تامین مالی جمعی در پروژه های مختلف دغدغه بسیاری از کسب و کار های مختلف است. در همین راستا در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین ICO یا عرضه اولیه سکه به عنوان روشی برای جذب سرمایه برای انجام پروژه های مختلف انجام می شود. اگر می خواهید بدانید که ICO چیست و شما به عنوان یک کاربر چه نقشی در برگزاری های ICO دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
عرضه اولیه سکه یا ICO چیست؟
عرضه اولیه سکه (ICO) نوعی فعالیت جمع آوری سرمایه در ارز های دیجیتال و بلاک چین است. ICO را می توان به عنوان یک عرضه عمومی اولیه (IPO) در نظر گرفت که از ارزهای دیجیتال استفاده می کند. با این حال ، این مقایسه دقیقی نیست ، چرا که تفاوت های اساسی بین دو فعالیت IPO و ICO وجود دارد.
بلاک چین های نوپا از ICO برای جذب سرمایه استفاده می کنند. مزیت اصلی ICO این است که واسطه ها را از روند جذب سرمایه حذف می کنند و ارتباط مستقیمی بین شرکت و سرمایه گذاران ایجاد می کنند. به این ترتیب ، منافع هر دو طرف سرمایه گذار و صاحب پروژه همسو می شود.
در این فرایند از طریق سیستم عامل های تجاری، سرمایه گذاران در ازای سرمایه گذاری پولی خود، “توکن” ارز رمزنگاری شده منحصر به فردی دریافت می کنند. این توکن منحصر به فرد مانند واحدی از ارز عمل می کند که به سرمایه گذاران امکان دسترسی به ویژگی های خاص پروژه ای را که توسط شرکت صادر کننده اجرا می شود ، می دهد. این توکن ها منحصر به فرد هستند و به کمک مالی پروژه های نرم افزاری منبع باز کمک می کنند که در غیر این صورت تأمین مالی با ساختارهای سنتی دشوار است. در صورت موفقیت یک پروژه و اعتماد سرمایه گذاران بیشتر به آن، انتظار می رود که ارزش توکن افزایش یابد.
انواع عرضه اولیه سکه یا ICO ها
ICO های خصوصی : در عرضه اولیه خصوصی ، فقط تعداد محدودی از سرمایه گذاران می توانند در این فرآیند شرکت کنند. به طور کلی ، فقط سرمایه گذاران معتبر، مثلا موسسات مالی، می توانند در ICO های خصوصی شرکت کنند و صاحب پروژه می تواند حداقل مقدار سرمایه گذاری را تعیین کند.
ICO های عمومی : عرضه اولیه عمومی نوعی سرمایه گذاری جمعی است که عموم مردم می توانند در آن شرکت کنند. پیشنهاد عمومی نوعی سرمایه گذاری دموکراتیک است زیرا تقریباً هرکسی می تواند به یک سرمایه گذار تبدیل شود. با این حال ، به دلیل نگرانی های نظارتی ، ICO های خصوصی در مقایسه با پیشنهادات عمومی به گزینه مناسب تری تبدیل می شوند.
افزایش ارزهای رمزپایه و فناوری بلاکچین به افزایش محبوبیت ICO ها در سال های اخیر کمک کرده است. در سال 2017 ، بیش از 7 میلیارد دلار با استفاده از ICO جمع آوری شد. در سال 2018 ، این رقم تقریباً دو برابر شد.
ICO چگونه کار می کند؟
ICO ها معمولا توسط خود کمپانی هایی که قصد برگزاری دارند، برگزار می شود ولی در برخی موارد هم کمپانی های دیگری برگزاری ICO را برعهده می گیرند. کمپانی که قصد برگزاری ICO دارد از قبل تاریخی را برای شروع و پایان آن اعلام می کنند و شرایطی برای شرکت در آن نیز اعلام می کنند. درست مانند ICO توکن بیت تورنت که در لانچ پد صرافی بایننس برگزار شد و در کمتر از 15 دقیقه تمامی توکن های آن به فروش رسید.
از طریق مدل جمع آوری کمک مالی ICO ، شرکت های نوپا می توانند با انتشار توکن در بلاک چین و سپس توزیع توکن در ازای دریافت کمک مالی ، سرمایه جمع کنند. این توکن ها که می توانند از طریق شبکه منتقل شده و در صرافی های ارز رمزنگاری شده معامله شوند ، یا مجموعه ای از توابع مختلف را از اعطای دسترسی دارنده به یک سرویس خاص گرفته تا حق سود سهام شرکت را در اختیار سرمایه گذار قرار دهند.
