تاثیر کاهش نرخ بهره امریکا روی قیمت بیت کوین

آیا کاهش نرخ بهره آمریکا جرقه انفجار قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها خواهد بود؟

پاول، رییس فدرال رزرو اخیراً گفت وقت تغییر سیاست های پولی رسیده است و این موضوع به همین کاهش نرخ بهره آمریکا کمک میکند. رویداد قوی سیاه یا دوشنبه سیاه که ماه پیش رخ داد باعث رکود اقتصادی شدید شد. در این مقاله به چند سوال اصلی پاسخ داده ایم. آیا کاهش نرخ بهره امریکا توسط فدرال رزرو لزوماً باعث افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد؟ آیا بازار کریپتو از کاهش نرخ بهره سود خواهد برد؟

خرید تتر از پی 98

هدف از کاهش نرخ بهره چیست؟

هدف اصلی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو کاهش هزینه های بهره یا مخارج استقراض و تحریک فعالیت های اقتصادی است. در سال‌های اخیر، عواملی مانند فشار تورمی، اصطکاک تجارت جهانی، و همه‌گیری کووید-19، فدرال رزرو را در سیاست‌های پولی محتاط‌تر کرده است.

کاهش نرخ بهره معمولا زمانی اتفاق می افتد که رشد اقتصادی کند شود یا با خطر رکود مواجه شود. برای این منظور باید دو مفهوم زیر را درک کنیم:

  •  کاهش رشد اقتصادی: زمانی که رشد اقتصادی کند می شود، اعتماد کسب و کار و مصرف کنندگان کاهش می یابد و تمایل به سرمایه گذاری و مصرف ضعیف می شود. فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره، تشویق سرمایه گذاری و مصرف و در نتیجه ارتقای بهبود اقتصادی، هزینه های استقراض را کاهش می دهد.
  •  انتظارات تورمی: کاهش نرخ بهره ممکن است باعث افزایش انتظارات تورمی شود. هنگام مواجهه با ریسک های تورمی، سرمایه گذاران اغلب به دنبال دارایی های مقاوم در برابر تورم مانند ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هستند.

📌اخبار مرتبط: کاهش نرخ بهره آمریکا و تاثیر روی بیت کوین

تاثیر کاهش نرخ بهره روی قیمت بیت کوین

داده های تاریخی نشان می دهد که کاهش نرخ فدرال رزرو معمولا به افزایش قیمت بیت کوین کمک می کند.

دلیلش هم ساده است. کاهش نرخ بهره هزینه سرمایه را کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند وجوه خود را در دارایی‌های پر ریسک و با بازده مانند بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین، عوامل مثبت کاهش نرخ بهره برای بیت کوین عمدتاً عبارتند از:

  1.  تحریک سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاران تمایل دارند به دنبال بازدهی بالاتر در محیطی با نرخ بهره پایین باشند که باعث افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود.
  2.  بهبود احساسات بازار: کاهش نرخ بهره با هدف تحریک رشد اقتصادی و ارتقای بهبود اقتصادی است که سیگنال سیاست مثبتی را از سوی فدرال رزرو ارسال می کند. این امر باعث می شود سرمایه گذاران تمایل بیشتری به ریسک پذیری داشته باشند و وجوه بیشتری را به جریان بیت کوین تشویق می کند.
  3.  افزایش ویژگی های ضد تورم بیت کوین: کاهش نرخ بهره ممکن است منجر به بازده کمتر دارایی های امن سنتی شود که منجر به انتظارات تورمی بالاتر می شود و ویژگی های ضد تورمی بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتال آشکارتر می کند. بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است بیت کوین را ابزاری برای مبارزه با تورم بدانند که در نتیجه تقاضا و قیمت آن را افزایش می دهد.
  4.  افزایش نقدینگی بازار: سیاست پولی سست ناشی از کاهش نرخ بهره، نقدینگی بازار را افزایش می‌دهد و ورود سرمایه‌گذاران به بازار را آسان‌تر می‌کند و قیمت بیت‌کوین را بالا می‌برد.

بررسی جریانات تاریخی تاثیر فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین

ابتدا، چرخه های اخیر کاهش/افزایش نرخ بهره را مرور می کنیم.

  • 1️⃣ از دسامبر 2018 تا ژوئیه 2019، قیمت بیت کوین از 3000 دلار به 13000 دلار افزایش یافت. فدرال رزرو در جولای 2019 شروع به کاهش نرخ بهره کرد و بازار شروع به واکنش به انتظار کاهش نرخ در آوریل 2019 کرد.

  • 2️⃣ از جولای 2019 تا مارس 2020، با وجود کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت بیت کوین ابتدا کاهش یافت و سپس افزایش یافت. پس از کاهش نرخ، قیمت بیت کوین از 13000 دلار به 7000 دلار کاهش یافت که بیش از 30 درصد کاهش داشت. نوسانات قیمت در این دوره بازتاب تفاسیر متفاوت بازار از کاهش نرخ بود و نشان داد که کاهش نرخ همیشه واکنش های مثبت بازار را به همراه ندارد.

  • 3️⃣در مارس 2020، تحت تأثیر همه گیری کووید-19، فدرال رزرو به سرعت نرخ های بهره را کاهش داد و تسهیلات کمی را در مقیاس بزرگ آغاز کرد. بازار اندکی عقب افتاد و روند صعودی اصلی را در پایان سال 2020 و آغاز سال 2021 آغاز کرد. در این چرخه، قیمت بیت کوین از 3000 دلار آمریکا به 65000 دلار آمریکا افزایش یافت.

  • 4️⃣در طول چرخه افزایش نرخ بهره از مارس 2022 تا ژوئیه 2023، قیمت بیت کوین از پایین ترین سطح 45000 دلار به 15000 دلار کاهش یافت که یک کاهش 9 ماهه است. عملکرد این مرحله نشان می دهد که بازار نسبت به افزایش نرخ بهره حساسیت بیشتری دارد و انتظارات کاهش نرخ بهره قبل از بازگشت قیمت ها ظاهر نشد.

بنابراین، با توجه به شرایط تاریخی، واکنش بازار کریپتو پس از کاهش نرخ ممکن است زود هنگام یا با تاخیر باشد و در بیشتر موارد رشد بیت کوین خوب است. لازم به ذکر است که در موارد معدودی بازار ممکن است با فشار فروش مواجه شود که منجر به کاهش می شود که ممکن است ابتدا کاهش و سپس افزایش پیدا کند.

احتمال افزایش فشار فروش بیت کوین با کاهش نرخ بهره

اگر کاهش نرخ بهره به دلیل نشانه هایی از رکود باشد، ممکن است بازار نسبت به چشم انداز اقتصادی آینده بدبین باشد. در این مورد، سرمایه گذاران ممکن است دارایی های امن را به جای بیت کوین انتخاب کنند.

اگرچه بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال در نظر گرفته می شود، اما در دوران رکود، سرمایه گذاران ممکن است دارایی های سنتی امن مانند طلا را ترجیح دهند و در نتیجه تقاضای بیت کوین کاهش یابد. علاوه بر این، عدم اطمینان در سیاست‌های نظارتی و رویدادهای قو سیاه با نفوذ گسترده نیز بر اثر کاهش نرخ‌ها تأثیر می‌گذارد. این شرایط ممکن است منجر به فشار فروش در بازار شود.

جمع بندی

پس از راه اندازی ETF های اسپات، تاثیر نقدینگی دلار آمریکا بر بازار ارزهای دیجیتال آشکار تر خواهد شد، اما تاثیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین پیچیده است.

واکنش بازار به کاهش نرخ ممکن است زودهنگام یا با تاخیر باشد و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. لازم به ذکر است که در برخی موارد، مانند نگرانی در مورد رکود اقتصادی، عدم اطمینان در سیاست‌های نظارتی و معکوس شدن احساسات بازار، بیت کوین ممکن است با مقدار مشخصی فشار فروش مواجه شود.

علاوه بر این، سیاست پولی فدرال رزرو عامل مهمی است که بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد، اما تنها عامل نیست. بنابراین برای اتخاذ تصمیمات منطقی سرمایه گذاری باید به عوامل مختلف بازار توجه زیادی داشته باشیم.

منبع: اودیلی نیوز

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments