توضیح مفهوم Altcoin و ICO

منظور از Altcoin و ICO در مورد ارز های دیجیتال چیست؟

موضوع این مقاله ما Altcoin (آلت کوین) و ICO است و در ادامه درباره هر یک از این مفاهیم توضیح خواهیم داد. اما به طور خلاصه Altcoin به معنای سکه جایگزین به تمامی سکه هایی گفته می شود که بعد از بیت کوین عرضه شدند و در واقع خود را همان طور که از نام آن هم پیداست جایگزینی بهتر برای بیت کوین می دانند. ICO مخفف عبارت Initial Coin Offering به معنای عرضه اولیه سکه است که این مفهوم را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

Altcoin (آلت کوین) چیست؟

آلت کوین به هر ارز رمز پایه ای بجز بیت کوین گفته می شود. یعنی در یک طرف بیت کوین و در طرف دیگر آلت کوین ها، ارز های رمزپایه را تشکیل می دهند. واژه Altcoin مخفف Alternative Coins به معنای سکه های جایگزین است. بنابراین تعریف، لایت کوین، ریپل، دش یا هر ارز رمز پایه دیگری به جز بیت کوین در دسته آلت کوین قرار می گیرند.

در همین جا به یک سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد، پاسخ می دهیم. این که چرا اصلا به Altcoin ها نیاز داریم؟ پاسخ ساده است: چون که بیت کوین کامل و همه چیز تمام نیست. در واقع هدف Altcoin ها ارائه خدمات بهتر از بیت کوین است.

برای نمونه لایت کوین یک جایگزین برای بیت کوین است که نسبت به شبکه بیت کوین، تراکنش ها را سریع تر انجام می دهد. دش و مونرو سکه های جایگزینی هستند که بر روی ناشناس ماندن تمرکز دارند تا امکان ردگیری تراکنش ها وجود نداشته باشد. هر سکه جایگزین یک مزیت خاص به خود را دارد که آن را از دیگر جایگزین ها متمایز می کند.

تفاوت دیگری که Altcoin ها می توانند با بیت کوین داشته باشند، در روش استخراج آن هاست. برای نمونه الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 نام دارد در حالی که لایت کوین با الگوریتم Scrypt استخراج می شود. انواع مختلف الگوریتم های استخراج نیاز به سخت افزار های متفاوتی برای استخراج دارند.

Altcoin (آلت کوین) یا سکه جایگزین
Altcoin (آلت کوین) یا سکه جایگزین

باید به یاد داشته باشید که سکه ای که به تازگی عرضه شده و شناخته شده نیست، خرید آن سخت تر و همچنین تعداد کیف پول هایی که از آن پشتیبانی کنند نیز کمتر خواهد بود.

تا به امروز هزاران نوع Altcoin به بازار معرفی شده ولی تعداد محدودی از این ها موفق شده اند جایگاهی مشابه با بیت کوین بدست بیاورند. یکی از معیار ها برای این که تشخیص دهید کدام Altcoin در حال بدست آوردن محبوبیت هستند، مشاهده سهم بازار آن هاست.

سهم بازار به معنای حجم بازار سکه به دلار است. سهم بازار از روی تعداد سکه های موجود در چرخه و ضرب کردن آن در نرخ تبدیل آن به دلار بدست می آید. برای مثال اگر 16 میلیون بیت کوین در چرخه و قیمت یک بیت کوین 2,500 دلار باشد، سهم بازار بیت کوین برابر 40 میلیارد دلار خواهد بود.

برای مدتی طولانی، سهم بازار بیت کوین در بر گیرنده 90 درصد کل سهم بازار ارز های رمزپایه بوده است. امروزه به مرور که Altcoin های بیشتری وارد می شوند و محبوبیت کسب می کنند، سهم بازار بیت کوین بخش کمتری از کل سهم بازار را در بر می گیرد.