عرضه اولیه سکه یک فرآیند پیچیده است که نیاز به دانش عمیق در زمینه فن آوری ، امور مالی و قانون دارد. ایده اصلی ICO استفاده از سیستم های غیرمتمرکز فناوری بلاک چین در فعالیت های جذب سرمایه است. مراحل ICO شامل موارد زیر می باشد:
شناسایی اهداف سرمایه گذاری : هر ICO با هدف خاصی از سوی شرکت یا پروژه برای جذب سرمایه شروع می شود. پروژه یا شرکت اهداف مربوط به کمپین جمع آوری کمک های مالی خود را مشخص کرده و مطالب مربوطه را در مورد شرکت یا پروژه برای سرمایه گذاران بالقوه فراهم می کند تا اطلاعات کافی برای شرکت در این عرضه اولیه داشته باشند.
ایجاد توکن ها : مرحله بعدی در عرضه اولیه سکه ، ایجاد توکن است. توکن ها نماینده یک دارایی یا ابزار در بلاک چین هستند. توکن ها قابل خرید و فروش هستند ولی تفاوت های اساسی با کوین ها دارند. اکثر توکن ها یک محصول یا خدمات ایجاد شده توسط شرکت را به صاحبان خود ارائه می دهند. توکن ها با استفاده از سیستم عامل های بلاک چین مشخص ایجاد می شوند. روند ایجاد توکن ها نسبتاً ساده است زیرا یک شرکت ملزم به نوشتن کد از ابتدا مانند ایجاد یک کوین جدید نیست. در عوض ، پلتفرم های بلاکچین موجود که ارزهای رمزنگاری شده موجود مانند اتریوم بستری برای ایجاد توکن ها با تغییرات جزئی کد فراهم می کنند.
کمپین تبلیغاتی : در همین زمان ، یک شرکت معمولاً یک کمپین تبلیغاتی برای جذب سرمایه گذاران بالقوه انجام می دهد. توجه داشته باشید که این کمپین ها معمولاً بصورت آنلاین برای دستیابی به بیشترین میزان دسترسی به سرمایه گذار انجام می شوند. با این حال ، در حال حاضر ، چندین سیستم عامل آنلاین بزرگ مانند Facebook و Google تبلیغات ICO را ممنوع کرده اند.
پیشنهاد اولیه : پس از ایجاد توکن ها، آنها برای سرمایه گذاران علاقه مند عرضه می شوند. این عرضه ممکن است در چندین دور اعلام شود. سپس شرکت می تواند از درآمد حاصل از ICO برای راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید استفاده کند در حالی که سرمایه گذاران انتظار دارند از توکن های خریداری شده برای بهره مندی از این محصول / خدمات استفاده کنند یا منتظر افزایش ارزش توکن ها هستند.
مقررات ICO
عرضه اولیه سکه یک پدیده کاملا جدید در دنیای مالی و فناوری است. معرفی ICO در فرآیندهای جذب سرمایه در سال های اخیر تاثیر قابل توجهی داشته است. با این حال ، مقامات نظارتی در سراسر جهان برای معرفی مدل جدید جمع آوری کمک مالی در امور مالی آماده نبودند.
رویکردهای تنظیم عرضه های اولیه سکه در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ، دولت های چین و کره جنوبی ICO را ممنوع کرده اند. بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده و کانادا در حال تدوین مقررات خاصی برای کنترل عملکرد ICO هستند. علاوه بر این در حال حاضر دستورالعمل های منتشر شده در زمینه ICO در تعدادی از کشورها از جمله استرالیا ، نیوزیلند ، هنگ کنگ و امارات متحده عربی منتشر شده است.
چگونه اعتبار یک ICO را تشخیص دهیم؟
همانطور که اشاره شد قوانین و چارچوبهای نظارتی دقیق و مشخصی برای ICO ها وجود ندارد. به همین دلیل ریسک کلاهبرداری از طریق آنها بسیار بالا است. در موارد متعددی برخی از پروژه از این طریق سرمایه مردم را جذب کرده اند و پس از مدتی ناپدید شده است. در میان ICO های که روزانه برگزار می شوند، تشخیص اینکه کدام یک از آنها معتبر است بسیار دشوار است. بنابراین اگر در بازار ارزهای دیجیتال تازه کار هستید توصیه می شود از سرمایهگذاری بدون تحقیق کامل و کسب اطلاعات در ICO ها دوری کنید. مطالعه وایت پیپر ICO، و تحقیق از افراد فعال و حرفه ای در بازار ارزهای دیجیتال در کنار بررسی سوابق اعضای کلیدی یک پروژه می تواند در ارزیابی یک ICO به شما کمک کند.
وایت پیپر (White Paper) چیست؟
هنگامی که یک شرکت تازه کار در ارزهای دیجیتال می خواهد از طریق ICO سرمایه جمع کند ، معمولاً برنامه های خود و اطلاعات مهم را از طریق وایت پیپر را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. این اطلاعات شامل مواردی مانند هدف های این پروژه پس از اتمام توسعه و راه اندازی آن، مقدار سرمایه مورد نیاز، توکن های پاداش داده شده، تیمی که پشت پروژه و وایت پیپر فعال است و در نهایت این که کمپین ICO برای چه مدت ادامه خواهد یافت. پروژه و یا شرکتی که قصد جذب سرمایه از طریق ICO را دارد موظف است که وایت پیپر یا کاغذ سفید را قبل از راه اندازی عرضه اولیه آماده کند.
