اگر چه فریلنسر بودن مزایای بسیاری دارد ولی طبیعتا معایب خود را نیز به همراه دارد و یکی از بزرگترین معایب که البته شاید از نظر خیلی ها نتوان به آن عیب گفت بحث رقابت بسیار شدید بین فریلنسر هاست. در بین انواع فریلنسر های مترجم، برنامه نویس، گرافیک کار و… باید مهارت زیادی داشته باشید تا به شما به توان به چشم یک فریلنسر موفق نگاه کرد. اما همیشه مهارت زیاد دلیل بر موفقیت یک فریلنسر و برتری آن نسبت به دیگری نمی شود و در این نوشته هم قصد داریم به همین موضوع و تکنیک هایی که به شما در تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق کمک می کنند، بپردازیم.
-
1.
یک فریلنسر موفق چه ویژگی هایی دارد؟
- 1.1. برای هر پروژه قرارداد ببندید
- 1.2. پیش پرداخت دریافت کنید
- 1.3. فریلنسر موفق از گفتن “نه” نمی ترسد
- 1.4. همیشه پیشنهاد کمتر برنده نیست
- 1.5. کم وعده دهید، بیشتر تحویل دهید
- 1.6. روی حرفه خود تمرکز کنید
- 1.7. با مشتری خود شفاف باشید
- 1.8. فریلنسر موفق نویسنده خوبی است
- 1.9. روی حال تمرکز کنید
- 1.10. حساب و کتاب کنید
یک فریلنسر موفق چه ویژگی هایی دارد؟
بی شک همان طور که گفتیم مهارت داشتن در کاری که می خواهید انجام بدهید و گستردگی مهارت شما در تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق تاثیر بسیار زیادی دارد ولی در ادامه قرار نیست نکاتی را بگوییم که ارتباطی با مهارت فنی شما داشته باشد بلکه مواردی است که در انجام کار خود، ارائه پیشنهادات و برخورد با یک پروژه فریلنسری می بایست آن ها را رعایت کنید.
برای هر پروژه قرارداد ببندید
آیا حتی اگر پروژه، پروژه کوچکی است باز هم باید قرارداد امضا شده با مشتری داشته باشید؟ چگونه قرارداد خوبی به ازای هر کار می بندید؟ بسیاری از فریلنسر ها درگیر جزئیات قرارداد می شوند این نوعی هدر رفت وقت است به جای این که از آن وقت برای در آوردن پول استفاده کنید.
تمام چیزی که شما نیاز دارید این است که یک توافقنامه کلی که برخی جزئیات را پوشش می دهد داشته باشید. به طور ساده قرارداد شما باید شامل موارد زیر باشد.
- کاری که انجام می دهید اختصاصی و نه تقلب از روی یک کار دیگر است.
- اطلاعات مشتری محرمانه بماند.
- شرایط پرداخت به شما و این که چقدر قرار است دریافت کنید و در مراحل انجام چقدر خواهد بود.
- این مورد که به محز اتمام پروژه و قبول کار از سوی کار فرما، آن ها تمام مسئولیت های استفاده های آینده از آن کار را بر عهده می گیرند.
- این که شما و مشتری شما می تواند تحت چه شرایطی خدمات را متوقف کند.
ذکر یک سری جزئیات در کار در هر پروژه از شما محافظت می کند ولی از همه مهم تر به مشتری نشان می دهد که شیوه کاری شما چگونه است.
این که در این توافقنامه شما چه چیز های دیگری قید شود بستگی به خود شما و کار فرما دارد و اما معمولا در وبسایت های فریلنسری توافقی به شکل سنتی آن صورت نمی گیرد بلکه همان صحبت هایی که بین فریلنسر و کار فرما رد و بدل می شود در پایان به عنوان مدرک و روشی برای قضاوت خواهد بود؛ اگر چه همچنان پیشنهاد می کنیم در انجام کار حتی در بستر وبسایت های فریلنسری باز هم قرارداد ببندید.
پیش پرداخت دریافت کنید
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در کار های فریلنسری معمولا از فریلنسر ها می شنویم این است که بعضی مواقع به موقع نمی توانند دستمزد خود را دریافت کنند یا حتی بسیاری از مواقع کل پولی دریافت نمی کنند! اگر می خواهید چنین تجربه ای نداشته باشید یک قانون ساده را رعایت کنید.
برای این که پرداخت دستمزد را همیشه بتوانید از سوی کار فرما تضمین کنید، حتما از آن پیش پرداخت بخواهید. معمولا نصف مبلغ گفته شده در قرارداد در ابتدای کار گرفته می شود و مابقی آن پس از این که پروژه به پایان برسد یا به شیوه و شرایطی که در قرارداد گفته شود. البته میزان مبلغ پیش پرداخت هم قابل گفتگو است.
اگر کارفرما شما از دادن پیش پرداخت خودداری می کند این می تواند زنگ خطری برای شما باشد.
به شخصه زمانی که قرارداد امضا شده را دریافت کردم و پیش پرداخت را نیز گرفتم حالا کاملا برای شروع کار آماده هستم!
— نویسنده
به یک نکته مهم توجه داشته باشید که پس از تکمیل کار، پیش از این که مبلغ کامل را دریافت نکردید هیچ فایل یا نتیجه قابل استفاده ای را ارائه نکنید تا از مشکلاتی مانند پرداخت نشدن مابقی مبلغ قرارداد جلوگیری کنید. برای مثال اگر پروژه شما طراحی قالب وبسایت است، تنها تصویری از آن را ارائه کنید.
فریلنسر موفق از گفتن “نه” نمی ترسد
گفتن نه سخت است، به ویژه اگر قصد دارید که حتما یک پروژه را بگیرید و خود را نشان دهید و این در مواردی ممکن است باعث این شود که فشار زیادی روی شما بیاید یا حتی به سادگی زیر همه چیز بزنید و این قطعا نتیجه تکنیکی برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق نیست.
شما با این کار ممکن است نه تنها به خود بلکه به دیگران هم ضربه بزنید؛ این ضربه می تواند با طرف مقابل شما باشد که کار را نیمه رها کردید، خانواده شما باشد که ساعت های زیادی را کار کرده اید و با آن ها نبودید یا خود شما باشید که استرس زیادی را تحمل کرده اید.
در طی یک پروژه، با این که می توانستم زمان تحویل کار را بیشتر اعلام کنم اما زمان کمتری اعلام کردم که همین باعث شد تا اگر چه کار را سر موعد ارائه کنم ولی فشار و استرس به من وارد شود.
— نویسنده
بنابراین شاید بهتر این باشد که به جای این که روی پذیرش یک سری چیز هایی که به نفع شما نیست پافشاری کنید، آن ها را قبول نکنید. برای این که بتوانید تشخیص دهید که آیا پروژه مورد نظر، مناسب شماست، پرسیدن این سوالان از خودتان کمک می کند.
- آیا به اندازه ای که این مشتری از من می خواهد در کارم مهارت دارم؟
- چرا این پروژه را می پذیرم؟ آیا تعهدی باید نسبت به آن داشته باشم؟
- چرا این پروژه را به کار های اضافه می کنم؟
بدترین چیز در زمانی که هر چه گفته می شود را قبول می کنید این است که صبر شما تمام می شود، استرس دارید، عصبی هستید، در این بین ممکن است صدمات زیادی برای کاری که ارزشش را نداشته و شما را به خواسته خود نرسانده است، تحمل کنید.
دفعه بعدی که یک پروژه را دیدید، بدون فکر “بله” نگویید و از گفتن “نه” نترسید. روی فرصت ها و خطرات آن فکر کنید.
همیشه پیشنهاد کمتر برنده نیست
شاید فکر کنید که حتما رمز گرفتن یک پروژه از یک کارفرما پیشنهاد کمترین قیمت است اما باید بدانید همیشه این طور نیست. بسیاری از مواقع پیشنهاد کمترین قیمت نشان از بی تجربگی شماست و کارفرما متوجه می شود که فقط برای قبول پروژه چنین قیمتی گفتید و احتمالا از مهارت کافی برخوردار نیستید. از طرفی ممکن است قیمتی که شما به عنوان کمترین قیمت پیشنهاد می دهید آنقدری نباشد که ارزش وقت شما را داشته باشد و این یک معامله کاملا “ضرر” برای شما می شود و دلیل آن هم مواردی است که در تکنیک “نه” گفتن به آن اشاره کردیم.
کم وعده دهید، بیشتر تحویل دهید
اصلاح انگلیسی آن Under Promise and Over Deliver است. به این معنا که همیشه به اندازه ای خواسته مشتری است به آن وعده بدهید و اما در نهایت نتیجه را بهتر از چیزی که وعده داده اید تحویل دهید. این باعث می شود تا کارفرما از کاری که تحویل می گیرد شگفت زده شود و اولین نفری که برای سپردن کار های آینده به ذهنش می آید، شما باشید.
روی حرفه خود تمرکز کنید
به یاد داشته باشید که اگر چه یادگیری حرفه ها و مهارت های مختلف گستره خدماتی که می توانید ارائه کنید را بزرگ تر می کند ولی همیشه تمرکز روی یک حرفه و کار خاص باعث پیشرفت شما روی آن کار و پیشرفت واقعی شما می شود. روی یک حرفه که تمرکز داشته باشید می توانید به سادگی در آن حرفه پیشرفت کنید و تمام جنبه های آن را کار کنید و برای همان حرفه شناخته شوید. اگر وبسایت دارید روی یک موضوع و حرفه خاص کار کنید و سعی نکنید که همه چیز بپردازید.
با مشتری خود شفاف باشید
به عنوان یک فریلنسر موفق باید برای مشتری خود شناخته شده و شفاف باشید. درباره خود و مهارت هایی که دارید توضیحات درست و دقیق بدهید، تا حد امکان مشخصاتی از خود بدهید که حس اطمینان در کارفرما ایجاد شود و از همه مهم تر درباره کار و شیوه ای که قرار است که کار آن ها انجام دهید توضیحاتی بدهید تا مطمئن شوند که شما همان کسی هستید که می خواهند.
فریلنسر موفق نویسنده خوبی است
همیشه برای شناخته شدن و معرفی خود از “نوشتن” استفاده کنید. حتما یک وبلاگ یا وبسایتی که در آن مقاله می نویسید داشته باشید و از این طریق خود و کار خود را معرفی کنید. حتما قرار نیست که با وبلاگنویسی یا انتشار مطالب روزانه کار خود را پیش ببرید بلکه حتی قرار دادن ویدیو، شرکت در گفتگو ها در فروم های گفتگوی اینترنتی همگی فرصتی هستند که خود را به دیگران بشناسانید. حتی ارائه پیشنهاد در این فروم ها به افرادی که به دنبال فریلنسر می گردند نیز کمک می کند تا شناخته شوید.
روی حال تمرکز کنید
اگر می خواهید به عنوان یک فریلنسر موفق به هدف خود برسید، به پاهای خود و نه به هدف نگاه کنید. شما می دانید که می خواهید به چه جایگاهی برسید، بنابراین روی حال تمرکز کنید. برای مثال برای خود یک چک لیست روزانه ساده تهیه و تا پایان روز آن را تکمیل کنید.
حساب و کتاب کنید
فریلنسر بودن معمولا به این معناست که راه جذب مشتری های شما اینترنت است و بنابراین در این بستر باید قوی کار کنید. یکی از ضروریات فریلنسر ها برای فعالیت در اینترنت داشتن یک وبسایت اینترنتی یا وبلاگ است که بتوانید به این شکل خود را مطرح کنید. البته باید در کنار این موضوع حساب و کتاب یک سری هزینه ها را داشته باشید.
- در آمد کاری (برای هزینه های ماهانه به چه درآمدی نیاز دارید؟)
- بازدید از سایت (از کجا بازدید دارید؟ محبوب ترین محتوای شما کدام است؟)
- کدام صفحات برای وبسایت شما مشکل ساز هستند و باید حذف شوند؟
برای مثال ببینید که درآمد ماهیانه شما چقدر است. سپس جستجو کنید که درآمد شما از چه راه هایی می آید؟ (چه مشتریان، چه نوع از پروژه هایی) و روی بخش هایی که به شما نتیجه می دهد تمرکز کنید.
مثلا اگر می بینید که مطالبی که در وبسایت خود می نویسید آنقدر بازخورد ندارد ولی همین نظرات یا تک نوشته هایی که در فروم های گفتگو دارید خیلی طرفدار دارد، در همان جا بنویسید.
برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.