چگونه یکی از Altcoin ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

پیش از هر چیز، پیشنهاد می کنیم درباره Altcoin که در نظر دارید روی آن سرمایه گذاری کنید، مطالعه نمایید. به این نکته توجه کنید که ارز رمزپایه منتخب شما چه ویژگی خاصی دارد و آیا ویژگی خاص آن اصلا به کاری شما می آید یا خیر؟

صرفا به دلیل تبلیغات رسانه ها و یا نظر یک فرد یک ارز خاص را انتخاب نکنید. برخی از Altcoin ها مدام دچار افت و خیز می شوند؛ این به این معناست که سازنده آن سکه تبلیغات می کند تا بتواند کاربران را به سمت سرمایه گذاری سوق دهد و قیمت ارز را دچار نوسان کند. زمانی که قیمت ان سکه به حدی که سازنده آن می خواست برسد، سکه هایش را می فروشد تا از این روش سود بدست بیاورد و این در حالی است که به دلیل حجم بالای فروش قیمت هم افت می کند. نتیجه این کار این می شود که سرمایه گذاران با کلی سکه بدرد نخور تنها می مانند و کسی نیست که آن ها را بخرد.

مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید، سهم بازار است که به شما نشان می دهد سکه مورد نظر چقدر توانسته در بازار و بین مردم جا باز کند.

همچنین پیشنهاد می کنیم در شبکه های مجازی مربوط به سکه های مختلف شرکت داشته باشیدو معمولا هر سکه ای یک انجمن گفتگوی آنلاین رسمی (مانند گروه فیسبوک) دارد. در این محیط ها می توانید از گسترش دهندگان آن سکه سوالات خاصی بپرسید که روش خوبی برای پیش بینی آینده هر سکه است.

حالا شما می دانید که Altcoin جیست و از این جا به بعد به سراغ مفهوم بعدی یعنی ICO می رویم.

ICO (آی سی او) چیست؟

ICO مخفف Initial Coin Offering به معنای عرضه اولیه سکه است. این عبارت از یک عبارت سنتی مالی، IPO مخفف شده Initial Public Offering می آید.

IPO به منظور توضیح راه اندازی یک شرکت جدید در بازار بورس استفاده می شود که همچنین با عبارت عمومی شدن یا رونمایی هم از این کار یاد می شود. هدف از IPO فروش سهام در شرکت برای افزایش گستره از طریق عموم مردم است.

در سویی دیگر ICO سکه می فروشد که با توکن هم شناخته می شود که از این طریق یک پروژه اعتبار کسب می کند. ایده اصلی این است که اگر شما باور کنید که پروژه موفق خواهد بود، توکن ها را با یک تخفیف می خرید که این موجب قدرتمند شدن پروژه می شود. زمانی که پروژه به موفقیت رسید می توانید سرمایه خود را با سود خوبی به فروش برسانید.

زمانی که یک شرکت ارز رمزپایه می خواهد یک پروژه جدید را از طریق ICO به راه بیاندازد، بیانیه ای صادر می کند که به آن Whitepaper می گویند. این بیانیه یک سند است که مشخص می کند پروژه در چه موردی است، چه چیز هایی برای پروژه نیاز است تا محقق شود، چه میزان پول نیاز است و تا چه زمانی این ICO بر پا خواهد بود.

پس از این که ICO راه اندازی شد، عموم مردم می توانند از طریق ارسال پول به پروژه و در قبال آن با دریافت توکن یا سکه های آن شروع به سرمایه گذاری روی ICO کنند.

اگر پولی که از طریق این ICO جمع آوری می شود، به حداقل میزانی که در آن بیانیه اعلام شده است، نرسد، پول ها به سرمایه گذاران بازگشت داده می شود و ICO ناموفق تلقی می شود. اما اگر غیر از این باشد، توسعه دهندگان پروژه به کار می پردازند و پروژه را به موفقیت می رسانند.

مفهوم ICO
مفهوم ICO

بهترین مثال برای یک ICO سود آور، پیش فروش توکن های اتریوم بود. در اواسط سال 2014 یک توکن اتریوم (که با ETH هم شناخته می شود) در حدود 40 سنت آمریکا به فروش رسید. اگر در آن زمان به اندازه هزار دلار از این توکن ها خریده باشید، در این صورت در سال 2017 صاحب 75,000 هزار دلار می بودید!

امروزه پروژه های بیشتری سعی دارند به موفقیتی که ICO اتریوم کسب کرد، برسند. ICO ها از طریق پلتفرم اتریوم انجام می شود و به این دلیل است که برای شرکت در این آی سی او ها می بایست توکن اتریوم یا Ether خریداری کنید.

تعداد زیاد ICO های اخیر باعث شد تا قیمت اتریوم بالا برود و همچنین شبکه اتریوم را پر کرد. این موضوع باعث بروز تاخیر یا شکست در انجام تراکنش ها شد و نتیجه این موضوع این بود که برخی از صرافی ها مبادلات خود را با اتریوم معلق کردند.

نمونه ای از ICO که با شکست روبرو شد، DAO است. پروژه DAO مخفف Decentralized Autonomous Organization به معنای سازمان مستقل نامتمرکز، پیش بینی کرده بود که بتواند به اعتباری معادل با 150 میلیون دلار به اتریوم برسد اما پس از این که ICO آن پایان یافت، هکری یک سوم مبلغ از طریق یک باگ موجود در کد اتریوم به سرقت برد.

این بحران و دیدگاه های مختلف درباره این که این موضوع چگونه رفع و رجوع شود باعث شد که در شکافی در شبکه اتریوم به وجود بیاید و در نتیجه دو سکه جایگزین اتریوم و اتریوم کلاسیک به وجود آمد.

درست مانند هر ابزار مالی دیگری که امکان دریافت پاداش بزرگی از طریق آن وجود دارد، همچنین ریسک هایی نیز همراه آن می باشد و ICO هم از این قائده مستثنا نیست.

ICO نوعی شرط بندی روی استارت آپ کمپانی های ارز های رمز پایه است. بسیاری از مردم امروز روی ICO ها سرمایه گذاری می کنند ولی نه به خاطر این که به آن پروژه اعتقاد دارند بلکه فقط هدفشان این است که هر چه سریع تر به سود برسند، این موضوع باعث ایجاد طب پیش از اجرای پروژه می شود.

اما پس از این که این طب کنار می رود، سازنده و سرمایه گذاران می خواهند پول هایشان را جمع کنند که در این صورت شروع به فروش بخش بزرگی از توکن خود می کنند. این موضوع باعث کاهش شدید قیمت می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه راه اندازی ICO چندان سخت نیست. در حالی که راه اندازی IPO نیازمند کلی قانون گذاری است، در ICO با توجه به این که هنوز قانون گذاری قابل توجهی در این باره صورت نگرفته، می توان بدون توجه به این مقدمات کار را شروع کرد.

چگونه برای سرمایه گذاری در ICO تصمیم بگیریم؟

پیش از هر چیز، باید بدانید که به دنبال چه هستید. این به این معناست که اول از همه باید کلی وقت بگذارید تا بیانیه های ICO انتخابی را بخوانید و درباره پروژه و بنیان گذاران آن تحقیق کنید و پیگیری آن در شبکه های اجتماعی خاص هر ICO شوید.

نکته مهم دیگر این است که بدانید توکن های پروژه چگونه عرضه می شود. ICO ها معمولا بخش بزرگی از توکن ها را برای خود بنیان گذاران نگه می دارند که ممکن است آنها بخواهند این توکن ها را بفروشند تا سود سریع تری در پایان ICO بدست بیاورند.

سوال مهم دیگر این است که قرار است چقدر پول و برای چه هدفی جمع شود؟

اگر هیچ محدودیت و سقفی برای مقدار جمع آوری نباشد، ممکن است پروژه با سر ریز بودجه روبرو شود. دریافت پول بیشتر از چیزی که مورد نیاز است ممکن است باعث ایجاد مانع برای ادامه پروژه شود. برخی از پروژه ها قصد داشتند پیش از این که حتی کمترین کاری را شروع کنند، سرمایه میلیونی جمع آوری کنند.

مهم تر از هر چیز دیگر این است که روی چیزی که درباره آن اطلاعات ندارید، سرمایه گذاری نکنید.

برای نتیجه گیری، ICO ها روشی جدید برای سرمایه گذاری است که تعداد افراد کمی درباره آن می دانند. اگر تازه با ارز های رمزپایه و ICO ها آشنا شدید، پیش از این که پول خود را صرف هر پروژه ای کنید، نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتر درباره این مفاهیم دارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
احمدزاده
احمدزاده
6 سال قبل

میشه لطفا چند تا ico خوب برای سرمایه گذاری معرفی کنید؟