دستکاری و آسیب پذیری هستند؛ در حالی که کوین هایی که مارکت کپ پایینی دارند، تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی قیمتشان با افزایش و کاهش های چشمگیری روبرو می شود.

منظور از دست کاری، زمانی است که سرمایه گذاران بزرگ با توجه به پایین بودن مارکت کپ یک کوین، بخش عظیمی از کوین موجود در بازار را خریداری می کنند و بنابراین می توانند با کاهش عرضه روی قیمت آن کوین تاثیر بگذارند.

حجم معاملات

پیش از معامله سرمایه گذاران می بایست نگاهی به حجم بازار رمزارز مورد نظر بیاندازند.

معمولا حجم در مورد 20 رمزارز برتر در لیست صرافی ها، نیازی به بررسی حجم معاملات نیست ولی هر چه به موارد پایین تر در جدول بریم، مهم است که بدانیم چه میزان از آن کوین به صورت روزانه خرید و فروش می شود.

ارز های دیجیتالی که حجم معاملاتشان کم است می تواند حامل خبری از یک پروژه شکست خورده به شما بدهد؛ حتی بسیاری از صرافی ها با کاهش میزان حجم معاملات یک کوین، آن را از صرافی خود حذف می کنند.

حد ضرر و کسب سود

اگر چه این نکته معیاری نیست که در تحلیل یک ارز دیجیتال شرکت داشته باشد، اما بسیار مهم است که برای هر تریدی که انجام می دهید یک برنامه داشته باشید. تعیین حد ضرر باعث می شود تا قربانی معاملات از روی احساسات نشوید.

با تعیین حد ضرر که بسیاری از صرافی از جمله بایننس قابلیت آن را فراهم کرده اند، می توانید یک دارایی را با فاصله کمی پایین تر از قیمت خرید به طور خودکار به فروش برسانید.

برای مثال، یکی از اشتابهات رایجی که افراد تازه کار انجام می دهند، ثبت سفارش فروش در یک قیمت مشخص و سپس لغو کردن سفارش درست قبل از پر کردن آن سفارش توسط صرافی است چرا که می ترسند از غافله جا بمانند چرا که فکر می کنند ممکن است قیمت از این هم بالاتر برود.

رمزارز ها به دلیل نوسان های دو طرفه ای که دارند، بدنام هستند؛ یعنی قیمت می تواند در یک ساعت 100 درصد افزایش داشته باشد و بعد از یک ساعت 115 درصد افت کند. به همین دلیل، موضوع مهمی است که سرمایه گذاران از مفهوم حد ضرر برای جلوگیری از ضرر های شدید استفاده کنند.

حد ضرر در برابر چنین ضرر هایی از شما محافظت می کند و به بیشتر سرمایه گذاران پیشنهاد می شود که یک حد ضرر به میزان 2 تا 4 درصد کمتر از قیمت خریدشان ثبت کنند.

مفهوم دیگری در بازار رمزارز ها به نام Stop Hunts یا Stop Runs وجود دارد که به معنای تلاش سرمایه گذاران کلان برای فشار آوردن به سرمایه گذاران خرد برای خروج از موقعیتی که تعیین کرده اند، است. توضیح بیشتر 👇

سرمایه گذاران سعی دارند تا سفارشات خرید و فروش خود را در حدود سطوح مقاومت به ثبت برسانند و در طی Stop Hunt، سرمایه گذاران بزرگ تر و در واقع نهنگ های بازار قیمت را به جهتی سوق می دهند که از حد ضرر بسیاری از تریدر ها گذر کند و باعث یک تغییر شدید در قیمت آن رمزارز شود. تریدر ها می توانند برای جلوگیری از به دام افتادن در چنین تله هایی، حد ضرر خود را با کمی فاصله از نواحی مقاومت و حمایت ثبت کنند.

با توجه به طبیعت نوسانی بسیاری از رمزارز، بهتر است که با قبول ضرر کوچکی، ترید کردن را به روز دیگری موکول کنیم تا این که بر روی تصمیم خود پافشاری داشته باشیم و شاهد ضرر بیشتری مانند اتفاقی که از دسامبر 2017 افتاد باشیم.

اطمینان از امنیت رمزارز هایمان

حالا که سرمایه گذاری خود را در رمزارز ها انجام دادید، گام مهم بعدی این است که تشخیص دهید بهترین ایمن ترین مکان برای نگهداری از آن کجاست.

اگر چه شما می توانید سرمایه تان را در صرافی نگهداری کنید، ولی برای جلوگیری از خطرات احتمالی آن و به ویژه اگر مقدار سرمایه گذاری تان بالاست، پیشنهاد می شود، روش دیگری را انتخاب کنید.

نکته : فقط هنگامی دارایی خود را در صرافی نگهدارید که اگر یک روزی آن را از دست دادید، خیلی برایتان سنگین نباشد!

بنابراین، بسیاری از سرمایه گذاران از کیف پول های سخت افزاری برای نگهداری از سرمایه دیجیتالی شان استفاده می کنند.

علاوه بر کیف پول های غیر آنلاین هم وجود دارند که برای دستیابی به آن ها فقط کافی است تا یک نرم افزار یا اپلیکیشن را روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید.

دو روشی که گفته شد روی هم رفته نسبت به نگهداری از دارایی ها در صرافی گزینه های ایمن تری هستند چرا که حتی اگر امن ترین صرافی جهان هم باشد باز هم نمی توان صد در صد گفت که امکان ندارد هک شود.

سرمایه گذاری در رمزارز ها کار سخت و خطرناکی نیست؛ سرمایه گذاران فقط باید با برنامه جلو بروند و حتما پیش از ورود به یک سرمایه گذاری، تحقیقات خودشان را داشته باشند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments