راه اندازی کسب و کار مخصوص به خودتان بهترین راه برای بدست گرفتن کنترل زندگیتان و کسب درآمد بیشتر و بیشتر در هر ماه است. می توانید با صرف چند ساعت در هفته شروع کنید و حتی اگر مشغول به کار دیگری هم هستید، کار خودتان را نیز پیش ببرید.
از همه جذاب تر این که ساعت های کاریتان دست خودتان است، پروژه های که دوست دارید را انتخاب می کنید و با افراد مختلفی ملاقات خواهید داشت.
نکته مهم اینجاست که بدانید راه اندازی کسب و کار سخت نیست؛ برای راه اندازی کسب و کار نه ضرورتی به داشتن یک شرکت حقوقی است، نه یک فروشگاه پر زرق و برق یا حتی کارکنان. فقط به یک ساز و کار درست و فکر شده نیاز دارید.
گفته هایی که در ادامه می بینید مراحلی از راه اندازی یک سیستم کسب و کار است.
لازم است بدانید که شما می توانید در ابتدا خیلی ساده شروع کنید اما به مرور که به نقطه ایده آل رسیدید، کسب و کارتان را گسترش دهید.
مهمترین چیز در راه اندازی کسب و کار ایده است
اولین مرحله انتخاب یک ایده خوب برای کسب و کار است و البته که می توان گفت سخت ترین مرحله هم واقعا همین است. خیلی ها به خاطر همین مرحله است که دنبال راه اندازی کسب و کار نیستند و از آن فرار می کنند.
تنها کاری برای پیدا کردن یک ایده خوب باید انجام دهید این است که به نقاط قوت خود نگاه کنید.
پرسیدن سوالات زیر از خودتان می تواند راه خوبی برای پی بردن به ایده خوب باشد.
- چه توانایی هایی دارید؟
- دوستانتان از چه ویژگی های شما تعریف می کنند؟
- در روزی های تعطیل چه کار هایی انجام می دهید؟
- برای چه کار ها و چیز هایی هزینه پرداختی می کنید؟ (خودتان برایشان دست به کار شوید)
مشتریان قوی پیدا کنید
پس از این که ایده برای کسب و کار را انتخاب کردید، حالا نوبت آن است که مشتریان قوی خود را نشانه بروید. باید بدانید که پس از راه اندازی کسب و کار باید به دنبال شروع همکاری با چه کسانی باشید.
برای این کار می توانید کسب و کار و توانایی هایی که دارید را در معرض دید عموم قرار دهید و از این راه مشتریان خود را پیدا کنید.
در بسیاری از مواقع بهتر است خودتان دست به کار شوید و با پیشنهاد های جذاب به سراغ مشتریان بالقوه خود بروید.
مثلا سایت های فریلنسری مثل پونیشا و… می تواند مکان مناسبی برای پیدا کردن مشتریان دائمی باشد.
قیمت گذاری کنید
برای هر تازه واردی، قیمت گذاری مسئله ای سوال بر انگیز است. آیا X تومان برای هر ساعت زیاد است؟ یا کم است؟ بهتر است هزینه را به صورت ساعتی حساب کنم یا پروژه ای؟
قانون خاصی برای قیمت گذاری وجود ندارد ولی توجه به یک سری نکات در اعلام قیمت خوب است.
صفر ها را کم کنید – حتما شما هم یک رقم بزرگ برای رسیدن به آن در ذهن دارید. بیاید فرض کنیم آن را رقم 10,000,000 تومان است. دو صفر از این رقم را کم کنید و آن را به عنوان دستمزد ساعتی خود در نظر بگیرید.
حداقلی را دو برابر کنید – بیاید فرض کنید که حداقل دستمزد مورد انتظار شما برای هر ساعت کار 50 هزارتومان است، این رقم را دو برابر کنید.
از دیگران تقلید کنید – ببینید دیگران برای کار مشابه چقدر دریافت می کنید و به یک قیمت متوسط برسید.
می توانید برای شروع هر یک از سه مورد بالا را در قیمت گذاری خود تاثیر دهید.
توجه داشته باشید که کمی که از راه اندازی کسب و کارتان بگذرد، قیمت ها دستتان می آید و خواهید فهمید که دقیقا باید چقدر بگویید.
با بهانه هایتان کنار بیاید
اگر قرار به دلیل آوردن باشد، دلایل مالی و غیره زیادی می توان آورد که در نهایت نتیجه آن شود که کسب و کاری راه اندازی نکنید بهتر است ولی بهتر است به جای بهانه تراشی به دنبال رفع بهانه باشید.
رئیس خود و دیگران شدن، ترسناک است و کار ساده ای نیست ولی این که برای ترس از شکست به سراغش نروید، ترسناک تر است چرا که نمی توانید به آرزو های خود برسید.
از دیدگاه دیگران کمک بگیرید
نظر دیگران را درباره نحوه عملکرد خود و ایده ای که برای راه اندازی کسب و کار انتخاب کرده اید، بپرسید.
از آن ها بخواهید با شما صادق باشند و حتی سعی کنید از روی عکس العمل آن ها متوجه احساسشان شوید.
دیدگاه های فنی و کارشناسانه را جذب کنید و اگر به نظرتان منطقی است، روی کارتان اعمال کنید.
راهکار باشید
به جای این که به فکر این باشید که چطور زیاد و زیاد تر بفروشید، به این فکر باشید که برای یک مشکل، راهکار باشید.
پیدا کردن مشتریانی که مشکلی از آن ها حل می کنید بسیار ساده تر از آن است که به دنبال مشتریان برای فروش و ارائه اجباری خدمات خود باشید.
برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.