تفاوت عرضه اولیه سکه ICO با عرضه اولیه سهام IPO چیست؟
بیشترین تفاوت بین عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) و عرضه اولیه سهام (IPO) نظارت مقامات نظارتی است. اول از همه، به عنوان بخشی از الزامات اجباری ثبت نام در سازمان تنظیم مقررات ، هر شرکتی که به دنبال برگزاری IPO یا عرضه اولیه سهام است باید سند قانونی به نام “دفترچه” ایجاد کند. دفترچه اعلامیه قانونی است که از اهداف شرکت برای عرضه سهام به عموم خبر می دهد و باید با توجه به استانداردهای مشخصی شفاف سازی داشته باشد. از جمله موارد دیگر ، این باید شامل اطلاعات کلیدی در مورد شرکت و IPO آینده آن باشد تا به سرمایه گذاران بالقوه در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.
این در حالی است که ICO تحت نظارت خاصی قرار ندارند و در صورت داشتن مقررات امنیتی در بعضی از کشور ها الزامات قانونی دارند. به همین دلیل برای شرکت در ICO انجام ارزیابی سرمایه گذاران و دقت لازم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
خلاصه آنکه برای شرکتهای سنتی، روشهای مختلفی برای جذب سرمایه لازم برای توسعه و رشد وجود دارد.
نکته دیگر این است که IPO ها تنها با سرمایهگذاران حرفه ای سروکار دارند، در حالی که ICO ها حامیان یک پروژه را به خود جلب می کنند که ممکن است سرمایه گذار حرفه ای نباشند.
عرضه اولیه صرافی (IEO)
عرضه اولیه صرافی یا Initial Exchange Offering مشابه با ICO عمل می کند و در برخی از موارد به عنوان جایگزینی برای آن در نظر گرفته می شود. ویژگی اصلی IEO این است که در یک صرافی بزرگ ارز دیجیتال برگزار میشود و سرمایهگذاران و حامیان باید برای خرید توکن ها از طریق صرافی اقدام نمایند. در این شرایط عرضه اولیه مستقیما توسط تیم یک پروژه برگزار نمی شود.
با توجه به این که صرافیها قبل از برگزاری پیش فروش و عرضه اولیه، بررسیهای لازم درباره یک پروژه را انجام می دهند، ریسک کلاهبرداری کاهش می یابد. در حال حاضر پیشتاز IEO ها صرافی بایننس است.
عرضه اولیه توکن اوراق بهادار (STO)
عرضه اولیه توکن اوراق بهادار یا Security Token Offering نیز به عنوان یکی دیگر از روشهای جذب سرمایه در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می شود که در مقایسه با ICO ریسک کمتری دارد. در این فرایند توکن ها باید از فرایندهای قانونی عبور کنند و به عنوان اوراق بهادار ثبت شوند.علاوه بر این توسعه دهندگان و تیم پروژه از نظر قانونی احراز هویت می شوند. به همین دلیل ریسک سرمایهگذاری به دلیل تعهد پروژه کمتر می شود.
پاسخ به سوالات متداول
جمع آوری سرمایه از طریق ICO روشی برای بدست آوردن سرمایه از طریق برگزاری عرضه اولیه سکه است که اساسا این کار به صورت دیجیتالی و بدون دخالت پول و با دریافت بیت کوین یا اتریوم انجام می گیرد.
طبق تعریف رسمی، ICO کوتاه شده عبارت Initial Coin Offering به معنای عرضه اولیه سکه است که ساز و کار آن شبیه به IPO یا عرضه اولیه عمومی است که در آن کمپانی ها برای جمع آوری سرمایه، سهام می فروشند اما در مورد ICO کمپانی ها، توکن های دیجیتال میفروشند که پس از اجرای پروژه دارای ارزش می شوند.
توکن ICO همان چیزی است که با سرمایه گذاری در یک ICO به شما ارائه می شود که یک رمز ارز است که در زمان عرضه اولیه ارزشی ندارد ولی زمانی که پروژه عمومی شود دارای ارزش می شود؛ البته اگر ICO موفقیت آمیز باشد.
بیشترین مقداری که در ICO جمع می شود و دیگر قرار نیست بیشتر از آن از مشتریان دریافت شود را Hard Cap می گویند و کمترین میزانی که برای موفقیت آمیز خواندن ICO لازم است تا جمع شود را Soft Cap می گویند که در صورتی که این میزان جمع آوری نشود، دارایی ها به سرمایه گذاران بازگردانده می شود.
سندی که نشان دهنده هدف و چشم انداز پشت یک پروژه است.
معمولا پیش از برگزاری ICO ارائه می شود.
برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.