تاثیر جنگ ایران و اسرائیل روی بازار کریپتو

سقوط بازار کریپتو در واکنش به ناآرامی های خاورمیانه | تحلیل و پیش بینی قیمت ارزها

تنش ها و اخبار جنگ معمولاً یک واکنش شدید در بازار ایجاد می کند. در نظر گرفتن حرکت قیمت بیت کوین در پی وضعیت جنگ اسرائیل و ایران جالب خواهد بود. در این مقاله به صورت جامع و کامل واکنش بازار کریپتو به ناآرامی های خاورمیانه و روند نزولی قیمت ارزها را بررسی میکنیم.

خرید تتر از پی 98

علت جنگ ایران و اسرائیل چیست؟

ایران روز سه شنبه حدود 200 موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد و در حالی که نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قول داده بود که به تلافی آن پاسخ دهد، دور جدیدی از حملات شروع شد. این حمله در پاسخ به این بود که اسرائیل برای اولین بار در هفته های گذشته چندین حمله به لبنان انجام داد. در نظر سنجی های پلی‌مارکت 49 درصد احتمال می‌دهند که اسرائیل تا پایان هفته علیه ایران تلافی کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که:

 باید از یک جنگ همه جانبه در خاورمیانه اجتناب شود، زیرا حملات هوایی اسرائیل به لبنان ده ها نفر را کشت. این حملات پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب الله در هفته گذشته صورت گرفت که ضربه بزرگی به گروه شبه نظامی و حزب سیاسی مورد حمایت ایران در لبنان بود.

اگر افزایش قیمت نفت منجر به افزایش قیمت مصرف کننده شود و داده های CPI امریکا را تحت تاثیر قرار دهد، پاندل گفت که:

بعید است که کمپین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو برای دسامبر کنار گذاشته شود.

نظر تحلیلگران در مورد تنش های خاورمیانه

پس از تشدید تنش‌های خاورمیانه، بازار ایالات متحده واکنش مشابهی را در روز سه‌شنبه نشان داد و S&P 500 با کاهش 1 درصدی پایان یافت. از سوی دیگر، قیمت نفت تا 5 درصد افزایش یافت.

شرکت کوبیسی لدر با استناد به الگوهای تاریخی بازار می گوید: 

S&P 500 به طور متوسط ​​​​2٪ در هنگام درگیری های بزرگ سقوط می کند. میانگین کل کاهش این رویدادهای اصلی -8.2٪ است. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر وجود دارد که بر بازگشت قیمت رمز ارزها تاثیر می گذارد.

مهم ترین عامل این است که آیا جنگ در دوران رکود شروع می شود یا نه. اگر بازار در رکود نباشد، میانگین بازده 12 ماهه S&P 500 در یک سال جنگی 9.5 درصد است. با این حال، در طول یک سال رکود، این بازده به -11.5٪ تبدیل می شود. کوبیسی همچنین به حمله 11 سپتامبر در سال 2002 اشاره می کند که S&P 500 هجده درصد کاهش یافت زیرا بازار قبلاً در رکود بود. جالب است که ببینیم آیا فدرال رزرو از رکود آمریکا در سال جاری جلوگیری می کند یا خیر.

وضعیت قیمت نفت امروز
وضعیت قیمت نفت امروز

طبق گفته تحلیلگران، آیا سقوط قیمت ارزها ادامه دارد؟

بر اساس شاخص ترس و طمع بیت کوین، احساسات بازار به سرعت از «طمع» چند روز پیش به «ترس» امروز تغییر کرده است. با این حال، این چیز جدیدی نیست و فروش وحشتناک تا حد زیادی قابل پیش بینی بوده است. برخی ممکن است بیت کوین را به عنوان دارایی «منابع امن» بدانند، اما قبلاً بیت کوین همین رفتار را در طول تنش های ژئوپلیتیک از خود نشان داده است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص ترس و طمع بیت کوین

بیت کوین در روزهای پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین ایران به اسرائیل در اواسط آوریل، بیش از 13 درصد سقوط کرد.برعکس، کالاهایی مانند طلا و نفت خام امروز افزایش یافته اند. سامسون مو، در رابطه با این موضوع نظر شخصی اش را بیان کرد و گفت:

به نظر نمی رسد تحلیلگران نگران باشند زیرا بیت کوین با وجود این فشار فروش در کانال محدود شش ماهه خود باقی می ماند.

پیتر برانت هم اعلام کرد که بیت کوین توالی سقف و کف های پایین تر را مختل نکرد. او افزود: 

تنها بسته شدن بالای 71000 دلار که توسط یک ATH جدید تایید شده است که نشان می‌دهد روند پایین‌ترین سطح نوامبر 2022 همچنان پابرجاست.

در همین حال، تحلیلگر اینکام شارکس، قبل از اینکه حمله ایران و اسرائیل در اواخر این ماه اتفاق بیفتد، کاهش دیگری را پیش بینی کرد.

نظر تحلیلگر درمورد سطوح حمایت مقاومت بیت کوین
نظر تحلیلگر درمورد سطوح حمایت مقاومت بیت کوین

رکت کپیتال گفت که:

بیت کوین سطح حمایت 59800 دلار را پس از کاهش سطح مقاومت در کانال آزمایش خواهد کرد.

قیمت بیت کوین و آلت کوین ها دوباره تحت تاثیر تنش های خاورمیانه سقوط کرد!

پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل در اواخر 1 اکتبر، قیمت بیت کوین تقریباً 4000 دلار در کمتر از 24 ساعت کاهش یافت. این دارایی در روز سه شنبه کمی بیش از 64000 دلار معامله می شد اما پس از حمله به سختی به 60000 دلار رسید.بیت کوین از آن زمان در معاملات صبح چهارشنبه به حدود 61700 دلار بهبود یافته است، اما همچنان 3 درصد در روز کاهش یافته است.


تاثیر اتفاقات ایران و اسرائیل روی قیمت بیت کوین


شبح جنگ در خاورمیانه کل بازار کریپتو را به لرزه درآورده است، با کاهش سرمایه کل بازار کریپتو در روز 4.7 درصد یا حدود 150 میلیارد دلار. اتریوم تقریباً 8 درصد سقوط کرد و به 2450 دلار رسید، درست بعد از اینکه در روز چهارشنبه اندکی بهبود یافت.

طبق معمول، آلت‌کوین‌ها با زیان‌های سنگین‌تری برای دوج کوین (DOGE)، تون کوین (TON)، آوالانچ (AVAX)، شیبا اینو(SHIB)، چین لینک (LINK) و پولکادات (DOT) همراه شدند.به عبارت دیگر، این همان داستان قدیمی برای کریپتو و همان وحشت از جانب کسانی است که سرمایه کمی در بازار ارزهای دیجیتال دارند.

آلت کوین ها روند نزولی بیت کوین را دنبال می کنند!

در کنار بیت کوین، اتریوم (ETH) و سایر آلتکوین های بزرگ نیز متحمل ضررهای شدید شدند. ETH که در روزهای اخیر عملکرد خوبی داشت، بیش از 6 درصد کاهش یافت. سایر ارزهای دیجیتال اصلی مانند سولانا(SOL) و کاردانو(ADA) هم تحت تأثیر قرار گرفتند، با ضررهای بین 7.5٪ تا 10٪. در نتیجه، ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال 4.7 درصد کاهش یافت و به 2.14 تریلیون دلار رسید.

سقوط بیت کوین و الت کوین ها
سقوط بیت کوین و الت کوین ها

اعتماد سرمایه گذاران با اخبار جنگ متزلزل شده است!

کاهش شدید بازار پس از حملات موشکی ایران به اسرائیل، افزایش عدم اطمینان ژئوپلیتیکی را به دنبال داشت.سرمایه گذاران استراتژی کاهش ریسک را اتخاذ کردند و از دارایی های پر نوسان مثل ارزهای دیجیتال فاصله گرفتند.

سقوط سهام Nasdaq در بازه زمانی یک روزه
سقوط سهام Nasdaq در بازه زمانی یک روزه

این تغییر، بازارهای مالی سنتی را نیز تحت تاثیر قرار داد، به طوری که S&P 500 1.1% افت کرد و Nasdaq 1.85% سقوط کرد. غول های فناوری مانند نویدیا و اپل به ترتیب 4% و 3.6% کاهش سهام را تجربه کردند.

لیکویید شدن ارزها در جریان اتفاقات ایران اسرائیل

علاوه بر این، بیش از 489 میلیون دلار دارایی رمزنگاری شده در 24 ساعت گذشته لیکویید شد،  زیرا تریدرها با نوسانات غیرمنتظره مواجه شدند، انهم درست زمانی که تقریباً 86 درصد از تریدرهای فیوچرز روی روند صعودی ماه اکتبر برنامه ریزی کردند، زیرا از نظر تاریخی این ماه به نفع بیت کوین است.

لیکویید شدن در بازار کریپتو در تایم فریم 4 ساعته
لیکویید شدن در بازار کریپتو در تایم فریم 4 ساعته

بر اساس داده های کوین گلس، 416.6 میلیون دلار از این انحلال ها در موقعیت های خرید (لانگ) بوده است. اکثر انحلال‌ها در تایم فریم چهار ساعته پس از انتشار اخبار حملات موشکی رخ دادند که نشان می‌دهد بازار چقدر سریع به تحولات ژئوپلیتیک واکنش نشان می‌دهد.

وضعیت بیت کوین و طلا
توییت: وضعیت بیت کوین و طلا

از آنجایی که تریدر ها از سرمایه گذاری روی دارایی های پرخطر مانند بیت کوین خارج شدند، دارایی های امن مانند طلا و دلار آمریکا افزایش یافت. شاخص دلار آمریکا 0.6 درصد افزایش یافت در حالی که شاخص طلا و نقره فیلادلفیا 1.1 درصد رشد کرد. در چنین شرایطی تریدرها برای محافظت از دارایی های خود به ارزهای کم ریسک تر مثل خرید تتر روی می اورند. این حرکت نشان‌دهنده تغییر گسترده‌تر به سمت دارایی‌های ایمن‌تر در میان خطرات ژئوپلیتیکی است.

وضعیت طلا و نقره در بازه زمانی یک روزه
وضعیت طلا و نقره در بازه زمانی یک روزه

چشم انداز بلند مدت بازار کریپتو چگونه است؟

علی رغم رکود فعلی، بیت کوین از نظر تاریخی پس از بحران های ژئوپلیتیکی دوباره رونق گرفته است. برخی از تحلیلگران خاطرنشان می کنند که بیت کوین در طول بحران های گذشته از دارایی های سنتی مانند طلا و S&P 500 بهتر عمل کرده است و امیدی را برای بهبود آینده ایجاد می کند.

وضعیت دلار امریکا در بازه زمانی یک روزه
وضعیت دلار امریکا در بازه زمانی یک روزه

با این حال، در کوتاه مدت، نوسانات بازار احتمالاً ادامه خواهد یافت زیرا تنش ها در خاورمیانه همچنان بالاست.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سرابی
سرابی
2 روز قبل

این افت قیمت ها همچنان ادامه داره؟ ممکنه تتر بیشتر از این ها افزایش قیمت داشته باشه؟